Επιταχύνονται οι διαδικασίες για την λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης και ήδη βρίσκεται σε διαβούλευση που θα λήξει στις 20 Δεκεμβρίου το κείμενο της Συμφωνίας Συνδεδεμένων Συστημάτων στο Σημείο Εισόδου ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη που θα υπογραφεί μεταξύ της ΔΕΣΦΑ A.E. και της GASTRADE A.E.
Η διαβούλευση έχει σκοπό να συγκεντρώσει απόψεις από όλα τα επιχειρηματικά σχήματα που ενδιαφέρονται να μεταφέρουν φυσικό αέριο μέσω του Σημείου Εισόδου ΕΣΜΦΑ Αμφιτρίτη.
Η Συμφωνία Συνδεδεμένων Συστημάτων πρόκειται να:
- διασφαλίσει την ασφαλή, αξιόπιστη και αποτελεσματική λειτουργία των Συνδεδεμένων Συστημάτων, Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς (ΕΣΜΦΑ) και Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης,
- προωθήσει την ενίσχυση της ρευστότητας και την ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής αγοράς Φυσικού Αερίου,
- καθορίσει τις προϋποθέσεις συντονισμένης λειτουργίας των Συνδεδεμένων συστημάτων, ΕΣΜΦΑ και ΑΣΦΑ
- διευκολύνει την ανταλλαγή δεδομένων και πληροφοριών και καθορίσει τους όρους της διμερούς συνεργασίας των συμβαλλομένων μερών.
Επίσης, το πλοίο της ναυτιλιακής εταιρείας Gaslog, του Πήτερ Γ. Λιβανού, FSRU “Αλεξανδρούπολη” αναμένεται να καταπλεύσει στην Αλεξανδρούπολη στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ τα τρία ρυμουλκά που ναυπηγήθηκαν στην Τουρκία και ανήκουν στην εταιρεία της Δανίας ήδη κατευθύνονται για την Αλεξανδρούπολη, προκειμένου να ενσωματωθούν στο λειτουργικό σύστημα της θαλάσσιας συνδρομής του Σταθμού.
Εξάλλου, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δημοπράτησε έργα ύψους 23,6 εκατ. ευρώ για λιμενικά έργα στην Αλεξανδρούπολη με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών την Πέμπτη 11.01.2024.
Επισημαίνεται ότι το FSRU Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα δύναται από τα μέσα του Ιανουαρίου του 2024, να δέχεται ποσότητες από φορτία LNG και στη συνέχεια να τις αεροποιεί διοχετεύοντας το φυσικό αέριο στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και ακολούθως μέσω του αγωγού IGB (διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να εφοδιάζονται οι αγορές των Βαλκανικών χωρών
Οι προδιαγραφές του FSRU «Αλεξανδρούπολη»
Το FSRU “Αλεξανδρούπολη”, με βάση τον σχεδιασμό ανάπτυξης του Σταθμού, θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο, θα έχει δυνατότητα αποθήκευσης LNG η οποία ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του θα φτάνει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Η πλωτή μονάδα έχει μήκος 288,6 μέτρα, 44 μέτρα πλάτος και ύψος 26,2 μέτρα. Με την λειτουργία του FSRU, η πόλη της Αλεξανδρούπολης και γενικότερα η Βόρεια Ελλάδα θα μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου και θα προμηθεύει την Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Μολδαβία.
Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) κατευθύνεται στην Ελλάδα για την τελική θέση σε λειτουργία του συστήματος αεριοποίησης στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Η Seatrium με έδρα τη Σιγκαπούρη επισήμανε ότι το FSRU Alexandroupolis ολοκλήρωσε τις εργασίες δοκιμών κοντά στην ακτή και απέπλευσε για την Ελλάδα.
Το “Αλεξανδρούπολη” FSRU παραδόθηκε την περασμένη Δευτέρα στην GAS-fifteen Ltd, θυγατρική κατά 100% της GasLog LNG Services, του Πήτερ Γ. Λιβανού.
Ο πλωτός μεταφορέας LNG χωρητικότητας 155.000 cbm, ο οποίος πρόσφατα εγγράφηκε στο Ελληνικό Νηολόγιο, είναι η πρώτη μετατροπή FSRU υπό ελληνική σημαία για λειτουργία στο Θρακικό Πέλαγος.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία εγκατάστασης, η μονάδα θα αναπτυχθεί σε ύδατα περίπου 17 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, στη Βόρεια Ελλάδα, και θα έχει συνολική ικανότητα παράδοσης περίπου 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (cbm) ετησίως, με μέγιστη αποστολή στα 22 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα.
Το FSRU θα ανήκει και θα διαχειρίζεται η Gastrade, μια κοινοπραξία βασικών παραγόντων στην ενεργειακή αγορά της ευρύτερης περιοχής, και θα προμηθεύει με φυσικό αέριο τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μέτοχοι της Gastrade, με επίκεντρο το Χρήστο Κοπελούζο είναι με 20% ο καθένας οι: Ελμίνα Κοπελούζου – Gaslog Cyprus Investments Ltd, ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ, Bulgartransgaz EAD και ΔΕΣΦΑ ΑΕ.
Τι δηλώνουν
Ο Chris Ong, διευθύνων σύμβουλος της Seatrium δήλωσε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε την Gaslog και να συμβάλουμε στο ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας με την παράδοση του πρώτου FSRU για τη χώρα μέσω του έργου Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (INGS) Αλεξανδρούπολης».
«Αυτό το έργο σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο για τη Seatrium, επιβεβαιώνοντας τη θέση μας ως παγκόσμιος παίκτης με κορυφαία τεχνογνωσία στον κλάδο της μηχανικής στην αλυσίδα αξίας φυσικού αερίου. Ανυπομονούμε να προσφέρουμε περισσότερες τέτοιες καινοτόμες λύσεις για να καλύψουμε τις εξελισσόμενες ανάγκες των πελατών μας.»
Ως το πρώτο FSRU για την Ελλάδα, το έργο INGS θα γίνει μια κρίσιμη ενεργειακή πύλη, υποστηρίζοντας την ενεργειακή της ασφάλεια ενώ προάγει την τροχιά ενεργειακής μετάβασης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το αντικείμενο εργασιών της Seatrium για αυτό το έργο περιλαμβάνει εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης ζωής, μηχανική και προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση νέας ολίσθησης επαναεριοποίησης, καθώς και συστήματα υποστήριξης όπως λέβητες, εκφόρτωση, ηλεκτρικά συστήματα και συστήματα αυτοματισμού.
O Κώστας Καραθάνος, COO της GasLog σχολίασε μεταξύ άλλων: «Είμαστε όλοι ιδιαίτερα περήφανοι για το εν λόγω σημαντικό ορόσημο όσον αφορά το project της Αλεξανδρούπολης. Το εν λόγω επίτευγμα αποδεικνύει την ικανότητα της GasLog να εκτελεί τεχνικά και εμπορικά σύνθετα project, ενώ συνιστά μια ζωντανή επίδειξη της ικανότητας καινοτομίας της GasLog».
Τα συμπληρωματικά έργα στο λιμάνι
Με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δημοπράτησε το έργο, “Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή οδό”, συνολικού ύψους 23,6 εκατ. ευρώ.
Αναθέτουσα αρχή είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενώ διενεργούσα αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και ενεργεί κατ’ εντολή, για λογαριασμό και στο όνομα του δικαιούχου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εκτελώντας όλες τις απαιτούμενες και προβλεπόμενες ενέργειες της αρμοδιότητας της αναθέτουσας αρχής στο όνομα και για λογαριασμό της μέχρι και την κατακύρωση της σύμβασης.
Το έργο διακρίνεται σε δύο τμήματα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU.
Η τελευταία ημερομηνία κατάθεσης προσφορών θα γίνει στις 11 Ιανουαρίου 2024 και η αποσφράγιση των προσφορών είναι προγραμματισμένη για τις 12 Ιανουαρίου 2024.
Αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση των υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης μέσω μελέτης και κατασκευής και διακρίνεται στα ακόλουθα δύο Τμήματα:
Τμήμα Α: αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στο δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα, με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα.
Τμήμα Β: οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού.
Το Τμήμα Α
Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 18.449.881,30 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 14.878.936,52 ευρώ).
Διάρκεια: Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 18 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Το Τμήμα Α αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (έτους 2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (με βάση πρόσφατη βυθομετρική αποτύπωση του 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 190.000μ3). Δεδομένου ότι, ο μεγαλύτερος όγκος προσχώσεων εντοπίζεται στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, προτείνεται τοπική υπερεκσκαφή Τμήματος της λιμενολεκάνης και Τμήματος του διαύλου στα -13,00μ. (ΜΣΘ), ώστε να δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα.
Σημειώνεται ειδικότερα ότι:
(i) με την ολοκλήρωση του έργου εκβάθυνσης στα τέλη του 2015, η ανατολική λιμενολεκάνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης απέκτησε βάθος -12.00 m (ΜΣΘ) σε επιφάνεια 500 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών διαμέτρου περίπου 500 μέτρων. Η προσέγγιση των πλοίων σε αυτήν εξασφαλίστηκε με ταυτόχρονη εκσκαφή διαύλου ναυσιπλοΐας συνολικού μήκους 3.5 km, ελάχιστου (καθαρού) πλάτους 160.0 μ. και βάθους -12.50 μ. (ΜΣΘ).
(ii) Με βάση το εγκεκριμένο υφιστάμενο προγραμματικό σχέδιο του λιμένα (MasterPlan) προβλέπεται εκβάθυνση της ανατολικής λιμενολεκάνης σε συνολική επιφάνεια 667 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών 730 μέτρων και τελικό βάθος στα -15,00 μέτρων (ΜΣΘ) (με αντίστοιχη προσαρμογή του μήκους και του τελικού βάθους του διαύλου ναυσιπλοΐας).
Το Τμήμα Β
Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 5.200.490,81 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 4.193.944,61 ευρώ).
Διάρκεια: Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 8 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Το Τμήμα Β αφορά την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό (η οποία βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή) και συνίσταται στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μ εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τη χάραξη, τις διατομές και τα λοιπά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο MasterPlan. Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου αποτελεί την άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (δεδομένου ότι με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια του αστικού ιστού που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων και ατυχημάτων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.
Τα τρία ρυμουλκά
Η ναυπηγική μονάδα Med Marine, που εδρεύει στην Τουρκία και η οποία ειδικεύεται στην κατασκευή κυρίως ρυμουλκών και βοηθητικών σκαφών ναυτιλιακών εργασιών στο ναυπηγείο της στο Eregli, παρέδωσε τρία ρυμουλκά RAstar 2800 στη δανική εταιρεία ρυμουλκών Svitzer.
Τα τρία ρυμουλκά είναι όλα σχεδιασμένα από τον Καναδό Ναυτικό Αρχιτέκτονα Robert Allan και τα μοντέλα RAstar 2800 επιλέχθηκαν ειδικά από την Svitzer για την εξαιρετική τους αποτελεσματικότητα στις λιμενικές λειτουργίες.
Αναφέρεται ότι και τα τρία ρυμουλκά θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα για την εξυπηρέτηση του τερματικού σταθμού LNG του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου της Gastrade.
Ο Melis Üçüncü, διευθυντής πωλήσεων της Med Marine, δήλωσε: «Η επιτυχία μας στην παράδοση τριών ρυμουλκών στη Svitzer σε μια μέρα είναι απόδειξη της ακλόνητης αφοσίωσης της Med Marine στην αριστεία και των εξαιρετικών δεξιοτήτων της ομάδας μας. Αυτό το επίτευγμα όχι μόνο υπογραμμίζει τη δέσμευσή μας να ξεπεράσουμε τα όρια του δυνατού στη ναυτιλιακή μηχανική, αλλά επίσης εδραιώνει την ισχυρή συνεργασία μας με τη Svitzer».
Πηγή: mononews.gr