Ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα η περίοδος παραλαβής όλων των νομιμοποιητικών εγγράφων των υποψήφιων επενδυτών για τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμένων Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ανακοινωθούν τα ονόματα εκείνων των υποψηφίων που προκρίνονται στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η δεύτερη αυτή η φάση εκτιμάται πως θα κρατήσει από τρεις έως τέσσερις μήνες και θα ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Η διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων, πάντως, έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και καιρό, αλλά τα περισσότερα από τα έγγραφα που έπρεπε να προσκομίσουν οι υποψήφιοι καθυστέρησαν εξαιτίας των περιορισμών που έχει επιφέρει η πανδημία στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες όπου έχουν την έδρα τους πολλά από τα ξένα σχήματα, όπως στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ιταλία και στη Γερμανία.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον χαρακτηρίζεται πάντως ζωηρό. Ετσι, στη δεύτερη φάση θα δοθεί πρόσβαση στους υποψηφίους στα οικονομικά και άλλα στοιχεία των προς παραχώρηση εταιρειών (VDR) και κατόπιν θα ξεκινήσει η διαδικασία διαβούλευσης για τις συμβάσεις παραχώρησης αλλά και τις συμβάσεις αγοραπωλησίας μετοχών. Υπενθυμίζεται ότι για την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα οι διαγωνισμοί αφορούν την πώληση του 67% των μετοχών των αντίστοιχων οργανισμών λιμένων, ενώ για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας αφορά μόνο την παραχώρηση του συγκεκριμένου προβλήτα. Με βάση την εμπειρία από τους προηγούμενους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, οι συμβάσεις αυτές μπορεί να χρειαστούν τρεις μήνες προκειμένου να οριστικοποιηθούν.
Εφόσον δεν υπάρχουν απρόβλεπτες καθυστερήσεις, η προθεσμία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών εκτιμάται πως μπορεί να προσδιοριστεί για τα τέλη Ιουλίου. Υπενθυμίζεται το έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον κυρίως για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αλλά και για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» του λιμανιού της Καβάλας, όπως και η συμμετοχή του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στους διαγωνισμούς και για τα τρία λιμάνια. Μάλιστα η συμμετοχή αυτή του ΟΛΘ έχει οδηγήσει τον εκπρόσωπο του ΤΑΙΠΕΔ στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΘ στην αυτοεξαίρεσή του από όλα τα διοικητικά συμβούλια του ΤΑΙΠΕΔ (είναι και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ) που έχουν ως αντικείμενο την αξιοποίηση των λιμανιών. Υπενθυμίζεται επίσης πως την περίοδο αυτή «τρέχει» και η διαδικασία για την ανανέωση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ και την ενδεχόμενη αύξηση του αριθμού των μελών του από 5 σε 7.
Για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Attica A.E. Συμμετοχών, η Danthia Shipping, η MRG, η Portek International, η Quintana Infrastructure & Development, η «Αιγαίον Οϊλ», η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και, τέλος, ο ΟΛΘ.
Για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα) και ο ΟΛΘ.
Για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Pfic Ltd, η Quintana Infrastructure & Development, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και IMG, η κοινοπραξία International Port Investments Kavala (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα) και ο ΟΛΘ.
Αναλυτικά:
Πηγή: kathimerini.gr