Προϊόντα «μαϊμού» αγόρασαν εν γνώσει τους πάνω από 6 στους 10 Έλληνες ηλικίας 15-24 ετών κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, ενώ ένας στους τέσσερις είχε εν γνώσει του πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο.
Τα ποσοστά αυτά που είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη, δείχνουν αφενός μεν την έκταση του φαινομένου των προϊόντων απομίμησης και της εύκολης πρόσβασης σε αυτά και αφετέρου τον κίνδυνο περαιτέρω αύξησης της κατανάλωσης τέτοιων προϊόντων υπό την πίεση μάλιστα που ασκεί η ακρίβεια στα εισοδήματα των νοικοκυριών και πολύ περισσότερο των νέων.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EUIPO) που τιτλοφορείται «Intellectual Property and Youth Scoreboard», τα παραποιημένα προϊόντα που αγοράζουν κυρίως οι νέοι Ελληνες είναι ρούχα (33%), ηλεκτρονικές συσκευές (25%), είδη υπόδησης (24%) και καλλυντικά (18%).
Σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο τα στοιχεία δείχνουν ότι το «κατέβασμα» ταινιών, τηλεοπτικών σειρών και ηλεκτρονικών παιχνιδιών καλά κρατεί, παρά την ύπαρξη των διαφόρων πλατφορμών, όπως το Netflix.
Ετσι, λοιπόν, το πειρατικό περιεχόμενο στο οποίο κυρίως έχουν πρόσβαση σκοπίμως οι Ελληνες ηλικίας 15-24 ετών είναι ταινίες (78%), τηλεοπτικές σειρές (61%), μουσική (54%), λογισμικό (44%), «ζωντανά» αθλητικά θεάματα (39%), παιχνίδια (44%) και ηλεκτρονικά βιβλία (37%).
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης το ποσοστό των νέων που αγόρασαν εν γνώσει τους παραποιημένα προϊόντα είναι αρκετά χαμηλότερο από αυτό που συναντάται στην Ελλάδα (37% έναντι 62% στην Ελλάδα), ενώ πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο είχε εν γνώσει του το 20%.
Ενώ η τιμή και η διαθεσιμότητα εξακολουθούν να είναι οι κύριοι λόγοι για την αγορά παραποιημένων προϊόντων, καθώς και για τη σκόπιμη πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο, οι κοινωνικές επιρροές, όπως η συμπεριφορά της οικογένειας, των φίλων ή των ανθρώπων που γνωρίζουν, κερδίζουν σημαντικό έδαφος. Αλλοι παράγοντες περιλαμβάνουν τη μη φροντίδα για το αν το προϊόν ήταν ψεύτικο (ή αν η πηγή περιεχομένου ήταν παράνομη), μη αντιλαμβανόμενοι κάποια διαφορά μεταξύ αυθεντικών και μη αυθεντικών προϊόντων, καθώς και η ευκολία εύρεσης ή παραγγελίας παραποιημένων στο Διαδίκτυο.
Ενας στους 10 ερωτηθέντες ανάφερε συστάσεις από influencers ή ανθρώπους με δημόσια προβολή. Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση του ποσοστού των νέων που αγοράζουν παραποιημένα προϊόντα διαδραμάτισε η πανδημία, που εκτόξευσε τις αγορές μέσω Διαδικτύου και δημιούργησε πρόσφορο έδαφος και για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών καταστημάτων που πωλούσαν προϊόντα «μαϊμού».
Το 2019, προ πανδημίας δηλαδή, το ποσοστό πανευρωπαϊκά των νέων 15-24 ετών που είχαν αγοράσει σκοπίμως παραποιημένα προϊόντα ήταν 14%, ενώ ένα 12% είχε δηλώσει ότι είχαν αγοράσει τέτοια προϊόντα εν αγνοία τους. Σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο το 2019 το ποσοστό των νέων πανευρωπαϊκά που είχε προχωρήσει σε αυτή την ενέργεια ήταν 33%, με το 21% να το κάνει εν γνώσει του και το 12% χωρίς να έχει πρόθεση.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ συνολικά 22.021 νέων, ηλικίας 15-24 ετών, στα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε., μεταξύ 7 και 28 Φεβρουαρίου 2022.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr