Σάββατο 27 Απριλίου 2024

Ν. Πατσιούρας: Το παιχνίδι σαν εργαλείο μάθησης

Γράφει ο Νίκος Πατσιούρας

Είναι το παιχνίδι άριστο εργαλείο μάθησης;

Καθημερινά ακούμε τους γονείς να έρχονται σε αντιπαράθεση για το θέμα της κατανομής του ημερήσιου χρόνου μεταξύ μελέτης και παιχνιδιού. Η στέρηση του παιχνιδιού μετατρέπεται σε τιμωρία με σκοπό να συνετίσει το παιδί προκειμένου να ασχοληθεί με τη μελέτη του. Καλύτερο όμως δε θα ήταν να προσπαθήσουμε για τη συνύπαρξή τους;

Το παιχνίδι αποτελεί απαραίτητη ανάγκη για την παιδική ψυχή. Χρησιμοποιώντας την απαγόρευσή του ως τιμωρία κλείνουμε τα μάτια μπροστά στην πραγματική του αξία. Ένα παιδί που δεν παίζει είναι ένα παιδί χωρίς χαμόγελο, χωρίς χαρά. Θα πρέπει να δίνουμε στα παιδιά κίνητρο για μάθηση, όπου πρακτικά σημαίνει μάθηση μέσα από το παιχνίδι. Ένα παιδί μπορεί άριστα να διευρύνει το λεξιλόγιό του παίζοντας παιχνίδια με κάρτες που απεικονίζουν τη λέξη-στόχο, μπορεί άριστα να μαθαίνει την αξία των χρημάτων μέσα από παιχνίδια ρόλων αγοραστή και πωλητή και ταυτόχρονα, να κάνει προσθαφαιρέσεις με τον νου. Ακόμη, να αναπτύσσει την ορθογραφική και γραφοφωνημική του ικανότητα παίζοντας παιχνίδια όπως η κρεμάλα ή ακόμη και λύνοντας σταυρόλεξα.

Τα παιδιά λατρεύουν τις εναλλαγές δραστηριοτήτων έχοντας μόνιμο κίνητρο, θεωρώντας ότι κάνουν κάτι καινούριο με τους ίδιους όμως στόχους. Όταν οι στόχοι μας είναι ξεκάθαροι, μπορούν να προσαρμοστούν σε διάφορα παιχνίδια, ανάλογα με την ευρηματικότητα, τη διάθεση, ίσως και το ταλέντο μας. Το παιδί που νιώθει ότι παίζει, ενώ στην ουσία πετυχαίνει μαθησιακούς στόχους, δε χάνει εύκολα την προσοχή και το ενδιαφέρον του, δεν κουράζεται, δε νιώθει ότι εκτελεί καταναγκαστικό έργο. Οι γονείς, ως τα πιο σημαντικά πρόσωπα επιρροής για τα παιδιά, μπορούν με τη στάση τους να ενθαρρύνουν ή να αποθαρρύνουν τη σχολική επιτυχία. Αξίζει, λοιπόν, να δώσουμε μια διαφορετική διάσταση στις λέξεις σχολείο, μελέτη, μάθημα στο μυαλό των μικρών μας μαθητών.

Νίκος Πατσιούρας

Msc, Ba Λογοπεδικός & Ειδ. Παιδαγωγός, Εξειδικευμένος στις Αναπτυξιακές Διαταραχές και στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Υπεύθυνος του Πρότυπου Κέντρου Λόγου & Μαθησιακών Δυσκολιών – Επιστημονικός Σύμβουλος και Υπεύθυνος Σπουδών του Κέντρου Μελέτης After School

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email