Στην Καβάλα έγινε αυτό που ακόμη δεν έχει γίνει στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Το λιμάνι μπαίνει πια και επίσημα σε τροχιά ανάπτυξης με την αναβάθμιση και αξιοποίηση του. Το μοντέλο της αξιοποίησης που επιλέχτηκε από την αρχή, ακολουθείται κατά γράμμα και ο σχεδιασμός του βαίνει προς υλοποίηση, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας. Οι «ταχύτητες» που αναπτύχθηκαν για το λιμάνι της Καβάλας ήταν σε σταθερή και ολοένα ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την αίσια έκβαση του.
Επανεκκίνηση των εργασιών της Ολομέλειας της βουλής, μετά τη διακοπή για τη διεξαγωγή των ευρωεκλογών, με τη συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση της από 23 Νοεμβρίου 2023 Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου, της εταιρείας “Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.” και της εταιρείας “Οργανισμός Λιμένος Καβάλας Α.Ε.”, και αφετέρου της εταιρείας “ΣΑΡΙΣΑ Υπο-Παραχώρηση Λιμένος Καβάλας Φίλιππος ΙΙ Ανώνυμη Εταιρεία”, της εταιρείας “Blacksummit Financial Group Inc”, της εταιρείας “ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ακινήτων Κατασκευών” και της εταιρείας “Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία”».
Το νομοσχέδιο εισάγεται στην Ολομέλεια μετά τη θετική ψήφο που έλαβε στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου από τη ΝΔ. Κατά του νομοσχεδίου, στην επιτροπή, τάχθηκε το ΚΚΕ, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στη συνεδρίαση της ολομέλειας.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υποπαραχωρησιούχος του Προβλήτα Φίλιππος της Καβάλας θα καταβάλει 1,85 εκατ. ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των 20 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 2% των εκτιμώμενων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου. Παράλληλα, ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης 20 εκατομμυρίων.
Υπενθυμίζεται, ότι πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας από την Αλεξανδρούπολη ανέφερε, πως το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέταξε τον λιμένα στο αναθεωρημένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση των υποδομών του και αναμένεται, άμεσα, η εκκίνηση έργων ύψους 19,1 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ, χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για:
-την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου ναυσιπλοΐας του λιμένα και
-για την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, που θα επιτρέψει την εκτροπή της εμπορικής κίνησης προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, παρακάμπτοντας τον αστικό ιστό. Στις 8 Αυγούστου 2023, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής και του ΤΑΙΠΕΔ, για το εν λόγω έργο.
Οι προσφορές του ηλεκτρονικού διαγωνισμού αποσφραγίστηκαν την 1η Φεβρουαρίου 2024. Στις 3 Απριλίου 2024, εκδόθηκε η απόφαση κατακύρωσης στο πλαίσιο του δημόσιου ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων για την επιλογή αναδόχου, ως προς το Τμήμα Β του έργου.
Η σύμβαση για το Τμήμα Β, ύψους περίπου 4,1 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ, υπεγράφη, στις 16 Μαΐου 2024.
Για το Τμήμα Α, απαιτείται η οριστικοποίηση της ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, η αποστολή φακέλου διαγωνισμού και σχεδίου σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ) από το ΤΑΙΠΕΔ.
Η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται το προσεχές χρονικό διάστημα. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου εκτιμάται σε 18 μήνες για το Τμήμα Α, και σε 8 μήνες για το Τμήμα Β.