Η Α΄ ΕΛΜΕ Έβρου μέσω ανακοίνωσης της εξέφρασε την αντίθεση της στην μετατροπή του 4ου ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης σε Πρότυπο ΕΠΑΛ.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη αναστατώνει εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές οι οποίοι ήταν από την αρχή εναντίον της απόφασης, ενώ στην ανακοίνωση της ζητά από το Υπουργείο να μην προχωρήσουν στην μετατροπή του 4ου ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης σε Πρότυπο.
Ακολουθεί η ανακοίνωση της Α΄ ΕΛΜΕ Έβρου.
Μία ακόμη δυσάρεστη έκπληξη περίμενε εν μέσω διακοπών τον χώρο της Εκπαίδευσης, μετά το πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης που κατατέθηκε στη βουλή προς ψήφιση και που αναστατώνει μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και όλη την κοινωνία.
Ως ΕΛΜΕ πληροφορηθήκαμε ότι μετά την πρόσφατη επίσκεψη στον Έβρο του Γ. Γραμματέα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας δρομολογεί τη μετατροπή του νεοϊδρυθέντος 4ου ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης σε Πρότυπο ΕΠΑΛ . Μία απόφαση που από την αρχή ξεκαθαρίζουμε ότι μας βρίσκει κάθετα αντίθετους.
Εδώ , βέβαια, να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τον πρόσφατο ψηφισθέντα νόμο, η επιλογή ενός ΕΠΑΛ για να λειτουργήσει ως πρότυπο ανήκει αποκλειστικά στο Υπουργείο Παιδείας μετά από εισήγηση των Σ.Σ.Π.Α.Ε (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) και δεν προβλέπεται να ερωτώνται οι σύλλογοι διδασκόντων των Επαγγελματικών Λυκείων ούτε να ζητείται η γνώμη γονέων, μαθητών και όσων άλλων εμπλέκονται με το σχολείο. Μάλιστα, όλο το προηγούμενο διάστημα, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο έτρεξαν το θέμα των προτύπων με αποτέλεσμα να έχουν ιδρυθεί ήδη στην επικράτεια 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ, ένα μάλιστα στην Περιφέρειά μας (το 1ο ΕΠΑΛ Ξάνθης). Και εκεί μάλιστα υπήρχε η εκφρασμένη αντίθεση του Συλλόγου Διδασκόντων, των Γονέων και Κηδεμόνων η οποία όμως δεν ελήφθη υπόψη και τελικά προχώρησε η μετατροπή του Λυκείου σε Πρότυπο. Όσον αφορά το δικό μας 4ο ΕΠΑΛ επισημαίνουμε τα εξής:
α) Οι εγγραφές στην Α΄ τάξη πραγματοποιήθηκαν ήδη και ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει τώρα Πρότυπο δίχως καμία προηγούμενη ενημέρωση γονέων και μαθητών και εκπαιδευτικών.
β) Το 4ο ΕΠΑΛ είναι ένα νέο σχολείο που ακόμη και τώρα φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις και στα κτίρια άλλης σχολικής μονάδας και λόγω έλλειψης χώρων δεν λειτούργησε ποτέ με όλους τους Τομείς που αρχικά προβλεπόταν στην ιδρυτική του πράξη .
γ) Σε κοινή σύσκεψη που έκανε το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ με τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται με το 4ο ΕΠΑΛ και τους Τομείς του, διατυπώθηκε από όλους η αντίθεση σε μια τέτοια μετατροπή σε Πρότυπο.
δ) Σχετικά με την οργανικότητα των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων ο εκπαιδευτικός οδηγός των Π.ΕΠΑΛ αναφέρεται μεν στη διατήρηση των οργανικών θέσεων, ταυτόχρονα όμως αναφέρεται και στην ανάγκη στελέχωσης των Π.ΕΠΑΛ από εκπαιδευτικούς με αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, προαναγγέλλοντας στην ουσία διαδικασίες αυστηρής αξιολόγησης και επιμόρφωσης για την απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούνται. Καμία αίσθηση ασφάλειας λοιπόν δεν παρέχεται στις/στους συναδέλφισσες/ους που θα υπηρετήσουν εκεί.
ε) Όσον αφορά στις/στους μαθήτριες/ές, θα επιλέγονται με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου του Γυμνασίου και θα κατατάσσονται κατά φθίνουσα σειρά βαθμού που σημαίνει ότι κάποιοι θα αποκλειστούν παρά την επιθυμία τους να φοιτήσουν σ΄ αυτό το σχολείο.
στ) Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι στα Πρότυπα ΕΠΑΛ προβλέπεται η εναρμόνιση των ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας με στόχο την πρακτική άσκηση και την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων. Με άλλα λόγια οι ειδικότητες που θα προσφέρει το σχολείο θα καθορίζονται από το είδος των επιχειρήσεων που λειτουργούν στην περιοχή. Το σχολείο όμως φτιάχτηκε για τους μαθητές και οφείλει να εναρμονίζει τις ειδικότητές του ανάλογα με τις επιθυμίες των μαθητών και όχι με αυτά που ζητάνε οι επιχειρήσεις.
Πέρα όμως από όλα αυτά, και η ΟΛΜΕ έχει εκφράσει τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη δημιουργία των Πρότυπων, ως σχολείων ελίτ, που οξύνουν τις κοινωνικές και ταξικές διαφορές και κατηγοριοποιούν τα σχολεία σε καλά και κακά. Επίσης σε ο,τι αφορά την περιβόητη χρηματοδότηση των Π. ΕΠΑΛ, αφού η κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της τέτοια ποσά, γιατί δεν τα επενδύει στην αναβάθμιση συνολικά των σχολείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που χρόνια τώρα υποχρηματοδοτούνται; Είναι σαφές λοιπόν ότι δε χρειαζόμαστε Επαγγελματικά Σχολεία τα οποία κάνουν διακρίσεις και αποκλείουν αδύναμους μαθητές. Χρειαζόμαστε αναβαθμισμένα ΕΠΑΛ, που να παρέχουν ολοκληρωμένες θεωρητικές και εργαστηριακές γνώσεις σε όλους τους μαθητές. Χρειαζόμαστε αναβαθμισμένα ΕΠΑΛ με γενναία χρηματοδότηση, σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό, νέα βιβλία, εκπαιδευτικούς που να προσλαμβάνονται έγκαιρα και να επιμορφώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Μετά από όλα αυτά η Α΄ ΕΛΜΕ ΕΒΡΟΥ, καλεί το Υπουργείο να μην προχωρήσει στην μετατροπή του 4ου ΕΠΑΛ Αλεξ/πολης σε Πρότυπο.