Την ελπίδα πως σταδιακά και εφόσον ο πόλεμος στην Ουκρανία αποκλιμακωθεί θα υποχωρήσουν οι διεθνείς τιμές των καυσίμων, επιτρέποντας τη διαμόρφωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε χαμηλότερα επίπεδα, διατυπώνουν κύκλοι της ελληνικής ακτοπλοΐας εν μέσω των σημαντικών αναταράξεων που σημειώνονται ένθεν και ένθεν των συνόρων.
Η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων που προηγήθηκε της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία ήταν της τάξης του 10% και ήρθε ως αποτέλεσμα της αύξησης των διεθνών τιμών των καυσίμων κατά 70% περίπου από πέρυσι τον Φεβρουάριο έως τον φετινό. Ωστόσο, η ραγδαία μετέπειτα αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων σε επίπεδα άνω των 1.000 δολαρίων ο τόνος –από 400 δολάρια περίπου πέρυσι– έφερε μία πρόσθετη αύξηση της τάξης του 10%.
Με δεδομένη την ιδιαίτερα χαμηλή λόγω εποχής ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές, οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν επίσης αναγκαστεί να προχωρήσουν και σε περαιτέρω εξορθολογισμό των δρομολογίων τους, αφαιρώντας είτε από τη συχνότητά τους είτε και εξ ολοκλήρου ρότες όταν υφίστανται εναλλακτικές λύσεις μεταφορών.
Οι αυξήσεις αυτές στις τιμές των καυσίμων αναμένεται να αρχίσουν την αντίστροφη πορεία, αρχής γενομένης από την περίοδο του Πάσχα, εφόσον βεβαίως σημειωθεί, όπως προβλέπεται, μείωση των διεθνών τιμών. Σε κάθε περίπτωση και υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις αναμένεται κατά την καλοκαιρινή περίοδο τα δεδομένα να έχουν μεταβληθεί προς το θετικότερο. Σε διαφορετική περίπτωση πολλές ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, ειδικά αυτές που διαχειρίζονται μεγάλους στόλους ενεργοβόρων ταχυπλόων, θα αντιμετωπίσουν σοβαρά ζητήματα σε επίπεδο λειτουργικών αποτελεσμάτων, εκτιμούν οι ειδικοί.
Στην τρέχουσα συγκυρία οι ακτοπλόοι και οι χρήστες των υπηρεσιών τους έχουν ενώπιόν τους τρία σενάρια:
– Το πρώτο και θετικότερο είναι αυτό που αναφέρθηκε παραπάνω και το οποίο προβλέπει αποκλιμάκωση των τιμών των καυσίμων εντός της άνοιξης, που θα επιτρέψει μείωση στις τιμές των εισιτηρίων και θα βελτιώσει τα λειτουργικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων. Ο βαθμός της υποχώρησης των διεθνών τιμών θα διαμορφώσει αυτονόητα και το εύρος των μειώσεων που θα μπορέσουν να γίνουν.
– Το δεύτερο σενάριο είναι αυτό που προβλέπει διατήρηση των τιμών στα τρέχοντα επίπεδα και ιδιαίτερα επίπονες αυξήσεις στα εισιτήρια, αλλά και τη βιωσιμότητα των ασθενέστερων επιχειρήσεων.
– Το τρίτο και χειρότερο σενάριο είναι βέβαια αυτό που προβλέπει περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων εξαιτίας του πολέμου στην ανατολική Ευρώπη με πρακτικά ανυπολόγιστες αρνητικές επιπτώσεις στο σύνολο του συμπλέγματος των ακτοπλοϊκών μεταφορών, αλλά και των επιχειρήσεων που κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους (μεταφορές φορτηγών) ειδικά στις μακρινές γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής.
Είναι σαφές πως η αβεβαιότητα είναι αυξημένη και ότι σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να επιτάξουν όλες τους τις δυνάμεις, ταμειακές και διαχειριστικές, προκειμένου να αντιπαρέλθουν την κρίση και να μπορέσουν να προσφέρουν ξανά φθηνότερες θαλάσσιες μεταφορές, αναφέρουν οι ίδιες πηγές της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Πηγή: kathimerini.gr