Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

Έρχεται η Εφορία ακινήτων: Οι «ράμπο» ξεκινούν ελέγχους σε μεταβιβάσεις, δωρεές και γονικές παροχές

Τον Απρίλιο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εγκαινιάζει δύο νέα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ειδικά «αφιερωμένα» στην εποπτεία των ακινήτων. 

Ο στόχος τους είναι η πιο αυστηρή παρακολούθηση όλων των φάσεων και διαδικασιών φορολόγησης, καθώς και η σωστή εφαρμογή της νομοθεσίας σχετικά με τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Η ιστορική τάση προς φοροδιαφυγή στον συγκεκριμένο τομέα, σε συνδυασμό με τις αλλαγές που έχουν επέλθει σε σημαντικά θέματα όπως η εισαγωγή αφορολογήτου έως 800.000 ευρώ στις γονικές παροχές και τις δωρεές, η απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) και οι σύντομες μισθώσεις, καθιστούν αναγκαία την αναβάθμιση των μηχανισμών ελέγχου. 

Πότε «πιάνει» δουλειά η νέα «Εφορία Ακινήτων» 

Οι νέες «ειδικές μονάδες» αναλαμβάνουν δράση εντός του Απριλίου, δημιουργώντας ουσιαστικά την Εφορία ακινήτων.

Στα δύο Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΠ) μεταφέρονται όλες οι υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου από τις Δ.Ο.Υ της Αττικής και της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. 

Μεταβιβάσεις, δηλώσεις, φόροι, πρόστιμα, πιστοποιητικά και έλεγχοι που σχετίζονται με ακίνητα, εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των νέων κέντρων, ενώ η ενεργοποίησή τους συμπίπτει με την εκτέλεση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ, το οποίο προβλέπει φέτος 2.500 ελέγχους σε αγοραπωλησίες, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές, με έμφαση σε υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του έτους.

Βρίσκονται επίσης υπό αυστηρό έλεγχο οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς οι νέες διατάξεις επιβάλλουν την εφαρμογή ΦΠΑ σε αυτές και απαγορεύουν τις μεταβιβάσεις ακινήτων με μετρητά. 

Το ΚΕΦΟΚ Αττικής θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στις 22 Απριλίου, ενώ το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης αναμένεται να αρχίσει να λειτουργεί στις 13 Μαΐου. Μέχρι τις 20 Μαΐου, το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης θα έχει αναλάβει όλες τις υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου από τις Δ.Ο.Υ της περιφέρειας. 

Τα καθήκοντα των Κέντρων Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ), σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, περιλαμβάνουν: 

  1. Παρακολούθηση και εφαρμογή της νομοθεσίας φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ). 
  2. Παρακολούθηση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογουμένων και δημιουργία και συντήρηση της φορολογικής εικόνας τους. 
  3. Παραλαβή και διαχείριση (αρχικών ή τροποποιητικών) δηλώσεων. 
  4. Έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου και προστίμου ή άλλων πράξεων. 
  5. Προσδιορισμός προσωρινής αξίας για ακίνητα όταν δεν ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός. 
  6. Διενέργεια ελέγχου και επιβολή προστίμων σε παραβάτες. 
  7. Χορήγηση χειρόγραφων πιστοποιητικών. 
  8. Επαλήθευση της ορθότητας δηλώσεων και διαχείριση αποτελεσμάτων διασταυρώσεων στοιχείων. 
  9. Αποστολή υποθέσεων σε ελεγκτικές υπηρεσίες σε περίπτωση παραβάσεων. 
  10. Παρακολούθηση και εφαρμογή νομοθεσίας φορολογίας ακίνητης περιουσίας. 
  11. Χειρισμός δηλώσεων και αιτήσεων. 
  12. Έλεγχος τροποποιητικών δηλώσεων και παραστατικών. 
  13. Χορήγηση πιστοποιητικού ΕΝΦΙΑ. 
  14. Έλεγχος της ορθής εφαρμογής νομοθεσίας μεταβίβασης ακινήτων. 
  15. Η επαλήθευση της ακρίβειας των δηλώσεων και η διαχείριση των αποτελεσμάτων από τη σύγκριση δεδομένων στις δηλώσεις, μέσω της εφαρμογής μεθόδων και συστημάτων διασταύρωσης και ανάλυσης κινδύνου που αναπτύσσονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση παραβάσεων από τους φορολογούμενους, οι σημαντικές υποθέσεις αποστέλλονται στις αντίστοιχες ελεγκτικές υπηρεσίες, όπως αναγράφεται και παραπάνω.

Πηγή: ieidiseis.gr

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη