Νηστεία και απώλεια βάρους – Μπορούν να συνυπάρξουν;

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Η νηστεία των Χριστουγέννων, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη νηστεία της Ορθόδοξης εκκλησίας, ξεκινά στις 15 Νοεμβρίου και διαρκεί έως την παραμονή των Χριστουγέννων. Χαρακτηρίζεται ως «εύκολη», καθώς επιτρέπεται σε αυτήν η κατανάλωση ψαριών. Ένα βασικό ερώτημα που τίθεται συχνά από πολλούς, είναι κατά πόσο η νηστεία συμβάλλει θετικά στην προσπάθεια ρύθμισης του σωματικού βάρους ή όχι.

Καταρχήν, αξίζει να επισημανθεί ότι οι Διαιτολόγοι υποστηρίζουμε την πρόθεση και επιθυμία κάποιου ή κάποιας να νηστέψει. Και ο λόγος είναι τα αποδεδειγμένα οφέλη που η νηστεία της Ορθόδοξης εκκλησίας, έχει στην υγεία. Τα δύο βασικότερα οφέλη είναι η μείωση των ολικών λιπιδίων του αίματος (χοληστερόλης, τριγλυκεριδίων, κακής χοληστερόλης), εξαιτίας της αποχής από το ερυθρό κρέας, αλλά και των λοιπών επεξεργασμένων τροφίμων, που απαντούν συχνά στη διατροφή μας και που κατά κανόνα είναι αρτύσιμα, καθώς και η βελτίωση και ομαλοποίηση των πεπτικών λειτουργιών, εξαιτίας της αύξησης των προσλαμβανόμενων φυτικών ινών, μέσω της τακτικότερης κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών στις περιόδους νηστείας.

Πολλοί, όμως, είναι αυτοί που διαμαρτύρονται ότι κατά τη διάρκεια της νηστείας δυσκολεύονται να χάσουν κιλά, επειδή η απουσία ζωικών πηγών δεν ευνοεί το αίσθημα πληρότητας. Η αλήθεια είναι ότι κάλλιστα μπορούν να συμβαδίσουν νηστεία και προσπάθεια μείωσης του σωματικού βάρους, καθώς και οι δύο αυτές καταστάσεις, προϋποθέτουν και χαρακτηρίζονται από εγκράτεια και αυτοέλεγχο. Αρκεί να εξυπηρετούνται ορισμένες σημαντικές προϋποθέσεις. Αυτές συνοπτικά είναι οι εξής :

· Τήρηση των τακτικών γευμάτων της ημέρας και αποφυγή πρόσληψης άτακτων θερμίδων, μέσω τσιμπολογημάτων

· Ποικιλία τροφών, με παρουσία όλων των επιτρεπόμενων ομάδων (ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι, μαγειρεμένα λαχανικά, ψάρια, θαλασσινά, ψαρόσουπα ή σούπα λαχανικών)

· Αυξημένη κατανάλωση φρούτων (2 με 4 ανά ημέρα), καθημερινή παρουσία σαλάτας, τουλάχιστον στο κύριο γεύμα

· Μέτρια κατανάλωση νηστίσιμων διατροφικών στοιχείων με υψηλό θερμιδικό φορτίο, όπως ταχίνι, φυστικοβούτυρο, ελιές, ψωμί, μελομακάρονα κ.α

Εν κατακλείδι, η νηστεία και η προσπάθεια διαχείρισης του σωματικού βάρους, δεν είναι αντιφατικές καταστάσεις. Μπορούν, με καλή οργάνωση και μεθοδικότητα να συμβαδίσουν και να συλλειτουργήσουν. Οι νηστείες της Ορθόδοξης εκκλησίας προσδίδουν σημαντικά οφέλη στην ανθρώπινη υγεία και πράγματι αξίζει κάποιος να τις ακολουθεί, αν φυσικά δεν συντρέχει λόγος για το αντίθετο, όπως κατάσταση κύησης και γαλουχίας, στάδια ανάπτυξης (παιδική και εφηβική ηλικία) ή παθολογικές καταστάσεις (οστεοπόρωση, αναιμία κ.α)

ΦΟΥΝΤΟΥΚΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin