Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Πώς η «μικρή» Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης αποτελεί μέρος ενός μεγάλου γεωπολιτικού παζλ

Μπορεί το έργο να είναι σχετικά μικρού μεγέθους και χαμηλού προϋπολογισμού (μόλις 3,6 χλμ. και αρχικού κόστους 36 εκατ. ευρώ) σε σχέση με άλλα και πιο προβεβλημένα αλλά και να υλοποιείται από μια εταιρεία μεσαίου μεγέθους (την ΤΕΚΑΛ), σε σχέση πάντα με τους ισχυρούς των κατασκευών), ωστόσο, έχει ιδιαίτερο… γεωστρατηγικό ενδιαφέρον. Ο λόγος για την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης που θα συνδέσει το λιμάνι της πόλης και την Εγνατία Οδό, ένα έργο που επισκέφτηκε προ ημερών μόλις ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος χαρακτήρισε το project πολύ σημαντικό για την Αλεξανδρούπολη και για τη Βόρεια Ελλάδα, που θα φέρει σημαντική ανάπτυξη στην περιοχή, η οποία καθίσταται γεωστρατηγικός κόμβος. Γιατί όμως το οδικό αυτό έργο έχει χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας;
Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, η περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης χωροθετείται στα όρια του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Αλεξανδρούπολης και αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόμενης κυκλοφορίας από και προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόμιο «Δημόκριτος», την Κομοτηνή, την Εγνατία οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης. Η Ανατολική Περιφερειακή οδός κατασκευάζεται επί της χάραξης της προβλεπόμενης από το Σχέδιο Πόλης Περιμετρικής Οδού Αλεξανδρούπολης (τμήμα της οποίας είναι ήδη διανοιγμένο) και διατρέχει το βόρειο και ανατολικό όριο του Σχεδίου Πόλης. Στον χώρο του λιμένα, η χάραξη της συνδετήριας οδού έχει καθοριστεί στα πλαίσια των έργων του λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Επί της ουσίας, με την υλοποίηση του έργου βελτιώνεται η πρόσβαση προς το λιμάνι της περιοχής, ενώ συνδέεται άμεσα με την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης από το ΤΑΙΠΕΔ, με τον διαγωνισμό να είναι σε εξέλιξη, και με τον λιμένα της πόλης να αποτελεί επίκεντρο επενδυτικού ενδιαφέροντος (ενεργειακά, μεταφορές κ.α.) αλλά και γεωστρατηγικού. Οι προσφορές για τον λιμένα έχουν μετατεθεί, εκτός απροόπτου, για αρχές Ιουνίου.
Ο διαγωνισμός που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ αφορά στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Στη β’ φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Επίσης στην περιοχή προχωρούν και διαδικασίες για μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, όπως αυτό που εντάσσεται στο «πακέτο» της ΕΡΓΟΣΕ με τα 6 projects του ανταγωνιστικού διαλόγου (ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ-ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ). Να προσθέσουμε επίσης ότι ο ΟΣΕ προωθεί και αυτός από την πλευρά του μελέτες σκοπιμότητας που σχετίζονται με την ένωση λιμανιών με τον βασικό σιδηροδρομικό κορμό. Ανάμεσα σε αυτά, είναι οι λιμένες Βόλου και Αλεξανδρούπολης, περιφερειακά λιμάνια με κομβική και γεωπολιτική θέση, που μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη οικονομική και επιχειρηματική ζωή της χώρας, να αποτελέσουν κόμβους μεταφοράς προϊόντων και «πύλες» εισόδου στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα.
Είναι προφανές λοιπόν, αν συνυπολογίσουμε και τις ενεργειακές μπίζνες στην περιοχή, τη σύνδεση της πλωτής μονάδας του σταθμού επαναεριοποίησης του υγροποιημένου αερίου (LNG) στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τις επίγειες εγκαταστάσεις του συστήματος (FSRU), τον ρόλο και τη θέση της χώρας στον «χάρτη» (γεωγραφικά, ενεργειακά και γεωπολιτικά) και τις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί (και) λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιπτώσεων στην ενέργεια, ότι η περιοχή έχει αποκτήσει περαιτέρω στρατηγικό ενδιαφέρον. Τα ενεργειακά «κουμπώνουν» με την πώληση του βορειοελλαδίτικου λιμανιού, όπου η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο, και μέσω αυτού με τα Βαλκάνια και τις παρευξείνιες χώρες, επιτρέπουν πλέον τη διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών τρένου και πλοίου, που ενδιαφέρει τα αμερικανικά συμφέροντα για την ταχύτατη προώθησή τους όχι μόνο προς τα Βαλκάνια, αλλά και προς τη Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Αρα, και ένα μικρό έργο όπως της κατασκευής της περιφερειακής Αλεξανδρούπολης έχει σημασία καθώς θα αποτελέσει «συνδετήριο κρίκο» ή έστω «κομμάτι του παζλ». Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή της ανατολικής περιφερειακής οδού της Αλεξανδρούπολης, του συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης και του κόμβου σύνδεσης με τον κλάδο προς Εγνατία Οδό.
Άλλωστε, έχει καταστεί σαφές ότι τα projects διασύνδεσης με μεγάλα λιμάνια της χώρας προκειμένου να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις και να ενισχυθεί η εφοδιαστική αλυσίδα, αποτελεί βασική στόχευση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ώστε, στον βαθμό που του αναλογεί, να βάλει «θεμέλια» για να γίνει η Ελλάδα ανταγωνιστική πύλη εισόδου για εμπορεύματα, επιβάτες και υπηρεσίες προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Πρόκειται για μια περιφερειακή οδό 3,5 χλμ. που ξεκινάει από το νέο εμπορικό λιμένα έχει ανισόπεδα σημεία (γέφυρες) και διάφορα άλλα στοιχεία, τα οποία συνδέεται με το υφιστάμενο δίκτυο της πόλης αυτοκινητόδρομους στα πρότυπα του αυτοκινητοδρόμου Αλεξανδρούπολης -Αεροδρομίου με παρακαμπτήριες οδούς και βοηθητικές οδούς στα πλαϊνά- κλειστός αυτοκινητόδρομος. Οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει ενώ ο χρόνος περαίωσης του έργου έχει οριστεί στις 24 μήνες. Για την πορεία του έργου ενημέρωσε τον πρωθυπουργό ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι και τα 3,5 χιλιόμετρα θα είναι έτοιμα στο τέλος του 2023 και στην πλήρη ανάπτυξή του η κατασκευή του δρόμου θα απασχολεί 200 άτομα.

ΠΗΓΗ: insider.gr – Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη