Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024

Πως ο πόλεμος “αναβίωσε” τη ξεχασμένη σιδηροδρομική γραμμή του λιμένα Αλεξανδρούπολης

Η ανταγωνιστικότητα κάθε σύγχρονου λιμένα “περνά” μέσα (και) από τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις. Η ανωτέρω παραδοχή “κουμπώνει” απόλυτα στην περίπτωση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το οποίο – λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων – διεκδικεί έναν πιο σύνθετο ρόλο.
Μπορεί σε απόλυτα οικονομικά μεγέθη, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να θεωρείται αρκετά “μικρό” (το 2021, το λιμάνι σημείωσε κύκλο εργασιών 1,5 εκατ. έναντι 0,6 εκατ. το 2020), ωστόσο διαθέτει ισχυρή “δυναμική”, εξαιτίας της γεωγραφικής θέσης του (αποφυγή στενών Βοσπόρου).
Τα όσα έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια και κυρίως, η την έναρξη ρωσο-ουκρανικού πολέμου έχουν αναβαθμίσει τη σημασία του λιμένα, με αποτέλεσμα η ελληνική Πολιτεία να δρομολογήσει ενέργειες εκσυγχρονισμού του λιμένα, μέσω οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις
Στα τέλη του 2021 υπογράφηκε η σύμβαση για την Ανατολική Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης, η οποία αποτελεί την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον λιμένα. Το έργο αφορά 3,03 χλμ. αστικής αρτηρίας και 0,5 χλμ. συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι. Αντίστοιχα, τα τελευταία 2,5 χρόνια έχει “αναβιώσει” και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα. Την εξεταζόμενη περίοδο διεξήχθησαν 54 σιδηροδρομικά δρομολόγια πλήρους φορτίου από/προς τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, κυρίως στρατιωτικού υλικού.
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει το έργο της αναβάθμισης και του διπλασιασμού της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, αρχικού προϋπολογισμού 1,07 δις ευρώ. Το έργο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Αλεξανδρούπολη – Διδυμότειχο” και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Διδυμότειχο – ελληνοβουλγαρικά σύνορα”.
Τόσο το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, όσο και η πεδινή χάραξη Θεσσαλονίκη – Τοξότες εντάσσονται στο φιλόδοξο εγχείρημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με λιμάνια της Βουλγαρίας (Sea2Sea). Εκτός από τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις και έπειτα από την απόφαση για τη ματαίωση της ιδιωτικοποίησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την υλοποίηση έργων, ύψους 23 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της εμπορευματικής δραστηριότητάς του, μέσω και της προμήθειας ανυψωτικών μηχανημάτων. Πλέον, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αντλήσει ευρωπαϊκά κονδύλια, αφού εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.

ΠΗΓΗ: capital.gr

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email