Νέες αλλαγές εξετάζονται για τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών με νέα ηλικιακά όρια και την υποχρεωτική του ασφάλιση να μπαίνουν στο τραπέζι των συζητήσεων.
Χωρίς αμφιβολία ο ρόλος των Ε.Π.Η.Ο. στην αστική μικροκινητικότητα είναι κάτι παραπάνω από σημαντικός με τα ελαφριά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα να δίνουν ήδη λύσεις και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην καθημερινότητα των πολιτών.
Η νομοθεσία γύρω από την χρήση τους και ακόμη περισσότερο εκείνη του ηλεκτρικού πατινιού, που τείνει να γίνει ο κύριος εκπρόσωπος της κατηγορίας, εξελίσσεται διαρκώς καθώς η ελευθερία κίνησης που προσφέρουν «παρεξηγείται» συχνά από τους χρήστες τους και οδηγεί σε πολλές περιπτώσεις σε αναρχία, σε δρόμους και πεζοδρόμια, αλλά και σε ατυχήματα που ποικίλουν σε σοβαρότητα και συνέπειες.
Πολλά κράτη μέλη της Ε.Ε. προχωρούν σε νέες τροποποιήσεις του ΚΟΚ και του γενικότερου νομοθετικού πλαισίου που αφορά στην ορθή χρήση των Ε.Π.Η.Ο. με στόχο να βρεθεί μια φόρμουλα που θα εξασφαλίζει τόσο τους ίδιους τους χρήστες τους όσο και τους υπόλοιπους οδηγούς, αναβάτες και πεζούς που κινούνται στην πόλη.
Στην Ισπανία, όπου η χρήση ηλεκτρικών πατινιών είναι πλέον ιδιαίτερα διαδεδομένη (υπολογίζονται σε περισσότερα από μισό εκατ.), συζητείται ήδη η πιθανότητα αύξησης του ορίου ηλικίας χρήσης των Ε.Π.Η.Ο που μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα πάνω από 6 και έως και 25 χλμ./ώρα.
Επίσημα το όριο στην Ισπανία είναι αυτή τη στιγμή τα 15 έτη, με τις αρχές να θέλουν να το ανεβάσουν στα 16 έτη για ολόκληρη την χώρα, καθώς κάθε περιφέρεια ή δήμος έχει το δικαίωμα να εφαρμόζει και επιπλέον νόμους εφόσον το κρίνει απαραίτητο.
Άλλη μια μεγάλη αλλαγή, η οποία έρχεται σίγουρα για τα ηλεκτρικά πατίνια που κυκλοφορούν στις ισπανικές πόλεις είναι η άδεια κυκλοφορίας, η οποία θα γίνει υποχρεωτική για κάθε νέο μοντέλο που πωλείται, από τις αρχές του 2024.
Για την άδεια κυκλοφορίας ο χρήστης δεν θα χρειαστεί να προχωρήσει σε κάποια ενέργεια με τον κατασκευαστή να έχει την ευθύνη για την έκδοσή της. Τα ηλεκτρικά πατίνια που αγοράζονται μέχρι και τα τέλη του 2023 θα μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς άδεια έως και το τέλος του 2026.
Η άδεια κυκλοφορίας αναμένεται να φέρει μαζί της και την υποχρεωτική ασφάλιση, κάτι που επιθυμεί διακαώς η Γενική Διεύθυνση Τροχαίας του Υπουργείου Εσωτερικών της χώρας. Ήδη η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη είναι δύο από τις πόλεις που υποχρεώνουν τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών να έχουν ασφάλεια αστικής ευθύνης ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα στους δρόμους.
Στην Ισπανία αναμένεται να γίνει υποχρεωτική και η χρήση κράνους, κάτι που μέχρι τώρα δεν ίσχυε, ενώ θα τεθούν νέα στάνταρ για τις προδιαγραφές των κρανών που χρησιμοποιούνται αλλά και για τα ίδια τα ηλεκτρικά πατίνια, αναφορικά με τον εξοπλισμό που θα πρέπει να φέρουν και τις διαστάσεις τους.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει προς το παρόν συζήτηση για έκδοση άδειας κυκλοφορίας και υποχρεωτικής ασφάλισης του χρήστη. Η χρήση κράνους όμως είναι υποχρεωτική βάσει του ελληνικού Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με εξαίρεση τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
Το όριο ηλικίας στην Ελλάδα έχει τεθεί στα 15 έτη για Ε.Π.Η.Ο που αναπτύσσουν ταχύτητα απο 6 χλμ./ώρα έως και 25 χλμ./ώρα και στα 12 έτη για Ε.Π.Η.Ο. με τελική ταχύτητα 6 χλμ./ώρα.
Εκτός από τα ηλεκτρικά πατίνια την κατηγορία των Ε.Π.Η.Ο. απαρτίζουν τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα (e-rollers), οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες (e-skateboards) και τα αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways).
ΠΗΓΗ:carandmotor.gr