Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

Μαύρα Χριστούγεννα για το λιανεμπόριο

Τα βασικά αιτήματα που είχε θέσει το λιανεμπόριο μετά την εμπειρίας της δίμηνης καραντίνας δεν ικανοποιήθηκαν με αποτέλεσμα σήμερα μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να κινούνται σε ένα ακόμη πιο αβέβαιο περιβάλλον.

Με ένα, μελλοντικής εξαργύρωσης, «αντίδωρο» από την κυβέρνηση –αυτό της απελευθέρωσης λειτουργίας και τις Κυριακές – ξεκινά το δεύτερο σκληρό lockdown για τις επιχειρήσεις λιανικής, που όμως δεν μπορεί να απαλύνει το πλήγμα που δέχονται από το νέο απαγορευτικό. Αν και το διάστημα των τριών εβδομάδων είναι συντομότερο του διμήνου που προηγήθηκε, εν τούτοις οι απώλειες που θα καταγράψουν στις πωλήσεις τους, εκτιμάται ότι θα είναι πολλαπλάσιες, κυρίως λόγω εποχικότητας.

Τα βασικά αιτήματα που είχε θέσει το λιανεμπόριο μετά την εμπειρίας της δίμηνης καραντίνας δεν ικανοποιήθηκαν με αποτέλεσμα σήμερα μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να κινούνται σε ένα ακόμη πιο αβέβαιο περιβάλλον.

Ο εξόχως εμπορικός Νοέμβριος, ο οποίος εμπεριέχει τόσο το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων όσο και το θεσμό πλέον της Black Friday (27 Νοεμβρίου) ακυρώνει πλέον τις όποιες ελπίδες ανάκαμψης του τζίρου, σύμφωνα με εκπροσώπους της λιανικής, ενώ θέτει αμφιβολίες και για τον Δεκέμβριο, μήνα που παραδοσιακά πραγματοποιείται το 20% περίπου των ετήσιων πωλήσεων, καθώς οι υγειονομικές συνθήκες δεν πρόκειται να διαφοροποιηθούν θεαματικά ένα μήνα μετά.

Μετά την εμπειρία της δίμηνης καραντίνας και τα stress test της λειτουργίας μόνον μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι αλυσίδες λιανικής εντόπισαν τις δυσκολίες και ξεκίνησαν προετοιμασία για μια νέα εντελώς διαφορετική λειτουργία, ιδίως τους χειμερινούς μήνες.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, μόνο με το εργαλείο των ηλεκτρονικών καταστημάτων και των τηλεφωνικών παραγγελιών, χωρίς τη λειτουργία του φυσικού δικτύου καταστημάτων, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ο στόχος διατήρησης των πωλήσεων ή έστω περιορισμού των απωλειών.

Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, υπολογίζεται στο 7% των αθροιστικών πωλήσεων, ποσοστό που αν και διαφοροποιήθηκε στην προηγούμενη καραντίνα και επέσπευσε την ωρίμανση της ηλεκτρονικής αγοράς δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υποκαταστήσει το τζίρο που πραγματοποιείται στα καταστήματα. 

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις στην παρούσα φάση αναμένεται να χαθεί τζίρος της τάξης των 5 δις ευρώ (πέραν των απωλειών του προηγούμενου διαστήματος), που μένει να φανεί αν θα αναπληρωθεί και πως το διάστημα επαναλειτουργίας, όποτε κι αν οριστεί αυτό.

Δεν είναι τυχαία εξάλλου η εικόνα της Παρασκευής, με ουρές καταναλωτών έξω από εμπορικά καταστήματα για προμήθειες αναγκαίες αλλά και αυθόρμητες. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις το τελευταίο διήμερο επιτρεπόμενης λειτουργίας των καταστημάτων υπήρξε έκρηξη της ζήτησης, συγκρινόμενης βέβαια με ένα χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης.

Πηγή: news247.gr Γράφει η Πέννυ Κούτρα

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email