Μετά την απόφαση για την ακύρωση του διαγωνισμού παραχώρησης της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης και αντ’ αυτού την ανάπτυξη των υποδομών του μέσω δημοσίων επενδύσεων που θα αναλάβει ο βασικός μέτοχός του, το ΤΑΙΠΕΔ, η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει με αντίστοιχο μοντέλο και στον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας.
Οπως η Αλεξανδρούπολη έτσι και η Καβάλα χαρακτηρίζεται κρίσιμης γεωπολιτικής σημασίας λιμενική υποδομή που γειτνιάζει με σημαντικές ενεργειακές εγκαταστάσεις και πόρους, αλλά και με μεταφορικούς άξονες. Οι υποδομές περιλαμβάνουν το μοναδικό εν ενεργεία παραγωγικό κοίτασμα υδρογονανθράκων στη χώρα, αυτό του Πρίνου, την υποθαλάσσια κοιλότητα στα ανοιχτά της Καβάλας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη στρατηγικών αποθεμάτων φυσικού αερίου (ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται σε εξέλιξη), επίσης την προοπτική ανάπτυξης χώρων υποθαλάσσιας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα και τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού αερίου TAP. Η Καβάλα επίσης διαθέτει αεροδρόμιο, βρίσκεται δίπλα στην Εγνατία Οδό και πλησίον των κάθετων αξόνων που θα αναπτυχθούν και θα τη συνδέουν με τα Βαλκάνια, ενώ η εγγύτητα της πόλης με την Αλεξανδρούπολη είναι τέτοια που συχνά το λιμάνι της αντιμετωπίζεται ως συμπληρωματικό του ομολόγου του στα ανατολικά των ακτών της Βορείου Ελλάδος.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε έργα, όπως και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε., το 100% του μετοχικού κεφαλαίου του οποίου ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, έχει την ευθύνη ενός λιμενικού συστήματος αποτελούμενου από τέσσερις αλληλοσυμπληρούμενους λιμένες. Το λιμάνι «Απόστολος Παύλος» της Καβάλας, το οποίο εξυπηρετεί την επιβατική κίνηση, την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, το yachting και την αλιεία. Το λιμάνι της Κεραμωτής του Δήμου Νέστου, στο οποίο εξυπηρετούνται εμπορευματική κίνηση και ακτοπλοΐα. Το λιμάνι της Νέας Περάμου, το οποίο επίσης αποτελεί αλιευτικό καταφύγιο. Και, τέλος, το λιμάνι «Φίλιππος Β΄», το οποίο προορίζεται για την εξυπηρέτηση εμπορευματικής κίνησης. Το σύμπλεγμα των τεσσάρων αυτών λιμένων έχει χαρακτηρισθεί διεθνούς σημασίας, καθώς μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος της Ανατολικής Βαλκανικής Χερσονήσου.
Η Ελλάδα φαίνεται ότι θα παραμείνει η μοναδική στην Ευρώπη χωρίς υπόγεια αποθήκη αερίου
Οριστικοποιήθηκε η ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του εξαντλημένου κοιτάσματος στη Ν. Καβάλα, με τη σχετική προθεσμία να εκπνέει στις 28 Νοεμβρίου, δηλαδή 2,5 περίπου έτη μετά την προκήρυξη της διαδικασίας.
Παράλληλα, ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί με το υφιστάμενο πλαίσιο εμπορικής εκμετάλλευσης της υποδομής, δηλαδή τον Κανονισμό Τιμολόγησης της ΡΑΕ, χωρίς να υπάρξει κάποιος εναλλακτικός τρόπος στήριξης της επένδυσης. Επομένως, καθώς οι δύο «μνηστήρες» του έργου έχουν δηλώσει πως ο Κανονισμός Τιμολόγησης απέχει πολύ από το να καταστήσει βιώσιμη την επένδυση, πηγές που παρακολουθούν από κοντά τη διαδικασία εκτιμούν ότι πολύ δύσκολα θα υπάρξει δεσμευτική προσφορά, με συνέπεια η πιθανότερη έκβαση για τον διαγωνισμό να είναι να κηρυχθεί άγονος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για τον διαγωνισμό για την ΥΑΦΑ Καβάλας (υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου) πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα συνάντηση εκπροσώπων του ΥΠΕΝ, του ΤΑΙΠΕΔ και της ΡΑΕ. Από τη σύσκεψη δόθηκε «σήμα» για την άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Το «σήμα» αυτό ισοδυναμεί με ελάχιστα έως μηδενικά περιθώρια αίσιας έκβασης του διαγωνισμού. Κάτι που σημαίνει πως απομακρύνεται το ενδεχόμενο η Ελλάδα να αποκτήσει άμεσα μία εγχώρια αποθήκη αερίου, ώστε να «θωρακίσει» την ασφάλεια τροφοδοσίας της με καύσιμο, αλλά και να μπορεί να απορροφήσει απότομες εκτινάξεις στις διεθνείς τιμές.
Υπενθυμίζεται ότι ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ τον Ιούνιο του 2020, για την παραχώρηση του εξαντλημένου κοιτάσματος στη Νότια Καβάλα για 50 έτη, με σκοπό τη χρήση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του υπόγειου φυσικού χώρου για την αποθεματοποίηση φυσικού αερίου. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της προκήρυξης από το ΤΑΙΠΕΔ, η εγκατάσταση και λειτουργία της ΥΑΦΑ Νοτίου Καβάλας θα συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην προστασία εφοδιασμού των καταναλωτών, καθώς και στην εκπλήρωση των σχετικών με την ασφάλεια εφοδιασμού υποχρεώσεων των ηλεκτροπαραγωγών και των προμηθευτών φυσικού αερίου.
Στη δεύτερη φάση της διαδικασίας συμμετέχουν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ καθώς και η Energean. «Αγκάθι» στην ιδιωτικοποίηση αποτελεί το ποσοστό κοινωνικοποίησης 50% που όρισε η ΡΑΕ στον Κανονισμό Τιμολόγησης, θέτοντας μάλιστα πλαφόν στα 160 εκατ. ευρώ για το Απαιτούμενο Έσοδο το οποίο είναι εγγυημένο ως συνολικό ποσό προς ανάκτηση για όλα τα έτη λειτουργίας της ΥΑΦΑ.
ΠΗΓΗ: news247.gr – kathimerini.gr