Την 1η Ιουλίου, δεν θα έχει προλάβει να “στεγνώσει το μελάνι” από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα νέα “μέτρα – αναχώματα” για την ακρίβεια στα καύσιμα και νέες ανατιμήσεις αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους.
Έτσι σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια, συγκεκριμένων βασικών διαδρομών, με βάση πληροφορίες, η αύξηση θα είναι στο 7%, σε επιβάτες, αυτοκίνητα και φορτηγά. Ήδη βέβαια, αθροιστικά, η αύξηση που έχει περάσει, μέχρι τώρα κυμαίνεται μεταξύ 25-33%. Έτσι μετά από το νέο άλμα στις τιμές η διαφορά σε σχέση με πέρυσι φτάνει το 40%. Είναι ενδεικτικό, ότι ένα φορτηγό για να πάει πέρυσι στην Κρήτη απαιτείτο δαπάνη 400 ευρώ, ενώ τώρα με τον επίναυλο καυσίμων χρειάζεται 600 ευρώ, απότοκο της εκτίναξης των τιμών στα ναυτιλιακά κι όχι μόνο καύσιμα.
Αυτή η εικόνα βέβαια επηρεάζει όπως αναφέρει το «Εμπρός» καταλυτικά το κόστος μεταφορών στα νησιά, όχι μόνο για τους επιβάτες, θέμα “καυτό” εν όψει διακοπών, αλλά και για τα αγαθά και την όλη παραγωγική αλυσίδα. Με τις τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, και δη τα καύσιμα κίνησης, διπλάσιες, σε σχέση με πέρυσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι μεταφορείς κτλ αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο πρόβλημα κοστολογίων αναζητώντας ισορροπία μεταξύ των αυξημένων λειτουργικών εξόδων και της ανάγκης στήριξης της ζήτησης Ωστόσο, για την οικονομική τους επιβίωση, όπως αναφέρουν, είναι μονόδρομος οι αυξήσεις, καθώς μάλιστα ήδη, στην περίπτωση της ακτοπλοΐας εκκρεμούν και οφειλές από τα υπεσχημένα από το κράτος (επιδοτήσεις δημόσιας υπηρεσίας κτλ). Μένει να φανεί βέβαια εάν θα υπάρξει και μια περαιτέρω κρατική στήριξη για τον νευραλγικό αυτό κλάδο.
Μείωση της κίνησης
Παρά, όμως, και τις αυξήσεις στα ναύλα και στα κόστη μεταφορών, η μείωση της κίνησης, όπως καταγράφεται στα στοιχεία π.χ. της ακτοπλοΐας σε σχέση με το 2019 την τρέχουσα περίοδο “αιχμής”, χτυπάει έντονα την οικονομική τους εικόνα και δοκιμάζει αντοχές.
Η εικόνα αυτή των μεταφορών στα νησιά, βέβαια, είναι η μια όψη του προβλήματος. Συνολικά, οι μεταφορές βρίσκονται “στο κόκκινο” επηρεάζοντας συνολικά την εικόνα των τιμών σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, για αυτό άλλωστε και η κυβέρνηση, στο νέο πακέτο μέτρων διευρύνει την περίμετρο επιδοτήσεων, τόσο στο ντίζελ όσο και στη βενζίνη.
Θάσος – Σαμοθράκη
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Εμπρός» οι αυξήσεις στα καύσιμα δεν έχουν μειώσει μεν τα δρομολόγια των φέρι στη Θάσο και Σαμοθράκη έχουν συμπαρασύρει όμως σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων τόσο των ατομικών όσο και των οχημάτων καθιστώντας το σκέλος της μετακίνηση ακριβότερο! Σύμφωνα με έρευνα του «Ε» από το Λιμεναρχείο Καβάλας όπου υπάγεται το Λιμενικό τμήμα Κεραμωτής και Αλεξανδρούπολης από 1ης Ιουνίου 2022 έχουν αυξηθεί τα δρομολόγια φέρι στη γραμμή Θάσος – Κεραμωτή. Από 26 δρομολόγια ημερησίως από κάθε λιμάνι (26 από Θάσο και 26 από Κεραμωτή) φτάνουν έως και 36 δρομολόγια (36 από Θάσο και 36 από Κεραμωτή) καθημερινά και Κυριακές. Προς το παρόν δεν πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια (όπως και το προηγούμενο διάστημα) αλλά ενδεχομένως μέσα στο καλοκαίρι να γίνουν όλα τα δρομολόγια του πίνακα αν ανέβει η τουριστική κίνηση. Τα δρομολόγια φέρι της γραμμής Πρίνος – Καβάλα παραμένουν 4 τον αριθμό (4 από Πρίνο και 4 από Καβάλα) καθημερινά και Κυριακές.
Ένα ευρώ αύξηση πήρε το ατομικό εισιτήριο για Θάσο και συγκεκριμένα από 4 ευρώ που ήταν έγινε 5. Το ίδιο και το αυτοκίνητο. Ειδικότερα έως 4,25 μ. 19 ευρώ (από 18 πέρσι) και πάνω από 4,25 μ. 23 ευρώ (από 22 πέρσι). Τα δε δίκυκλα έως 250 κυβικά 4ευρώ και 5 ευρώ αντίστοιχα. Να σημειώσουμε ότι οι ίδιες τιμές ισχύουν και για τις τρεις εταιρείες που κάνουν μεταφορές από Κεραμωτή – Θάσο. Δηλαδή μια τετραμελής οικογένεια με το αυτοκίνητό της για να μετακινηθεί στην Θάσο χρειάζεται 35 ευρώ (2 ατομικά + 2 παιδικά +όχημα). Μια διόλου ευκαταφρόνητη επιβάρυνση που έρχεται να προστεθεί στις υπόλοιπες.
Στα 12 ευρώ ανέρχεται το εισιτήριο από Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη από 10 που ήταν πέρσι. Το κόμιστρο για το μικρό αυτοκίνητο επίσης από 15 ευρώ αυξήθηκε στα 17 ευρώ και για το αυτοκίνητο από 55 στα 65. Να σημειώσουμε ότι η Ακτοπλοϊκή Εταιρεία που έχει τα δρομολόγια για Σαμοθράκη και Λήμνο εκτελεί καθημερινά ένα δρομολόγιο και κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου (Ιούνιος – Σεπτέμβριος) υπάρχουν 65 προγραμματισμένα δρομολόγια μεταξύ Σαμοθράκης και Αλεξανδρούπολης την εβδομάδα. Κατά τη διάρκεια της χαμηλής περιόδου (Οκτώβριος – Μάϊος), ωστόσο, υπάρχουν 14 δρομολόγια την εβδομάδα.