Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

Την αναβάθμιση των τελωνείων Ορεστιάδας, Δράμας, Ξάνθης και Καβάλας ζητάει ο βουλευτής Ροδόπης Ευ. Στυλιανίδης

Με επιστολή του στον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, ο βουλευτής Ροδόπης, Ευριπίδης Στυλιανίδης κάνει λόγο για την υποβάθμιση που έχουν δεχτεί εννέα τελωνεία σε όλη την Ελλάδα, ανάμεσά τους και τα τελωνεία της Ορεστιάδας, της Δράμας, της Ξάνθης και της Καβάλας. Στην επιστολή του ο βουλευτής Ροδόπης ζητάει την αναβάθμιση των συγκεκριμένων τελωνείων παραθέτοντας μια σειρά από επιχειρήματα.

Δείτε την επιστολή του κ. Στυλιανίδη:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

Αγαπητέ Χρήστο

Με δεδομένη την πρόθεση της Κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη να αναβαθμίσει το ρόλο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε ορμητήριο εξωστρέφειας της Εθνικής μας Οικονομίας και λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι η Περιφέρεια με τις περισσότερες εμπορικές και τουριστικές εισόδους-εξόδους της Χώρας, τόσο προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας όσο και προς την Ανατολή (Τουρκία), θα ήθελα να επαναφέρω ένα θέμα που προκλήθηκε από μια ακατανόητη απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Α. Εισαγωγή

Με την υπ’ αριθμ. Δ.ΟΡΓ.Α 1014322ΕΞ2016/29-01-2016 (ΦΕΚ 295Β΄/12-02-2016) απόφαση του τότε Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και στο πλαίσιο της υποτιθέμενης αναδιοργάνωσης της Τελωνειακής Υπηρεσίας, υποβαθμίστηκαν πανελλαδικά εννέα (9) Τελωνεία (Δράμας, Ξάνθης, Κομοτηνής, Κιλκίς, Ν. Ορεστιάδας, Δοϊράνης, Μεσολογγίου, Στυλίδας και Ρεθύμνου).

Τα Τελωνεία αυτά, τέσσερα (4) εκ των οποίων ανήκουν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, λειτουργούσαν μέχρι την έναρξη εφαρμογής της εν λόγω απόφασης στις 01/09/2016 με οργανωτική δομή Τελωνείου Α΄ τάξης επιπέδου Διεύθυνσης, μεταπήδησαν δε σε οργανωτική δομή εξαρτημένου Τελωνείου Β΄ τάξης επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, διατηρώντας όμως όλες σχεδόν τις αρμοδιότητες που ασκούσαν και ως Διευθύνσεις.

Η υποβάθμιση των Υπηρεσιών των Τελωνείων, δεν αιτιολογήθηκε ουδέποτε επαρκώς από τη Διοίκηση, τόσο ως προς τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί όσο και ως προς τα κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη (π.χ. έσοδα, όγκος συναλλαγών κλπ.). Αντίθετα η πρώην Γενική Δ/ντρια Τελωνείων & ΕΦΚ, σε σχετικό ερώτημα που της υποβλήθηκε με πρωτοβουλία του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης (αριθμ. απόφασης 248/2014), επικαλέστηκε ως δικαιολογία την έλλειψη προσωπικού που μάστιζε τότε τα περισσότερα Τελωνεία της επικράτειας και την υποτιθέμενη βελτίωση της εξυπηρέτησης του εμπορίου και της διεξαγωγής ελέγχων, μέσω της ανάληψης του κεντρικού συντονισμού δράσεων από τα κύρια Τελωνεία.

Ωστόσο, η αναδιοργάνωση της Τελωνειακής Υπηρεσίας σε επίπεδο διοικητικής διάρθρωσης φαίνεται να εξαντλήθηκε στην υποβάθμιση των προαναφερόμενων Τελωνείων. Το επιχείρημα δε της έλλειψης προσωπικού, υποδηλώνει τον άδικο και προσχηματικό χαρακτήρα της, με επιβαρυντικές επιπτώσεις στα Τελωνεία της Περιφέρειάς μας, δημιουργώντας παράλληλα μια νέα οξύμωρη δομή Τελωνείων Β’ Τάξης επιφορτισμένων με αρμοδιότητες Τελωνείων Α’ Τάξης.

Επιπλέον, θα πρέπει να αναφερθεί ότι σήμερα, ένας μεγάλος αριθμός Τελωνείων Α’ τάξης πανελλαδικά, καλούνται να ανταποκριθούν σε σαφώς μικρότερη τιθέμενη από τη Διοίκηση στοχοθεσία (ελεγκτικά και εισπρακτικά), συγκριτικά με τα Τελωνεία Β’ τάξης της περιοχής μας.

Β. Λόγοι αναβάθμισης των Τελωνείων – Οφέλη της χώρας, της περιφέρειας Α.Μ.Θ. και της τοπικής κοινωνίας

Τα Τελωνεία αποτελούν γενικά νευραλγικές δομές της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς:

α) έχουν ως κύριο σκοπό τη διασφάλιση και προστασία των εθνικών και ενωσιακών οικονομικών συμφερόντων και την είσπραξη των δημοσίων εσόδων, στοιχεία σημαντικά για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού της Ε.Ε., 

β) είναι οι κατ’ εξοχήν αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους για την πάταξη του λαθρεμπορίου και παραεμπορίου, τη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου και την εφαρμογή της εθνικής και ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας,

γ) μέσω των ελέγχων που διενεργούν, συμβάλλουν αποτελεσματικά στην προστασία του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς, της δημόσιας υγείας και της ασφάλειας από την παράνομη διακίνηση απαγορευμένων και επικίνδυνων προϊόντων και αγαθών που τελούν υπό περιορισμούς και απαγορεύσεις, 

δ) ενισχύουν τη θέση της χώρας στο διεθνές εμπόριο μέσω της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις και τους συναλλασσόμενους, της απλούστευσης και επιτάχυνσης των τελωνειακών διαδικασιών και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών,

ε) συνεργάζονται με τις άλλες κρατικές υπηρεσίες για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής αλλά και την εξυπηρέτηση των πολιτών, όπου αυτό είναι απαραίτητο.

Όπως γίνεται, λοιπόν, εύκολα αντιληπτό, η μετάβαση σε αναβαθμισμένες και άρτια οργανωμένες Τελωνειακές Αρχές σε μία περιοχή όπως η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα τόσο στην τοπική κοινωνία όσο και στη χώρα καθώς με τη νέα διοικητική δομή:

1. Ενισχύονται τα δημόσια έσοδα της χώρας και τα δημοσιονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. μέσω των ελέγχων που διενεργούνται από αυτές σε διασυνοριακές και άλλες εμπορικές συναλλαγές με χώρες που παρουσιάζουν υψηλή παραβατικότητα, όπως η Βουλγαρία αλλά και η Τουρκία.

2. Ενισχύονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μέσω της αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών και της διασφάλισης του νόμιμου εμπορίου αλλά και της καταπολέμησης του αθέμιτου ανταγωνισμού που πολλές φορές υφίστανται από παράνομες διασυνοριακές συναλλαγές.

3. Προσελκύονται επιχειρήσεις προκειμένου να δραστηριοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας για την τοπική κοινωνία.

4. Ενισχύεται η ασφάλεια και προστασία των πολιτών από την εισαγωγή και διακίνηση παράνομων και απαγορευμένων προϊόντων και αγαθών στην τοπική κοινωνία και στη χώρα γενικότερα.

Ο κάθετος οδικός άξονας Νυμφαίας – Μακάζα, η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα και η λειτουργία του Συνοριακού Σταθμού στην Εξοχή (με την αναμενόμενη αύξηση της διέλευσης ύστερα από την κατασκευή του οδικού άξονα Δράμας-Καβάλας) συνιστούν κρίσιμες παραμέτρους, αφενός μεν διεύρυνσης του διασυνοριακού εμπορίου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας (και κατ’ επέκταση Ρουμανίας), αφετέρου δε αύξησης του λαθρεμπορίου και παραεμπορίου, ήδη διαπιστωμένα στην περιοχή και τα οποία χρήζουν επιτακτικής αντιμετώπισης που απαιτεί αναβαθμισμένες διοικητικές δομές.

Η αναβάθμιση των Τελωνείων είναι βέβαιο ότι θα καταστήσει αποτελεσματικότερη και τη συνεργασία με τις Κινητές Ομάδες Ελέγχου (Κ.Ο.Ε.) που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, δεδομένου ότι η λειτουργία τους απαιτεί διευρυμένη συνδρομή και υποστήριξη από τα Τελωνεία.

Τέλος, σημειώνεται ότι τα Τελωνεία εξυπηρετούν κορυφαίες στο αντικείμενό τους εξαγωγικές επιχειρήσεις όπως ενδεικτικά τα ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ, τη ΣΕΚΕ, τη ΣΕΚΑΠ Α.Ε. και τα  ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ SUNLIGHT ΑΒΕΕ στην Ξάνθη, τις εταιρίες ΡΕΪΚΑΠ Α.Ε., ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ ΓΡΑΝΙΤΕΣ Α.Ε., FHL Η. ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΑΒΕΕ, ΚΤΗΜΑ ΚΩΣΤΑ ΛΑΖΑΡΙΔΗ, ARIVIA Α.Ε. στη Δράμα, τις εταιρίες PHARMATHENA.E., ΖΥΘΟΠΟΙΪΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΒΕΡΓΙΝΑ), ΠΟΤΟΠΟΙΪΑ-ΟΙΝΟΠΟΙΪΑ ΘΡΑΚΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ A.E.(HELESI), BOLEROA.E. και ΑΦΟΙ ΖΑΚΩΝΗ Α.Ε. στην Κομοτηνή καθώς και πλήθος άλλων μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να αυξήσουν τον όγκο συναλλαγών τους με την υλοποίηση επενδύσεων στην περιοχή που έχουν ήδη προγραμματιστεί για το εγγύς μέλλον.  

Γ. Οφέλη για τη λειτουργία των Υπηρεσιών

Η υποβάθμιση των Τελωνείων δεν συνοδεύτηκε από περιορισμό αρμοδιοτήτων καθώς, στην ανωτέρω απόφαση ρητά αναφέρεται ότι, τα εν λόγω Τελωνεία συνεχίζουν να ασκούν όλες τις αρμοδιότητες των Τελωνείων Α΄ Τάξης (πλην μέρους του δικαστικού αντικειμένου). Ο μοναδικός προϊστάμενος των Τελωνείων Β΄ Τάξης της Περιφέρειάς μας στην ουσία εκτελεί τα καθήκοντα του Διευθυντή ενός Τελωνείου Α΄ τάξης και μάλιστα χωρίς να πλαισιώνεται από Τμηματάρχες. Το λοιπό προσωπικό ασκεί καθήκοντα και έχει φόρτο και πολυπλοκότητα εργασίας προσωπικού Τελωνείου Α΄ Τάξης, χωρίς μάλιστα την καθοδήγηση Τμηματαρχών.

Κατά συνέπεια, η αναβάθμιση θα επιδράσει θετικά στην αποτελεσματικότητα – αποδοτικότητα των Τελωνείων μέσω της καλύτερης οργάνωσης και της ορθολογικότερης ανάθεσης καθηκόντων και αρμοδιοτήτων εντός της Υπηρεσίας, με θετικό αντίκτυπο στην επίτευξη υψηλότερων στόχων, υψηλότερων εισπράξεων και καλύτερης ανταπόκρισης στην εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και των πολιτών.

Σημειωτέον ότι από το 2016, στα Τελωνεία της περιφέρειάς μας αυξήθηκαν οι προβλεπόμενες οργανικές θέσεις και ήδη στελεχώνονται από περισσότερα από 20 άτομα το καθένα, γεγονός που καταρρίπτει το επιχείρημα της οργανωτικής υποβάθμισης λόγω έλλειψης ανθρωπίνων πόρων.

