Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

4 δισ.€ για “Ύδωρ 2.0” – Νέα στρατηγική για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας στον πρωτογενή τομέα

Με κεντρικό μήνυμα ότι «το νερό είναι το θεμέλιο κάθε βιώσιμης αγροτικής πολιτικής», ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Τσιάρας παρουσίασε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων στο Greek Water Summit 2025.

Όπως σημείωσε, για πρώτη φορά η πολιτεία δεν αντιμετωπίζει το νερό ως πρόβλημα, αλλά ως βασική αναπτυξιακή υποδομή, παρουσιάζοντας μια ολιστική προσέγγιση με τρεις βασικούς άξονες:

  1. Ίδρυση Περιφερειακών Οργανισμών Διαχείρισης Υδάτων, ώστε να ενισχυθεί ο συντονισμός και να ξεπεραστεί η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων,
  2. Το πρόγραμμα “Ύδωρ 2.0”, προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, για την κατασκευή σύγχρονων αρδευτικών δικτύων,
  3. Ορθολογική αξιοποίηση των πόρων της ΚΑΠ, με μεγάλες και μικρές παρεμβάσεις σε συνεργασία με Περιφέρειες και Δήμους.

Ο Υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη ψηφιακής μετάβασης στη διαχείριση του νερού, παρουσιάζοντας μέτρα όπως:

  • υπόγεια αρδευτικά δίκτυα υψηλής απόδοσης,
  • συστήματα ψηφιακής παρακολούθησης,
  • χρήση τεχνητής νοημοσύνης για πρόγνωση φαινομένων,
  • επαναχρησιμοποίηση νερού από ΚΕΛ,
  • εφαρμογή τεχνικών όπως η στάγδην άρδευση.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, τη συνεργασία με τους ΟΤΑ και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε ξηρασίες και πλημμύρες. Η στρατηγική πλαισιώνεται από ευρωπαϊκές συνεργασίες και τη συμμετοχή της χώρας σε χρηματοδοτικά εργαλεία ύψους 15 δισ. ευρώ έως το 2027 μέσω της ΕΤΕπ.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, ο οποίος ενισχύεται, με στόχο την εκπαίδευση αγροτών σε σύγχρονες τεχνικές και την υποστήριξη καλλιεργειών με μειωμένες εισροές.

Κλείνοντας, ο Υπουργός τόνισε:

«Το πώς θα διαχειριστούμε το αρδευτικό νερό καταναλώνοντας το λιγότερο δυνατό, με την ίδια ή και μεγαλύτερη απόδοση παραγωγής, είναι το μεγάλο στοίχημα της εποχής μας».

Κ.Π.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη