Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό ΔΗΜΗΤΡΑ, υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας και Προγραμματική Σύμβαση που θέτουν τα θεμέλια για τη μετάβαση σε Ευρωπαϊκό Κέντρο Εξωτικών Νοσημάτων των Ζώων στον Έβρο.
Η πρωτοβουλία αφορά στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός συστήματος έγκαιρης διάγνωσης κινδύνου (early warning system) στα σύνορα, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και την ενίσχυση της αγροτικής ανάπτυξης. Η εξέλιξη αυτή προβλέπει την ένταξη του υπάρχοντος Κέντρου Εξωτικών Νοσημάτων των Ζώων σε ένα ευρωπαϊκού επιπέδου επιστημονικό κόμβο στη θέση της Ορεστιάδας.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας αναπτύσσονται δράσεις γύρω από ζωοανθρωπονόσους, πρόληψη επιζωοτιών και άμεση παρέμβαση σε περιοχές συνόρων, ενισχύοντας τη βιοασφάλεια στην παραγωγή. Επιπλέον, προβλέπεται εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην υγεία των ζώων, προώθηση της βιολογικής κτηνοτροφίας, και μεταφορά τεχνογνωσίας στους επαγγελματίες του αγροδιατροφικού τομέα για τη βελτίωση της ποιότητας προϊόντων όπως γάλα και κρέας.
Χάρη στη στρατηγική της θέση, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θεωρείται πύλη εισαγωγής ζώων από τρίτες χώρες, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για αυξημένη επιτήρηση και πρόληψη. Η υπογεγραμμένη σύμβαση (25 Ιουλίου 2025) εστιάζει στους διασυνοριακούς κινδύνους και καλύπτει θέματα στελέχωσης του Κέντρου, εκπαίδευσης κτηνοτρόφων, και έγκαιρης διάγνωσης ζωονόσων με στόχο την προστιθέμενη αξία των τοπικών προϊόντων και την ανάπτυξη της περιοχής.
Τέλος, ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ θα διαθέσει την τεχνογνωσία του μέσω εξειδικευμένου προσωπικού, προσφέροντας υποστήριξη για τη λειτουργία, και τον σχεδιασμό ερευνητικών, εκπαιδευτικών και αναπτυξιακών δράσεων στο Κέντρο.
Κ.Π.