Διαθέτουν λοιπόν την τρέχουσα περίοδο ικανό αριθμό υπαλλήλων, στην πλέον παραγωγική τους ηλικία, με υψηλό μορφωτικό επίπεδο και κατάρτιση, προκειμένου να ανταποκριθούν στο νέο τους ρόλο με απόλυτη επιτυχία.

Δ. Οφέλη για τους υπαλλήλους

Με την εφαρμογή του Ν.4778/2021 θεσμοθετήθηκε ειδικό μισθολόγιο για τους υπαλλήλους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), όπου σύμφωνα με το άρθρο 11 κατατάσσονται σε θέσεις εργασίας με βάση τα περιγράμματα θέσεων εργασίας που έχουν καθοριστεί για τα Τελωνεία Α΄ και Β΄ Τάξης.

Βάσει αυτού αλλά και των στρεβλώσεων που παρατηρούνται μεταξύ των διαφοροποιημένων αμοιβών και των δυνατοτήτων εξέλιξης που διαπιστώνονται για τα Τελωνεία Β’ Τάξης συγκριτικά με τα Τελωνεία Α΄ τάξης, τα υποβαθμισμένα Τελωνεία μας καθίστανται για τους υπαλλήλους μη ελκυστικά, με πιθανή συνέπεια την σταδιακή και περαιτέρω υποβάθμιση των Υπηρεσιών αυτών στο μέλλον. Αντιθέτως, η αναβάθμιση σε Τελωνεία Α’ Τάξης θα ενισχύσει τις προοπτικές υπηρεσιακής και μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων των Υπηρεσιών μας, συμβάλλοντας στην διατήρηση του υπάρχοντος προσωπικού και την προσέλκυση μελλοντικά νέων συναδέλφων με υψηλό ποιοτικό υπόβαθρο. 

Ε. Συμπέρασμα

Προφανώς, οποιαδήποτε υποβάθμιση διοικητικών, εισπρακτικών και ελεγκτικών αρχών στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (αναίτια και αναιτιολόγητα) καθίσταται τροχοπέδη σε προοπτικές υγιούς οικονομικής ανάπτυξης για την οποία απαιτούνται ισχυρές κρατικές δομές τόσο σε επίπεδο υποστήριξης όσο και σε επίπεδο ελέγχου.

Ο εξορθολογισμός και η αναβάθμιση κρατικών δομών, ειδικότερα  δε αυτών που έχουν κρίσιμο ρόλο στην προάσπιση των εθνικών οικονομικών συμφερόντων σε μία περιοχή, όπως η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης είναι πάντα επιβεβλημένη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί η πρόσφατη διπλή αναβάθμιση του Λιμενικού Τμήματος Πόρτο Λάγος σε Λιμεναρχείο (και όχι μόνο σε Υπολιμεναρχείο) μετά την υποβάθμισή του που έλαβε χώρα κατά τα προηγούμενα έτη. Το Πόρτο Λάγος δε, αποτελεί πύλη εισόδου της ΕΕ.

Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στον επαναπροσδιορισμό και την αναδιοργάνωση της Τελωνειακής Υπηρεσίας στην Περιφέρειά μας, στην αναγνώριση του έργου που έμπρακτα παρέχουν, ποιοτικά και ποσοτικά, όλα τα Τελωνεία που δραστηριοποιούνται σ’ αυτή και στην αναβάθμιση των Τελωνείων που έχουν υποβαθμιστεί, από Τελωνεία Β’ τάξης σε Τελωνεία Α΄ τάξης.

Προς την κατεύθυνση αυτή, άλλωστε, συνηγορεί και το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη.

Αγαπητέ Υπουργέ

Γνωρίζοντας την προσωπική σου ευαισθησία για την ακριτική μας Περιφέρεια ευχαριστώ εκ των προτέρων για κάθε θετική σου ενέργεια ή απόφαση προς αυτήν την κατεύθυνση.

Με εκτίμηση
Δρ. Ευριπίδης Στ. Στυλιανίδης
Βουλευτής Ροδόπης (ΝΔ)

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email