Εκτακτη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) θα λάβει χώρα την Τρίτη, με βασικό θέμα τη φύλαξη των συνόρων στον Έβρο.
Της συνεδρίασης θα προεδρεύσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Το θέμα του προσφυγικού έχει επανέλθει στην ατζέντα το τελευταίο διάστημα -ειδικά μετά τον εγκλωβισμό 38 ανθρώπων σε νησίδα στα σύνορα Ελλάδας – Τουρκίας- με την Ευρωπαϊκή Ένωση να μην έχει καταφέρει ακόμα να καταλήξει σε συμφωνία για τη διαχείριση του θέματος λόγω των αντιδράσεων συγκεκριμένων χωρών που επιμένουν να νίπτουν τας χείρας τους όσον αφορά τις ευθύνες τους.
Αναλυτές και ειδικοί σημειώνουν τις ευθύνες της ΕΕ η οποία, αδυνατώντας να λάβει αποφάσεις, ως οφείλει, συνεχίζει να απαιτεί από τις χώρες στα σύνορα της Ευρώπης να «θωρακίζονται» απέναντι σε πρόσφυγες και μετανάστες, χωρίς να προτείνει λύσεις, ενώ δεν παραλείπει να ασκήσει κριτική όταν το ζήτημα παίρνει διαστάσεις.
«Πολιτικό παιχνίδι ανευθυνότητας»
Οι Βρυξέλλες επιχειρούν, δε, να αποποιηθούν κάθε ευθύνη των όσων λαμβάνουν χώρα στα σύνορα της ΕΕ, με τον Niamh Nic Carthaigh, διευθυντής πολιτικής της ΕΕ στη Διεθνή Επιτροπή Διάσωσης να αναφέρεται στα γεγονότα στον Έβρο κάνοντας λόγο για ένα «πολιτικό παιχνίδι χονδροειδούς ανευθυνότητας» μεταξύ των δύο χωρών – το οποίο κοστίζει ζωές.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα «η Τουρκία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο πληθυσμό προσφύγων στον κόσμο, με 3,6 εκατομμύρια Σύρους να είναι εγγεγραμμένοι μόνον εκεί, με τα εν λόγω μεγέθη να έχουν δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα εις βάρος των μεταναστών. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει εδώ και καιρό κατηγορίες για διεξαγωγή βίαιων απωθήσεων μεταναστών που συνεχίζονται, παρά την προειδοποίηση της ΕΕ τον Ιούνιο ότι η Αθήνα κινδυνεύει να χάσει τη χρηματοδότησή της».
Ο Guardian επισημαίνει και τις δηλώσεις της Λουίζ Ντόνοβαν εκπροσώπου της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, ότι «η υπηρεσία είναι βαθιά λυπημένη για τον θάνατο του παιδιού και προέτρεψε και τις δύο χώρες να τηρήσουν το Διεθνές Δίκαιο. «Ενώ τα κράτη έχουν το νόμιμο δικαίωμα να ελέγχουν τα σύνορά τους, αυτό πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το Εθνικό, το Ευρωπαϊκό και το Διεθνές Δίκαιο, με πλήρη σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων – και κυρίως του δικαιώματος στη ζωή», τόνισε».
Πρόσθεσε, δε, ότι «η επείγουσα ανθρωπιστική επιταγή για την προστασία της ανθρώπινης ζωής πρέπει πάντα να έχει προτεραιότητα».
Επέκταση του φράχτη
Σημειώνεται πως την πρόθεση της κυβέρνησης να επεκτείνει κατά 80 χιλιόμετρα τον φράχτη στον Εβρο επανέλαβε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης.
Οπως τόνισε, η Ελλάδα δεν θα γίνει «ξέφραγο αμπέλι» και επέμεινε ότι «η Τουρκία δεν είναι εμπόλεμη χώρα». Με αυτή την αποστροφή ο υπουργός υπεραμύνθηκε της θέσης που έχει πολλές φορές εκφράσει, ότι οι μετανάστες που φτάνουν από την Τουρκία μπορούν να επιστρέφονται σε αυτήν.
Ηδη έχει κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση σχετικό αίτημα ώστε να χρησιμοποιηθούν κοινοτικά κονδύλια για το συγκεκριμένο έργο, ωστόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμφανίζεται αρνητική στην ικανοποίηση του αιτήματος.
Σημαντικός ανασχετικός παράγοντας θεωρείται το γεγονός ότι σε περίπτωση που χρηματοδοτηθεί η Ελλάδα για την επέκταση του υφιστάμενου φράχτη, ανάλογα αιτήματα θα εκφράσουν και άλλα κράτη-μέλη, τα οποία μάλιστα θα θελήσουν να στήσουν πολύ μεγαλύτερες σε μήκος κατασκευές, για τις οποίες τα κονδύλια που απαιτούνται είναι πολλαπλάσια. Ωστόσο η κυβέρνηση έχει τονίσει ότι είναι διατεθειμένη να προχωρήσει στο έργο της επέκτασης ακόμη και χωρίς την οικονομική συνδρομή της ΕΕ, χρησιμοποιώντας εθνικά κονδύλια.
Στην επέκταση του φράχτη «σε όσο περισσότερα χιλιόμετρα μπορούμε» έχει αναφερθεί πολλές φορές και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος, στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει άλλωστε και ο σχεδιασμός του φράχτη. Ωστόσο εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης της περιοχής αναφέρουν ότι τα σύνορα στον Εβρο εκτείνονται σε απόσταση 180 χιλιομέτρων συνολικά, όμως η επέκταση του φράχτη είναι δύσκολη έως και ανέφικτη λόγω του ποταμού και των προσχώσεών του.
Ο υφιστάμενος φράχτης στον Εβρο σήμερα έχει συνολική έκταση 38 χιλιομέτρων εκ των οποίων τα 27 χιλιόμετρα κατασκευάστηκαν πριν από ενάμιση χρόνο. Τότε -σύμφωνα με την «Καθημερινή»– η ανάδοχος εταιρεία είχε προχωρήσει και στην ενίσχυση του φράχτη προσθέτοντας σε όλο το μήκος των 12,5 χιλιομέτρων (το τμήμα αυτό είχε κατασκευαστεί από την κυβέρνηση Σαμαρά και εκτείνεται κατά μήκος των χερσαίων συνόρων από τις Καστανιές έως τη Νέα Βύσσα) συρματόπλεγμα ύψους 5 μέτρων, αντί για 3,5 μ. που ήταν προηγουμένως.
ΠΗΓΗ: in.gr