Σάββατο 20 Ιουλίου 2024

Αρχίζουν τα σχολεία!

Το φετινό καλοκαίρι θα μείνει στην μνήμη όλων μας μετά την απίστευτη περιπέτεια που βίωσε ο Νομός μας…

Η ζωή  προσπαθεί όμως να ξαναβρεί τους γνωστούς ρυθμούς και το πιο όμορφο και αισιόδοξο ξεκίνημα της χρονιάς, το πρώτο σχολικό κουδούνι σε κάθε τάξη, θα ακουστεί σε λίγες ημέρες.

Ας θυμηθούμε, μικροί και μεγάλοι μερικές χρήσιμες συμβουλές για όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

1) Τα εμβόλια είναι η καλύτερη πρόληψη για όλη την χρονιά!!

Επικοινωνήστε με τον Παιδίατρο σας για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας έχει εμβολιαστεί σωστά και ολοκληρωμένα πριν από την έναρξη του νέου σχολικού έτους.

2) Ορίστε μια αυστηρή ώρα βραδινού ύπνου και διατηρείστε την σε όλη την χρονιά!!

Ένας καλός ύπνος είναι απαραίτητος για την καλή σωματική και πνευματική υγεία. Τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά καλούνται να είναι ξεκούραστοι ειδικά αυτή την απαιτητική εποχή. Οι ενήλικες μπορεί να χρειάζονται 7-8 ώρες για να διατηρήσουν οργανική ευεξία, αλλά τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο από αυτό:

Παιδιά προσχολικής ηλικίας: 10-13 ώρες

Παιδιά σχολικής ηλικίας: 9-11 ώρες

Έφηβοι: 8-10 ώρες

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να αποκοιμηθεί, θυμηθείτε  ότι  η ενασχόληση με ηλεκτρονικές συσκευές παρεμποδίζει την ομαλή μετάβαση στον ύπνο. Αφαιρέστε ότι δημιουργεί άσκοπη ένταση και ενσωματώστε μικρές χαλαρωτικές συνήθειες πριν τον ύπνο όπως ένα ζεστό μπάνιο και λίγη ώρα αγκαλιά ενώ τους διαβάζετε μια ανάλαφρη ιστορία.

3) Προετοιμαζόμαστε από το προηγούμενο βράδυ

Προκειμένου το πρωινό μας πρόγραμμα να κυλά χωρίς άγχος, μια καλή ιδέα είναι να τακτοποιούμε από το προηγούμενο βράδυ ορισμένες εκκρεμότητες. Προτρέπουμε και βοηθάμε τα παιδιά να ετοιμάσουν τη σχολική τσάντα, να διαλέξουν τα ρούχα που θα φορέσουν και την ώρα για το πρωινό ξυπνητήρι πριν το σχολείο.

4)Υγιεινή διατροφή σε όλη την διάρκεια της ημέρας

Το καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών είναι καλό να περιλαμβάνει τροφές από όλες τις κατηγορίες: γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, αυγά, όσπρια, ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, πατάτες, φρούτα και λαχανικά, ελαιόλαδο. Οι τροφές θα πρέπει να κατανέμονται σε μικρά και συχνά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και το φαγητό να είναι κατά κύριο λόγο “σπιτικό”. Έτοιμα γεύματα είναι καλύτερο να αποφεύγονται. Το μόνο απαραίτητο ποτό είναι το νερό.

Είναι σημαντικό να καταναλώνουν μικρά ενδιάμεσα γεύματα (σνακ) με υψηλή θρεπτική αξία όπως ξηρούς καρπούς, φρούτα, λαχανικά, γάλα, γιαούρτι, ψωμί και προϊόντα από δημητριακά ολικής αλέσεως.
Τα λίπη και τα γλυκά θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Η διατροφή των παιδιών θα πρέπει να είναι πλήρης σε μέταλλα, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία (σίδηρος, μαγνήσιο, ψευδάργυρος). Και μην ξεχνάτε.. τα παιδιά που γευματίζουν με τους γονείς τους τουλάχιστον μία φορά την ημέρα έχουν καλύτερες διατροφικές συνήθειες από αυτά που δεν καταναλώνουν κανένα γεύμα μαζί τους.

5)Η πολλή δουλειά, “τρώει” και τα παιδιά…

Οι καθημερινές σχολικές απαιτήσεις σε συνδυασμό με τις  απογευματινές δράσεις κάθε παιδιού συνθέτουν ένα απαιτητικό και επίπονο πολλές φορές πρόγραμμα. Βρείτε χώρο και χρόνο για μικρά διαλείμματα ανάμεσα στις ασχολίες των παιδιών που εξασφαλίζουν την σωματική ανάπαυση αλλά και την πνευματική αποφόρτιση.

6)Μαθησιακές και άλλες δυσκολίες…

Παθήσεις των οφθαλμών που εμφανίζονται στην παιδική ηλικία (όπως η μυωπία), διαταραχές της ακοής που δεν έχουν γίνει αντιληπτές, μικρές ή πιο σοβαρές μυοσκελετικές ενοχλήσεις, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνουν πλέον εμφανείς. Φροντίστε ακόμα και πριν από την έναρξη της νέας σχολικής να ολοκληρώσετε τον απαραίτητο προληπτικό έλεγχο ώστε να προλάβετε κάθε άσκοπη ταλαιπωρία.

Όμως, το σχολικό περιβάλλον δεν είναι μόνο ο χώρος για μάθηση και εκπαίδευση. Είναι μια πρόκληση που μπορεί να αναδείξει ιδιαιτερότητες και ξεχωριστά χαρακτηριστικά για κάθε μαθητή. Μαθησιακές Δυσκολίες, Διαταραχές στην Συμπεριφορά, ΝέυροΑναπτυξιακές Διαταραχές είναι κάποιες μόνο από τις πολλές και διαφορετικές αποκλίσεις. Φροντίστε να ενημερωθείτε με ηρεμία αλλά και ψυχραιμία για αυτές και παρατηρείστε χωρίς στερεότυπα και πάντα με αισιοδοξία την προσαρμογή των παιδιών στο εκπαιδευτικό σύστημα.

7)Οι σχολικές τσάντες μήπως είναι πιο βαριές από ότι πιστεύουμε;

Κάποιες φορές, εκτός από βιβλία, τετράδια, μολύβια, τα παιδιά σηκώνουν το άγχος και την πίεση της καλύτερης απόδοσης. Η διδακτική διαδικασία στο σχολικό περιβάλλον είναι αναγκαίο να εκλαμβάνεται με χαρά και να βιώνεται σαν θετική πρόκληση.
Αφουγκραστείτε και απαλλάξτε τα παιδιά από το υπερβολικό στρες και μείνετε πλάι τους σε κάθε παροδική απογοήτευση. Είναι μόνο μια στροφή, σε έναν μακρύ δρόμο… Ίσως είναι πιο ωφέλιμο να αντιληφθεί κάθε παιδί πως πιο σημαντικό από τον κάθε ανταγωνισμό είναι η χαρά στην διαδικασία μάθησης!!!

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Tam KI, Philpott-Robinson K, Johnson T, Lane AE. Measurement of School Engagement in Elementary School Students: A Scoping Review. Am J Occup Ther. 2023 May 1;77(3):7703205150. doi: 10.5014/ajot.2023.050036. PMID: 37352433.

Obradović J, Armstrong-Carter E. Addressing educational inequalities and promoting learning through studies of stress physiology in elementary school students. Dev Psychopathol. 2020 Dec;32(5):1899-1913. doi: 10.1017/S0954579420001443. PMID: 33427176.

Quin D, Hemphill SA. Students’ experiences of school suspension. Health Promot J Austr. 2014 Apr;25(1):52-8. doi: 10.1071/HE13097. PMID: 24666539.

Δημήτρης Σπ.Τσαϊρίδης

MD, MsC, Βιοπαθολόγος-Μικροβιολόγος
κιν:6972779231   [email protected]

Χριστίνα Κ.Τσίγαλου

MD, PhD, Βιοπαθολόγος-Μικροβιολόγος
Αν.Καθηγήτρια Ιατρικής Μικροβιολογίας – Ανοσολογίας ΔΠΘ
κιν:6944193771   [email protected]

Κωνσταντίνος Ι. Αρβανιτίδης

Bsc, MD, PhD, Μοριακός Βιολόγος – Ιατρός
κιν:6944555538 [email protected]

ΠΗΓΗ: ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη