Το λιμάνι Αλεξανδρούπολης βρισκόταν σε τροχιά αποκρατικοποίησης, ωστόσο το ελληνικό δημόσιο αποφάσισε, λίγο πριν από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, την ακύρωση της διαδικασίας.
Στη συνέχεια, το ελληνικό δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισαν την έγκριση κονδυλίων για την αναβάθμιση των υποδομών του.
Ειδικότερα, στο Ταμείο Ανάκαμψης εντάχθηκε το έργο «Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον διαύλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή Οδό».
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση των αναγκαίων υποδομών του λιμένος Αλεξανδρούπολης σύμφωνα με το εγκεκριμένο Master Plan, οι οποίες, όπως αναφέρεται, θα συμβάλλουν ενεργά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμένος και στην καθιέρωση του ως γεωστρατηγικού, ενεργειακού και διαμετακομιστικού κόμβου της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.
Περιλαμβάνει δύο διακριτές εργασίες:
(Α) Η πρώτη αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον διαύλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (με βάση πρόσφατη βυθομετρική αποτύπωση του 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης υπολογίζεται της τάξης των 190.000μ3).
Δεδομένου ότι, ο μεγαλύτερος όγκος προσχώσεων εντοπίζεται στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, προτείνεται τοπική υπερεκσκαφή τμήματος της λιμενολεκάνης και τμήματος του διαύλου στα -13,00μ. (ΜΣΘ), ώστε να δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα.
Σημειώνεται ότι:
(i) με την ολοκλήρωση του έργου εκβάθυνσης στα τέλη του 2015, η ανατολική λιμενολεκάνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης απέκτησε βάθος -12.00 m (ΜΣΘ) σε επιφάνεια 500 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών διαμέτρου περίπου 500 μέτρων. Η προσέγγιση των πλοίων σε αυτήν εξασφαλίστηκε με ταυτόχρονη εκσκαφή διαύλου ναυσιπλοΐας συνολικού μήκους 3.5 km, ελάχιστου (καθαρού) πλάτους 160.0 μ. και βάθους -12.50 μ. (ΜΣΘ).
(ii) με βάση το εγκεκριμένο προγραμματικό σχέδιο του λιμένα (MasterPlan) προβλέπεται εκβάθυνση της ανατολικής λιμενολεκάνης σε συνολική επιφάνεια 667 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών 730 μέτρων και τελικό βάθος στα -15,00 μέτρων (ΜΣΘ) (με αντίστοιχη προσαρμογή του μήκους και του τελικού βάθους του διαύλου ναυσιπλοΐας).
(Β) Η δεύτερη αφορά στην οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό (ήδη υπό κατασκευή) και συνίσταται στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μ. εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τη χάραξη, τις διατομές και τα λοιπά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο MasterPlan.
Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου είναι η άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.
ΠΗΓΗ: metaforespress.gr – Φώτης Φωτεινός