Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024

Στη «μάχη» της Black Friday το λιανεμπόριο – Συμβουλές για ασφαλείς αγορές

Σε ρυθμούς Black Friday κινείται ήδη η αγορά, με αποτέλεσμα η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου να έχει εξελιχθεί ουσιαστικά ως η ημέρα που κορυφώνεται μία εμπορική περίοδος η οποία διαρκεί τελικά σχεδόν έναν μήνα.

Η Μαύρη Παρασκευή δεν είναι πλέον μόνο μια μέρα και πολλές προσφορές θα ξεκινήσουν τις εβδομάδες που προηγούνται της ίδιας της ημέρας (29 Νοεμβρίου) και θα διαρκέσουν μέχρι τη Δευτέρα του Διαδικτύου (2 Δεκεμβρίου). 

Έτσι, αν ψάχνετε για έναν ολοκαίνουργιο υπολογιστή ή έναν φορητό υπολογιστή, η Μαύρη Παρασκευή είναι η καλύτερη εποχή του χρόνου για να βρείτε μια από αυτές τις ευκαιρίες.

Φέτος, η Black Friday πέφτει στις 29 Νοεμβρίου 2024 (παραδοσιακά την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών), με την CyberMonday να ακολουθεί αμέσως μετά, στις 2 Δεκεμβρίου. Καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου, με τις καλύτερες πρώιμες προσφορές πριν ξεκινήσει η Black Friday, οι καταναλωτές επωφελούνται από έξυπνες αγορές.

Παρότι οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, από τότε που καθιερώθηκε στη χώρα μας η Black Friday, είναι εκείνες που μπαίνουν πρώτες στη «μάχη», τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και από διάφορους άλλους κλάδους, ξεκινούν πλέον από νωρίς τις προωθητικές τους ενέργειες. Από εκείνους της ένδυσης και υπόδησης, μέχρι των καλλυντικών, των ειδών για το σπίτι αλλά και των υπηρεσιών, όπως γυμναστήρια, κομμωτήρια κτλ.

Η Black Friday

Ήδη τα e-mails των καταναλωτών έχουν πάρει… φωτιά από τις προαναγγελίες εκπτώσεων και προσφορών, καθώς αυτή η καθιερωμένη, πλέον, περίοδος ειδικών τιμών ξεκινά 7-10 ημέρες νωρίτερα.

Η περσινή Black Friday έφερε περί τα 200 εκατ. ευρώ στα ταμεία των καταστημάτων, με μια αύξηση γύρω στο 10% σε σχέση με το 2022.

Με τη φετινή οργάνωση, η Black Friday επιβεβαιώνει τη φήμη και την αξία της ως το μεγάλο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς, που αναμένεται να ξεκινήσει τουλάχιστον από την Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, παίρνοντας τη θέση των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Συμβουλές για ασφαλείς αγορές

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας επισημαίνουν ότι στόχος όλων των καταναλωτών δεν θα πρέπει να είναι μόνο οι οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα οι έξυπνες και ασφαλείς αγορές.

Στο πλαίσιο αυτό, συμβουλεύουν τους καταναλωτές τα παρακάτω:

-Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.

-Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.

-Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.

-Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.

-Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.

-Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριών ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.

-Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές -μοναδικές και πρόσθετες- παροχές.

-Προβληματιζόμαστε έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.

-Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.

-Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.

Πηγή: protothema.gr

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email