Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

Μετατίθενται εκ νέου οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας

Για το δεύτερο εξάμηνο του 2021, αν όχι και για το 2022, μετατίθενται οι προσδοκίες για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας, καθώς η διαδικασία των τριών σχετικών διαγωνισμών ήδη λαμβάνει αλλεπάλληλες παρατάσεις. Ειδικότερα, οι ανεξάρτητοι σύμβουλοι που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ για τις εν λόγω αποκρατικοποιήσεις έχουν χορηγήσει νέα παράταση στα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τους τρεις διαγωνισμούς προκειμένου να προσκομίσουν όλα τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα.

Αρχικά είχε δοθεί προθεσμία ενός μηνός η οποία παρατάθηκε για τον Δεκέμβριο, ενώ τώρα μεταφέρθηκε για τα τέλη του τρέχοντος μηνός και ειδικότερα στις 20 Ιανουαρίου για τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας και στις 29 Ιανουαρίου για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης και τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» στον λιμένα της Καβάλας.

Πηγές που συμμετέχουν στη διαδικασία αποδίδουν τις παρατάσεις αυτές στις δυσκολίες συγκέντρωσης όλων των απαραίτητων νομιμοποιητικών και άλλων εγγράφων που απαιτούνται από τους συμβούλους για την προεπιλογή των υποψηφίων οι οποίοι θα περάσουν στη δεύτερη φάση, τις οποίες έχει προκαλέσει η πανδημία. Άλλες πηγές, όμως, εμφανίζονται πιο προβληματισμένες και μιλούν για αδυναμία τουλάχιστον ενός εκ των εταίρων κοινοπρακτικού σχήματος που συμμετέχει σε παραπάνω από ένα διαγωνισμούς να εξασφαλίσει τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα.

Σε κάθε περίπτωση, και με δεδομένο ότι στους διαγωνισμούς συμμετέχουν και πολλοί αλλοδαποί υποψήφιοι, θεωρείται αναμενόμενο πως η πανδημία και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις αλλά και τη λειτουργία των αρμόδιων φορέων, ένθεν κακείθεν των συνόρων, προκαλεί αντικειμενικά ζητήματα χρόνου. Υπενθυμίζεται πως οι τρεις διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν τον Οκτώβριο.

Εφόσον τελικά δεν δοθεί νέα παράταση από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και προχωρήσει η φάση της προεπιλογής απρόσκοπτα, στα τέλη Φεβρουαρίου αναμένεται να ανακοινωθούν οι υποψήφιοι που θα προκριθούν στη δεύτερη φάση των τριών διαγωνισμών. Σε αυτή τη δεύτερη φάση θα δοθεί πρόσβαση στους υποψηφίους στα οικονομικά κι άλλα στοιχεία των προς παραχώρηση εταιρειών (VDR) και κατόπιν θα ξεκινήσει η διαδικασία διαβούλευσης για τις συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και τις συμβάσεις αγοραπωλησίας μετοχών.

Υπενθυμίζεται ότι για την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα οι διαγωνισμοί αφορούν την πώληση του 67% των μετοχών των αντίστοιχων Οργανισμών λιμένων, ενώ για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας αφορά μόνο την παραχώρηση του συγκεκριμένου προβλήτα. Με βάση την εμπειρία από τους προηγούμενους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, οι συμβάσεις αυτές μπορεί να χρειαστούν και πάνω από τρεις μήνες προκειμένου να οριστικοποιηθούν. Θα ακολουθήσει η ανακοίνωση προθεσμίας υποβολής δημευτικών οικονομικών προσφορών, ενώ όλες οι συμβάσεις πρέπει να εγκριθούν από Ελεγκτικό Συνέδριο και να ψηφιστούν από τη Βουλή ώστε να ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Με αυτά τα δεδομένα κάποιοι δεν αποκλείουν τα λιμάνια να αλλάξουν έλεγχο το 2022.

Για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Attica A.E. Συμμετοχών, η Danthia Shipping, η MRG, η Portek International, η Quintana Infrastructure & Development, η «Αιγαίον Οϊλ», η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και, τέλος ο ΟΛΘ.

Για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ Τερνα) και ο ΟΛΘ. Για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Pfic Ltd, η Quintana Infrastructure & Development, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και I.M.G., η κοινοπραξία International Port Investments Kavala, (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ.

Πηγή: Καθημερινή

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη