Π. Νικολόπουλος: Θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία η κυκλοφοριακή αγωγή

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Γράφει ο Παναγιώτης Νικολόπουλος

Όλο και περισσότερο μπαίνει  το ποδήλατο στη ζωή μας και αυτό το βλέπουμε καθημερινά. Η κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην πόλη μας βοηθάει πολύ προς αυτήν την κατεύθυνση.

Το πρόβλημα του παρκινγκ στην πόλη μας είναι υπαρκτό. Για κάποιους η κατασκευή του ποδηλατοδρόμου επιδεινώνει την κατάσταση αυτή. Για άλλους δημιουργεί συνθήκες ώστε με την χρήση του ποδηλάτου να μειωθούν οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο. Το κλειδί της επιτυχίας είναι να μπορούν αυτά να συνυπάρξουν με κατάλληλες υποδομές.

Πόσο καλά όμως γνωρίζουμε την χρήση του ποδηλάτου;

Όμως είναι πολλές οι απορίες που έχουν οι χρήστες του ποδηλάτου αλλά και οι υπόλοιποι οδηγοί ή πεζοί σε σχέση με το ποδήλατο. Η ξαφνική εισαγωγή του ποδηλάτου στην ζωή μας δεν συνοδεύεται και από την ανάλογη γνώση για την χρήση του. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα υπάρχει και άγνοια που είναι επικίνδυνη.

Με δεδομένο ότι η χρήση του ποδηλάτου ξεκινά από τα πρώτα χρόνια της σχολικής μας ζωής, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον κατά την γνώμη μου να διδάσκεται παράλληλα η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία έτσι ώστε να παίρνουν κάποιες χρήσιμες πληροφορίες τα παιδιά από μικρά σχετικά με τον ΚΟΚ.  Αυτό θα έκανε πιο ασφαλή την χρήση του ποδηλάτου που είναι το πρώτο «όχημα» στη ζωή τους!

Ας δούμε μερικά βασικά πράγματα που αφορούν το ποδήλατο.

Καταρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι  όπως οφείλουν οι οδηγοί να σέβονται τους  ποδηλάτες  έτσι πρέπει και οι ποδηλάτες να είναι σωστοί  απέναντί τους, διότι και αυτοί  είναι οδηγοί και θα πρέπει να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τον ΚΟΚ.

Οι ποδηλάτες οφείλουν:  να κινούνται μέσα στον ποδηλατοδρόμο (εφόσον υπάρχει), να υπακούει στην οριζόντια και κάθετη σήμανση, στη φωτεινή σηματοδότηση και στις ενδείξεις τροχονόμων.

Αν δεν υπάρχει ποδηλατοδρόμος οι ποδηλάτες πρέπει να κινούνται στη δεξιά άκρη του οδοστρώματος ακόμη και αν το οδόστρωμα είναι ελεύθερο, όχι πλάι-πλάι αλλά ο ένας πίσω από τον άλλον με πλευρική απόσταση 1μ. από τα σταθμευμένα ώστε να μπορούν να τους προσπερνούν χωρίς να δημιουργείται κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Να μην κινούνται σε ρεύμα αντίθετης κυκλοφορίας και να έχουν φώτα εμπρός-πίσω για να γίνονται αντιληπτοί από τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.

Τέλος, σχετικά με το κράνος το οποίο δεν είναι υποχρεωτικό από τον ΚΟΚ γιατί το ποδήλατο το έχουμε συνδέσει με κάτι αθώο και όχι κάτι επικίνδυνο, εξάλλου θα μπορούσε να πει κάποιος  ότι η ταχύτητα του ποδηλάτου μέσα στην πόλη είναι ίδια με ενός γρήγορου δρομέα αλλά παρ’ όλα αυτά είναι καλό να το φοράμε για την δική μας ασφάλεια.  

Σε κάθε περίπτωση και εφόσον σχεδιάζουμε να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο ως εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης καλό θα ήταν να ανατρέξουμε στην βιβλιογραφία του ΚΟΚ ώστε να θυμηθούμε τους κανόνες που διέπουν τη χρήση του ποδηλάτου. Αυτό άλλωστε είναι χρήσιμο και για του ποδηλάτες και για τους οδηγούς άλλων οχημάτων αλλά ακόμη και για τους πεζούς.

Παναγιώτης Νικολόπουλος

Εκπαιδευτής Υποψηφίων Οδηγών

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin