Σε μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αεροπυρόσβεση και την επιτήρηση του νομού Έβρου προχώρησε προ ολίγων ημερών με επιστολή που απέστειλε σε διάφορους υπουργούς και φορείς ο πρώην αντιδήμαρχος Φερών Νίκος Γκότσης. Στην επιστολή του κάνει λόγο για τα πλεονεκτήματα που θα χαίρει η περιοχή από την αμεσότητα αντίδρασης εναέριων μέσων, τα οποία θα μπορούσαν να εγκατασταθούν μόνιμα σε χώρους του αερολιμένα Δημόκριτου, ενώ αναφέρεται και στις απαραίτητες υποδομές παροχής και ανεφοδιασμού νερού που θα πρέπει να λειτουργήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά το περιεχόμενο της επιστολής:
«Αλεξανδρούπολη 17-8-2020
ΠΡΟΣ: Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Στεφανή Αλκιβιάδη
Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας κ. Χαρδαλιά Νικόλαο
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κ. Δριτσάκο Γεώργιο
ΚΟΙΝ: Βουλευτές Έβρου
Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ.Παπαγεωργίου Βασίλειο
Αντιπεριφερειάρχη Έβρου κ. Πέτροβιτς Δημήτριο
Πρόεδρο Π.Ε.Δ. Αν Μακεδονίας –Θράκης κ. Μαυρίδη Βασίλειο
Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης κ. Ζαμπούκη Ιωάννη
Συντονιστή Πολιτικής Προστασίας Π.Α.Μ.Θ. κ. Φωτακίδη Πρόδρομο
Πρόεδρο Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας Κ.Ε.Δ.Ε. κ. Σιώμο Βλάση
Αεολιμενάρχη Αλεξανδρούπολης κ. Ζαντανίδη Στέλιο
Διοικητή Περιφερειακής Πυροσβεστικής Διοίκησης Αν. Μακεδονίας- Θράκης κ. Δαδούδη Κωνσταντίνο
ΘΕΜΑ: Αεροπυρόσβεση – Επιτήρηση Έβρου
1. Σας ενημερώνουμε ότι, μετά την πυρκαγιά (ευτυχώς μικρής έκτασης η οποία αντιμετωπίσθηκε επιτυχώς), στις 5 Αυγούστου στη περιοχή Λευκίμη – Ν. Έβρου, η οποία στο παρελθόν έδωσε καταστροφικές πυρκαγιές με ανεπανόρθωτες ζημιές στο περιβάλλον [φυσικό πλούτο (στη χλωρίδα – πανίδα του προστατευόμενου Δάσους της Δαδιάς και των εγκαταστάσεων του), στη δημόσια (υποδομές υδρεύσεων, συλλογής υδάτων, μονάδων παραγωγής ενέργειας) και ιδιωτική περιουσία (καλλιέργειες – αγροτεμάχια – κτηνοτροφία – μελισσοκομία κλπ], προβληματισθήκαμε εντόνως για τους απαιτούμενους χρόνους ενίσχυσης των Τοπικών Πυροσβεστικών δυνάμεων, από αντίστοιχες εναέριες, σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Το παραπάνω ενισχύεται και από ετεροχρονισμένη (μεσούσης σεζόν) ετήσια άφιξη του Ε/Π (εταιρείας Ιδιωτικών Συμφερόντων Εξωτερικού), στο Α/Δ Αλεξανδρουπόλεως, λόγω χρονοβόρων διαδικασιών, το οποίο όμως ως αποκλειστικό πτητικό μέσο στη περιοχή, δεν επαρκεί για τέτοιες περιπτώσεις.
2. Σας υποβάλω λοιπόν ως πρώην αντιδήμαρχος, νυν αιρετός, αλλά και ως μέλος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ και με αίσθημα ατομικής ευθύνης προς το κοινωνικό σύνολο, το αίτημα όπως εξετασθεί η δυνατότητα ενίσχυσης των Πυροσβεστικών δυνάμεων της περιοχής, με πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) τα οποία θα προσδώσουν επιχειρησιακό όφελος, συναρτήσει της αμεσότητας αντίδρασης λόγω εγγύτητας στην περιοχή και με βάση το Α/Δ «Δημόκριτος/ Αλεξανδρουπόλεως».
3. Στα παραπάνω δύναται όπως, συνεκτιμηθούν ενισχυτικά υπόψη στατιστικά στοιχεία για τις καταστροφικές – ολέθριες πυρκαγιές του 2011 στην περιοχή μας με δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δάσους και βοσκοτόπων (περίπου 70.000 στρέμματα). Επίσης και οι αντίστοιχες απαιτήσεις που υφίσταντο για την περιοχή του πολυδαίδαλου Δέλτα του Ν. Έβρου (με αδυναμία πρόσβασης των μηχανοκίνητων – πεζοπόρων τμημάτων της ΠΥ, στη μεγαλύτερή του έκταση), της Σαμοθράκης, αλλά και στην αποτροπή – αντιμετώπιση κάθε πιθανής δολιοφθοράς, από εξωγενείς παράγοντες όπως έχουν καταγραφεί στο παρελθόν…
Σε κάθε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις ο χρόνος αντίδρασης των πτητικών μέσων (PZL M-18 από το Α/Δ Χρυσούπολης/ «Μέγας Αλέξανδρος» ή CL 215 – 415, από άλλα Α/Δ), είναι αντιστρόφως ανάλογος με το αποτέλεσμα, λόγω της έλλειψης αμεσότητας αντίδρασης, το επιχειρησιακό όφελος και το κόστος ανά ώρα πτήσης (εξοικονόμηση πόρων).
4. Για την επίτευξη των παραπάνω, οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να εξετάσουν την εξάντληση των δυνατοτήτων που υφίστανται, στη διαθεσιμότητα των πτητικών μέσων και του προσωπικού που στελεχώνει τις αντίστοιχες δραστηριότητες της ΠΑ. Επί αυτού αιτούμαστε ενημέρωσης για την εξάντληση όσων άπτονται των δυνατοτήτων μας (Τοπικούς Φορείς Πολιτικής Προστασίας – Αυτοδιοίκησης – Περιφέρειας, Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Διοίκησης Α/Δ της ΥΠΑ), ως προς την εξασφάλιση των απαιτούμενων, κατά περίπτωση.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω προκύπτει η πρόταση της § 2, αναλυτικά ως εξής:
α. Με μόνιμη ανάπτυξη Κλιμακίου Αεροπυρόσβεσης κατά την Αντιπυρική Περίοδο (ΑΠ).
β. Με έκτακτη εγκατάσταση αντίστοιχου Κλιμακίου αλλά με εξασφάλιση υποδομών και των απαιτούμενων παραμέτρων εκ των προτέρων, όπως παρακάτω:
(1) Παρουσία Εξοπλισμού – Μέσων στο Α/Δ Αλεξανδρούπολης (ελεγμένο καύσιμο 100LL σε Βυτιοφόρα οχήματα, πυροσβεστικό αφρό, λάδια κινητήρων Α/Φ, εξοπλισμού περισυλλογών κλπ) για άμεση χρήση όταν απαιτηθεί, με φύλαξη σε φορέα ο οποίος θα ορισθεί με συντονισμό εμπλεκόμενων φορέων. Δύναται όπως εξετασθεί αντίστοιχη διαδικασία με τη 2Η ΜΣΕΠ/Ισμάρου, όπου πιθανότατα ίσως υπάρχει τοποθετημένο προσωπικό σχετικό με εφοδιαστικές – επιχειρησιακές απαιτήσεις.
(2) Απαιτούμενων εκπαιδεύσεων προσωπικού [πυροσβεστών, Τεχνικών Α/Δ για παροχή εξυπηρέτησης (HANDILNG) ή στελεχών της ΠΑ για τον ανεφοδιασμό με νερό των Α/Φ PZL M-18 σε πρώτη φάση και έως της άφιξης του προσωπικού από το Α/Δ Χρυσούπολης].
(3) Υποδομές για την εξασφάλιση παροχής – ανεφοδιασμού με νερό των παραπάνω Α/Φ (κρουνούς ή πομόνας ή δεξαμενής με απαιτούμενη αντλία προώθησης νερού στο Α/Φ). Επί του παρόντος υφίσταται ήδη η παρουσία (προσφάτως) πυροσβεστικού κρουνού σε απόσταση περίπου 100μέτρων πλησίον διαθέσιμου χώρου στάθμευσης Α/Φ.
Σε έσχατη περίπτωση υφίσταται η δυνατότητα πλήρωσης των δεξαμενών των Α/Φ με Πυροσβεστικό Όχημα, διαδικασία η οποία υφίσταται όποτε προκύψει πρόβλημα διακοπής ηλεκτρικής τάσης για την περίπτωση παρουσίας ηλεκτροκίνητων αντλιών. Φυσικά η περίπτωση αυτή εξαλείφεσαι με παρουσία πετρελαιοκίνητων αντλιών ή ύπαρξης υπόγειας πομόνας.
(4) Υποδομές των χώρων στάθμευσης Α/Φ (αγκύρια, γειώσεις, διαγραμμίσεις κίνησης κλπ).
(5) Υποδομές υποδοχής προσωπικού εξυπηρέτησης Α/Φ (πληρωμάτων – Τεχνικών και υποστηρικτικών επιχειρησιακών ειδικοτήτων (Ελεγκτών Αεράμυνας – Μετεωρολογίας κπλ).
(6) Επίλυση θεμάτων ωραρίου λειτουργίας του αερολιμένα για εμπλεκόμενο προσωπικό.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την περίπτωση της § 4/α φυσικά εννοείται ότι, τα αναφερόμενα στην § 4/β, θα είναι εξασφαλισμένα. 5. Επί της παραπάνω § και σε πρώιμη συνεργασία με εμπλεκόμενους φορείς, υφίσταται ήδη εκ προοιμίου η θετική αντιμετώπιση από την Διοίκηση της ΥΠΑ, του ΥΦΥΕΘΑ, της Περιφέρειας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και σίγουρα της Περιφέρειας και του Δήμου που θα έχουν ωφέλεια από αυτό στα παρακάτω:
α. Εξασφάλιση υποδομών χώρων στάθμευσης για μακρά στάθμευση, αλλά και συνθηκών επιχειρησιακών απαιτήσεων (σημείο ανεφοδιασμού με νερό, σε άμεση εναλλακτική θέση κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων), από τη Διοίκηση του Α/Δ.
β. Εξασφάλιση υποδομών υποδοχής προσωπικού εξυπηρέτησης Α/Φ. Για τα παραπάνω της παρούσης §/α και β, υφίσταται εντός Α/Δ κτιριακή υποδομή του παλαιού Αερολιμένα, η οποία έως πρότινος στέγαζε δραστηριότητες του 1ου Σταθμού Αναφοράς (εφοδιαστικές, Γρ. Φόρτου, Λέσχης κλπ).
Η παρούσα με πρωτοβουλία της Διοίκησης του Αερολιμένα, δύναται να διατεθεί και να προσαρμοσθεί σχετικά με μικρό κόστος για τις παραπάνω ανάγκες. Διαθέτει ανεξάρτητη πρόσβαση [είσοδο επί της επαρχιακής οδού Αλεξανδρούπολης – Φερών, με δυνατότητα στάθμευσης Οχημάτων και άμεση πρόσβαση (50μ περίπου), στους χώρους στάθμευσης Α/Φ, για άμεση απογείωση εάν απαιτηθεί].
γ. Αδειών χρήσης του Α/Δ για τις παραπάνω επιχειρήσεις.
6. Από τα παραπάνω προκύπτει απαίτηση συντονισμού πλήθους εμπλεκόμενων φορέων του ΥΕΘΑ, Υπ. Προστασίας Πολίτη και Υφ. Πολιτικής Προστασίας, Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την επίλυση των θεμάτων, με αυτοσκοπό την ένταξη των παραπάνω, ως θέμα στις επερχόμενες συσκέψεις επί αντικειμένου και προ της έναρξης της ΑΠ 2021, δίχως να θεωρείται αμελητέο ότι και για τη τρέχουσα ΑΠ, δεν υφίσταται αντίστοιχη απαίτηση. Από ρεαλιστικής πλευράς όμως κατανοείται ότι, θεωρείται ανέφικτο για το υπόλοιπο της τρέχουσας ΑΠ.
Με εκτίμηση Νικόλαος Γκότσης
Δημοτικός Σύμβουλος Αλεξανδρούπολης
Μέλος Δ.Σ Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας ΚΕΔΕ»