Σύντομο ιστορικό της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης αποθήκευσης (Floating Storage Regasification Unit- FSRU) στην Αλεξανδρούπολη:
Στις 23/2/2012 δίνεται θετική γνωμοδότηση κατά πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο της Αλεξανδρούπολης επί της δυνατότητας διέλευσης του αγωγού από την αιγιαλίτιδα ζώνη, χωρίς να αφοράεκείνη η απόφαση γνωμοδότηση επί των Περιβαλλοντικών Όρων. Στην ίδια συνεδρίαση ο κ. Σιφναίος (διευθυντής ανάπτυξης του ομίλου Κοπελούζου και της εταιρείας GasTrade ΑΕ), μεταξύ άλλων διαβεβαίωνε, πως θα υπάρξουν τουλάχιστον άλλες δύο ενημερωτικές συναντήσεις για το θέμα, γεγονός που δεν συνέβη ποτέ με πρωτοβουλία της εταιρείας, καθώς για την αποκλειστική χρήση κλειστού συστήματος αεριοποίησης διότι είναι περιβαλλοντικά αυτό που έχει τις μικρότερες επιπτώσεις σε αντίθεση με το ανοικτό. Αντιθέτως η εταιρεία εμφάνισε αιφνιδίως μικτό- υβριδικό σύστημα στην μετέπειτα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εκμεταλλευόμενη την μείωση του κόστους του έργου αλλά και προκαλώντας μεγαλύτερη περιβαλλοντική επίπτωση!
Στις 17/12/2012 το περιφερειακό συμβούλιο ΑΜΘ γνωμοδοτεί κατά πλειοψηφία επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων του έργου.
Στις 28/12/2012 το δημοτικό συμβούλιο της Αλεξανδρούπολης συζητάει το 4ο θέμα της Ημερήσιας Διάταξης: “Εκφορά άποψης για την Μ.Π.Ε του έργου «Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου- (Α.Σ.Φ.Α)Αλεξανδρούπολης». Η συζήτηση του θέματος μόνο ως παρωδία “εκφοράς άποψης” χαρακτηρίστηκε, καθώς έντεκα (11) ημέρες πριν στις 17/12/2912 το Περιφερειακό συμβούλιο ως αρμόδιο όργανο είχε ήδη συνεδριάσει και αποφανθεί κατά πλειοψηφία υπέρ της συγκεκριμένης επένδυσης. Ένα μάλιστα στοιχείο που ανέφεραν τότε περιφερειακοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης (ο κ. Ούστογλου) και αντιπολίτευσης (ο μετέπειτα περιφερειάρχης κ. Παυλίδης) που μέτρησε στην απόφασή τους, ήταν η λεπτομερής ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου και η θετική του άποψη. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι όμως δεν ήταν σωστά ενημερωμένοι καθώς η Μ.Π.Ε. του έργου δεν είχε συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Αλεξανδρούπολης (όπως είχε υποσχεθεί ο διευθυντής ανάπτυξης της Gastrade AE κ. Σιφναίος)!
Τον Ιούλιο του 2014 με εντολή και εξουσιοδότηση όλων των φορέων και συλλογικοτήτων του Νομού Καβάλας, οργανώθηκε συλλαλητήριο με το οποίο εκφράστηκε σύσσωμη η αντίθεση σε αντίστοιχη εγκατάσταση πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στον κόλπο της Καβάλας και κλήθηκεη τότε Κυβέρνηση να ακυρώσει τον σχεδιασμό αυτό, που προωθείτο με διαδικασίες“fasttrack” χωρίς τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας.
Τον Δεκέμβριο του 2014 ως επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΑΝΑΣΑ» διοργάνωσα μια ιδιαίτερα πετυχημένη ημερίδα ενημέρωσης (12/2014) για τον τερματικό σταθμό του LNG με βασικούς καλεσμένους δύο εξειδικευμένους επιστήμονες που είχαν ήδη ασχοληθεί με την περίπτωση της Καβάλας. Συγκεκριμένα είχαν κληθεί και μίλησαν ο Γεώργιος Γκαϊταντζής (Επίκουρος καθηγητής του εργαστηρίου περιβαλλοντικής διαχείρισης στο Δ.Π.Θ.) και ο Δρ.Μάνος Κουτράκης (βιολόγος-ιχθυολόγος, ερευνητής του ινστιτούτου αλιευτικής έρευνας, πρόεδρος ΔΣ του εθνικού πάρκου ΑΜΘ).
Την Πέμπτη 11/2/2016 (με αριθμό πρωτοκόλλου 6253) κατατίθεται αίτημα 80 συμπολιτών μας προς τον τότε πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου για την εκ νέου συζήτηση του θέματος του LNG στο δημοτικό μας συμβούλιο.
Παράλληλα οι αλιείς της περιοχής με συνεχείς παρέμβασης τους στα ΜΜΕ εξέφραζαν τους φόβους και της ανησυχίες τους για τις επιπτώσεις της επένδυσης στον κλάδο της αλιείας, ζητώντας επί πλέον ενημέρωση από της εταιρεία.
Την Τρίτη 12/4/2016 δίνεται στην Αλεξανδρούπολη διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα «LNG &Στρατηγική Σημασία για τη Θράκη», όπου σύμφωνα με τον ομιλητή θεωρήθηκε εξαιρετικό σημαντικό το αίτημα για κλειστό κύκλωμα αεριοποίησης, για αλλαγή στη χωροθέτηση της πλωτής μονάδας και φυσικά για την διεκδίκηση σε αντισταθμιστικά οφέλη για τον δήμο της Αλεξανδρούπολης.
Εκείνη την περίοδο πέρα από τους αλιείς, τόσο η Οικολογική Εταιρεία όσο και κάποιοι άνθρωποι του τουρισμού έχουν ήδη εκδηλώσει τις ανησυχίες τους για το έργο. Στην γενικότερη ατζέντα των αιτημάτων ήταν και οι εγγυήσεις σε θέματα ασφαλείας, ελέγχου και παρακολούθησης της λειτουργίας μιας τέτοιας εγκατάστασης μια και είναι γνωστή η αδυναμία του ίδιου του κράτους μας σε τέτοιες περιπτώσεις.
Στις 20 Φεβρουαρίου του 2019 κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των δημοτικών εκλογών, διοργάνωσα ως υποψήφιος δήμαρχος νέα ενημερωτική ημερίδα με θέμα «το παρόν και το μέλλον του Θρακικού πελάγους με ομιλητή τον Νίκο Παπανικολόπουλο υποναύαρχο Λ.Σ. (ε.α.).
Επί οκτώ έτη ως επικεφαλής της «ΑΝΑΣΑ», ως υποψήφιος δήμαρχος και ως ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος ζητούσα πάντοτε ενημέρωση από την εταιρεία, με συγκεκριμένες τεχνικές προτάσεις για την βελτίωση του έργου και την μείωση των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων, καθώς και θεμάτων που αφορούν τις επιπτώσεις τόσο στην αλιεία, όσο και σε μια περιοχή πλούσιων ιχθυοαποθεμάτων. Αντίστοιχα από πλευράς μου το αίτημα για αντισταθμιστικά οφέλη εκφράζεται διαρκώς, ιδιαίτερα από την στιγμή που οριστικοποιήθηκε το τελικό κοινοπρακτικό σχήμα! Προ διμήνου μάλιστα στο άκουσμα της είδησης για δεύτερο τερματικό σταθμό, αναφέρθηκα σε συγκεκριμένα αιτήματα που οφείλει να διεκδικήσει ο Δήμος της Αλεξανδρούπολης.
Η σημερινή εκδήλωση για την επίσημη έναρξη υλοποίησης του έργου είναι σημαντική για εθνικούς λόγους και η τοπική αυτοδιοίκηση στην πλειοψηφία της, στέκεται θετική στο πρόσταγμα και την κοινή γραμμή όλων των τελευταίων κυβερνήσεων. Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχει και το πρόσταγμα των συμφερόντων της τοπικής μας κοινωνίας, η οποία με αμηχανία παρακολουθεί τις εξελίξεις που σε καμία περίπτωση δεν μεταφράζονται σε ανάπτυξη και οικονομικά οφέλη.
Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Ανεξάρτητος
Δημοτικός Σύμβουλος