Για τρίτη φορά τους τελευταίους 18 μήνες το γιγαντιαίο αμερικανικό μεταγωγικό ARC Endurance, που χρησιμοποιούν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις για τη μεταφορά πολεμικού υλικού στην Ευρώπη, έδεσε την Τρίτη το πρωί στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Εχοντας ξεκινήσει το ταξίδι του πριν από δύο εβδομάδες από το λιμάνι του Τσάρλεστον στη Νότια Καρολίνα των ΗΠΑ, εκτελεί υπηρεσίες μεταφοράς στο πλαίσιο της διαρκούς επιχείρησης του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ Atlantic Resolve, με την οποία οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις εναλλάσσουν υλικό και προσωπικό που σταθμεύει σε συμμαχικές χώρες. Το μήκους 265 μέτρων και εκτοπίσματος 49.000 τόνων (dwt) πλοίο είναι μακράν το μεγαλύτερο που πιάνει στην Αλεξανδρούπολη μεταφέροντας στρατιωτικό υλικό. Δεν είναι όμως το μόνο. Και άλλα αμερικανικών συμφερόντων ή ναυλώσεων πλοία έχουν δέσει στο λιμάνι στo πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA).
Η τρέχουσα επιχείρηση, που θα συνοδεύεται και από άλλες αποστολές, είναι επίσης η μεγαλύτερη μέχρι στιγμής, υπερδιπλάσια σε μεταφερόμενο όγκο από προηγούμενες, φθάνοντας σύμφωνα με πληροφορίες τις 2.000 μονάδες.
Επικεφαλής της επιχείρησης είναι ο Αντρέ Κάμερον, Director του US Army Military Deployment and Distribution Center (SDDC). O Κάμερον, που διαμένει στον Πειραιά και βρίσκεται σε στενή συνεχή συνεργασία με την αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα, μιλώντας στην «Κ» σημειώνει πως «το επιχειρησιακό επίπεδο του λιμανιού συνεχίζει να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της απρόσκοπτης κοινής συνεργασίας μας με τους Ελληνες εταίρους μας.
Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, οι συνεργασίες, οι σχέσεις και οι φιλίες επέτρεψαν στις ομάδες μας να αυξήσουν τις ικανότητές μας στην επιμελητεία κατά τη διάρκεια κάθε αποστολής για παράδοση με ιστορικό τρόπο – με ασφάλεια και επιτυχία». Τονίζει μάλιστα πως «το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει εξελιχθεί σε έναν δυναμικό κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας, στον οποίο έχουμε επιδείξει με επιτυχία τις οδικές και σιδηροδρομικές του ικανότητες για παράδοση σε οποιοδήποτε σημείο της Ευρώπης».
Κυρίως όμως σημειώνει ότι «το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ζωτική σημασία, επιτρέποντας επιτυχείς μεταβάσεις των αμερικανικών δυνάμεων προς υποστήριξη των Ευρωπαίων συμμάχων και εταίρων μας», ενώ «η αξία του λιμανιού και οι συνεργασίες και οι φιλικές σχέσεις με τους Ελληνες συμμάχους μας υπηρετούν εξαιρετικά την κοινή προοπτική».
Η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου από την Αλεξανδρούπολη στο Ορμένιο στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και από εκεί στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη έχει καταστήσει την ελληνική λιμενική υποδομή κομβική για σημαντικότατες δραστηριότητες του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ. Αρματα μάχης, τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, ελικόπτερα και άλλα πτητικά μέσα, οπλισμός, εφόδια και προσωπικό προωθούνται πλέον συστηματικά από τον διάδρομο συνδυασμένων θαλάσσιων – χερσαίων μεταφορών στην Ελλάδα. Διάδρομο του οποίου οι υποδομές μάλιστα θα αναβαθμιστούν περαιτέρω, μεταξύ άλλων με το έργο προϋπολογισμού 1,08 δισ. ευρώ του υπουργείου Υποδομών για τη βελτίωση της χερσαίας σιδηροδρομικής σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο.
Ωστόσο το λιμάνι καταγράφει αλλεπάλληλα ρεκόρ και στις μεταφορές ξηρού φορτίου χύδην και συμπεριλαμβανομένων οψίμως μεγάλων όγκων σιτηρών, εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ. Μάλιστα αποκαλύπτει πως το επόμενο διάστημα σιτηρά από την Ελλάδα αλλά και τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία θα εξαχθούν προς την Ιταλία και την Τουρκία, προκειμένου να καλύψουν τις ελλείψεις που έχει δημιουργήσει ο αποκλεισμός των ουκρανικών λιμένων στη Μαύρη Θάλασσα από τον πόλεμο.
Πηγές της «Κ», άλλωστε, εξηγούν επίσης πως η Αλεξανδρούπολη θα αποτελέσει εναλλακτική της Μαύρης Θάλασσας διαδρομή για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών στο άμεσο μέλλον. Το στρατιωτικό και το εμπορικό σκέλος του λιμένα συμπληρώνονται από το ενεργειακό, καθώς άρχισε η ανάπτυξη του υπεράκτιου σταθμού αεριοποίησης LNG που μέσω του ελληνικού δικτύου αγωγών θα κατευθύνεται τόσο προς τη Ν.Α. Ευρώπη όσο και προς δυσμάς.
Η εμπειρία των τελευταίων ετών από το λιμάνι και την ανάπτυξη των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών σύνδεσής του με την υπόλοιπη Ευρώπη αναμένεται να το κατατάξει το 2023 στη λίστα με τους αναγνωρισμένους από την Ε.Ε. μεταφορικούς διαδρόμους. Πρόσφατα, φορτία που εκφορτώθηκαν στην Αλεξανδρούπολη έφτασαν έως την Πολωνία. Αυτή τη στιγμή που το ARC Endurance ξεφορτώνει πολεμικό υλικό, αλλά και κάθε άλλη στιγμή, στη χερσαία ζώνη του εφαρμόζονται αυστηρά μέτρα φύλαξης με τρεις αλλεπάλληλες περιμέτρους ασφαλείας και αυστηρή εφαρμογή όλων των προτύπων ISPS (International Ship and Port Facility Security Code), εξηγεί ο κ. Χατζημιχαήλ.
Το ναυπηγημένο το 1996 και ναυλωμένο από το αμερικανικό υπουργείο Αμυνας Endurance αναμένεται να συνεχίσει την εκφόρτωση και τα επόμενα εικοσιτετράωρα, ενώ κατόπιν θα φορτωθεί με υλικό που αντικαθίσταται. Η συγκεκριμένη δράση πραγματοποιείται σε τακτά διαστήματα και αποτελεί πάγια τακτική των ΗΠΑ.
Εν τω μεταξύ, έως τα τέλη Ιουλίου αναμένεται να προχωρήσει και ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΑ με τέσσερις υποψηφίους, εκ των οποίων δύο αμερικανικών συμφερόντων.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr