Στην ψηφιακή εποχή εισέρχεται σταδιακά το σύστημα εξέτασης και χορήγησης αδειών οδήγησης με τη «ζήτηση» για διπλώματα να καταγράφεται ανοδική. Η δεκαετής οικονομική ύφεση και το διετές σχεδόν «πάγωμα» των εξετάσεων λόγω προβλημάτων που είχαν προκύψει με τους εξεταστές, είχαν περιορίσει την είσοδο νέων οδηγών στους δρόμους της χώρας. Η πανδημία ήρθε να προστεθεί στη γενικότερη βραδυπορία που είχε σημειωθεί στον κλάδο εκπαιδευτών οδήγησης, ωστόσο η ζήτηση πλέον βαίνει σταθερά αυξανόμενη. Τόσο τα Ι.Χ. όσο και οι μοτοσικλέτες παραμένουν ψηλά στην επιλογή των υποψηφίων, ενώ οι ηλικίες δεν αφορούν μόνο νέους (18-22 ετών) αλλά και μεγαλύτερους (45-55 ετών) ως προς τα ερασιτεχνικά διπλώματα. Άνοδος καταγράφεται επίσης στην έκδοση επαγγελματικών διπλωμάτων.
Αναλυτικότερα, το 2019 εκδόθηκαν συνολικά 149.823 διπλώματα οδήγησης, καταγράφοντας αύξηση 4,7% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Σημειώνεται ότι το 2018 ήταν το έτος κατά τη διάρκεια του οποίου είχε διακοπεί η διεξαγωγή εξετάσεων οδήγησης λόγω κινητοποιήσεων των εξεταστών της Περιφέρειας. Συνολικά εξετάστηκαν 177.982 υποψήφιοι το 2019 με ποσοστό επιτυχίας 86,3%. Το 65% των νέων διπλωμάτων αφορούν διπλώματα αυτοκινήτου, ενώ ακολουθούν τα αντίστοιχα για μοτοσικλέτες (25%).
Σημαντική διευκόλυνση προσφέρει η χορήγηση του προσωρινού διπλώματος, διαδικασία την οποία επιλέγει η πλειονότητα των επιτυχόντων στις εξετάσεις οδήγησης, ενώ τα στατιστικά στοιχεία κάνουν λόγο για έκδοση πάνω από 90.000 προσωρινών διπλωμάτων στο σύνολο των Περιφερειακών Διευθύνσεων Μεταφορών της χώρας. Ειδικότερα, από τις 11 Μαΐου οπότε και εκδόθηκε το πρώτο προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, συνολικά 90.845 επιτυχόντες έχουν τυπώσει προσωρινές άδειες οδήγησης. Υπενθυμίζεται ότι πριν από τη θέσπιση του προσωρινού ψηφιακού διπλώματος, η μέση διάρκεια αναμονής για την έκδοσή του ήταν περίπου τέσσερις μήνες και σε κάποιες περιπτώσεις το διάστημα αυτό άγγιζε τους έξι μήνες.
Στο μεταξύ, αλλαγές στη διαδικασία θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας οδήγησης των υποψηφίων οδηγών όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών. Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία αποτελεί κεντρικό άξονα της μεταρρυθμιστικής πολιτικής του υπουργείου Υποδομών στον τομέα των μεταφορών, καθώς έρχεται να επανεξετάσει τη διαδικασία θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας. Το υπουργείο σχεδιάζει αυτή τη στιγμή ένα σύστημα ελέγχου και εποπτείας του συνόλου των διαδικασιών των εξετάσεων, το οποίο να είναι πρακτικά βιώσιμο, ενώ βαρύτητα δίνεται στην χρήση ψηφιακών μέσων. Έμφαση δίνεται στην αξιολόγηση με βάση αντικειμενικά κριτήρια του έργου των εξεταστών, το οποίο έχει αποτελέσει πολλάκις πεδίο καταγγελιών διαφθοράς.
Ιδιαίτερη μέριμνα θα δοθεί στην εξεταστική διαδικασία των πολιτών με ειδικές ανάγκες, όσων δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και όσων έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Στο ίδιο πλαίσιο προγραμματίζονται ο επανασχεδιασμός και η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του ΚΟΚ με στόχο την αποτροπή της παραβατικότητας και τη βεβαίωση της καταβολής των καταλογισθέντων προστίμων. Πριν από λίγες ημέρες ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Κεφαλογιάννης προχώρησε στην έκδοση εγκυκλίου με συστάσεις για την εξασφάλιση της αδιάβλητης και ομαλής διεξαγωγής θεωρητικών εξετάσεων υποψηφίων οδηγών. Με τη σχετική εγκύκλιο προτρέπονται οι περιφερειακές διευθύνσεις να εξετάσουν τη δυνατότητα λήψης περαιτέρω μέτρων θωράκισης της διαδικασίας, στον βαθμό που είναι εφικτό. Πρόκειται για μέτρα που θα εφαρμοστούν έως ότου τεθούν σε εφαρμογή οι διατάξεις του νέου σχεδίου νόμου περί αναμόρφωσης του συστήματος χορήγησης αδειών οδήγησης. Ενδεικτικά προτείνονται τα ακόλουθα:
– Λειτουργία όλων των συστημάτων εντός του εξεταστικού κέντρου με ενσύρματη επικοινωνία και ταυτόχρονη απενεργοποίηση του WiFi.
– Προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας (ασύρματης, RF, WiFi, mobile networks, Bluetoοoth κ.λπ.) κατά τη διάρκεια της εξέτασης, προτείνεται η προμήθεια συσκευής καταγραφής ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, η οποία εντοπίζει οποιαδήποτε μορφή ηλεκτρονικής επικοινωνίας εντός συγκεκριμένης εμβέλειας.
– Αξιοποίηση της ανωτέρω συσκευής στις αίθουσες θεωρητικών εξετάσεων και κατά την είσοδο των υποψηφίων στο εξεταστικό κέντρο, αλλά και κατά τη διάρκεια της θεωρητικής εξέτασης.
– Ανάρτηση σε εμφανές σημείο, πλησίον της εισόδου της αίθουσας, ευανάγνωστων οδηγιών, περί απαγόρευσης χρήσης οποιασδήποτε ηλεκτρονικής συσκευής.
– Ιδιαίτερα για την Αττική, μείωση του αριθμού των εξεταστικών κέντρων σε τρία: μία αίθουσα για τις Περιφερειακές Ενότητες Κεντρικού Τομέα Αθηνών, Βόρειου Τομέα Αθηνών και Ανατολικής Αττικής, μία αίθουσα για τις Περιφερειακές Ενότητες Νότιου Τομέα Αθηνών, Πειραιώς και Νήσων και μία αίθουσα για τις Περιφερειακές Ενότητες Δυτικού Τομέα Αθηνών και Δυτικής Αττικής.
Πηγή: Καθημερινή