Κάθετη πτώση των βάσεων που θα φθάσει πάνω από 1.000 μόρια προοιωνίζονται τα βαθμολογικά στοιχεία των υποψηφίων των Πανελληνίων 2022.
Τα μαθήματα – “αγκάθια” και οι χαμηλές επιδόσεις παρασύρουν την πλειοψηφία των βάσεων, όπως και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Η πτώση είναι σημαντική ακόμη και σε δημοφιλείς σχολές του 1ου και του 2ου Επιστημονικού Πεδίου των Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών και ήπια στις σχολές του 3ου Ε.Π των Σπουδών Υγείας, ακόμη και στις δημοφιλείς Ιατρικές. Άνοδος των βάσεων αναμένεται στα μεσαίας βαθμολογίας τμήματα Οικονομίας και Πληροφορικής του 4ου Ε.Π.. Οι βάσεις αναμένεται φέτος να ανακοινωθούν νωρίτερα από ποτέ, πριν από τον Δεκαπενταύγουστο.
Όπως προκύπτει από μελέτη των βαθμολογικών στοιχείων που έκαναν οι εκπαιδευτικοί Γιώργος Χατζητέγας (φροντιστής, Φυσικός) και Γιάννης Ζαμπέλης (Μαθηματικός) ανάλογη θα είναι η διακύμανση και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Οι εκτιμήσεις των βάσεων του 2022 αφορούν τα περιζήτητα τμήματα των 4 Επιστημονικών Πεδίων, στα οποία οι προτιμήσεις των διαγωνιζομένων με υψηλές βαθμολογίες είναι δεδομένες. Για την εκτίμηση ελήφθησαν υπόψιν οι νέοι Συντελεστές Βαρύτητας, όπως καθορίστηκαν από τα επιμέρους Πανεπιστημιακά Τμήματα.
Οι προβλέψεις των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής έγιναν από τον Μαθηματικό Γιάννη Ζαμπέλη με την στατιστική επεξεργασία της κλιμάκωσης των βαθμολογιών, που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας κατά την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Οι προβλέψεις αυτές έχουν πιθανότητα σφάλματος στο 2ο δεκαδικό ψηφίο.
Πώς διαμορφώνονται οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής
Οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής με τον κατώτερο συντελεστή 0,8 θα είναι κατ’ εκτίμηση:
- 9,02 για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών,
- 9,46 για τους υποψηφίους των Θετικών Σπουδών,
- 9,60 για τους υποψηφίους των Σπουδών Υγείας και
- 8,36 για τους υποψηφίους των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Όσοι εκ των υποψηφίων έχουν χαμηλότερο μέσο όρο στην τετράδα των μαθημάτων που διαγωνίστηκαν δεν θα μπορούν να συμπληρώσουν Μηχανογραφικό Δελτίο για τα Πανεπιστήμια και θα προστρέξουν στο Παράλληλο Μηχανογραφικό για τα Δ.Ι.Ε.Κ.
1ο Ε.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών: Πτώση 300 – πάνω από 1.000 μόρια
Στο 1ο Ε.Π. των Ανθρωπιστικών Σπουδών η εντυπωσιακή μείωση των υποψηφίων κατά 4.300 υποψηφίους θα οδηγήσει σε σημαντικές πτώσεις, οι οποίες θα ξεκινήσουν από τα 300 μόρια στα υψηλόβαθμα τμήματα και θα υπερβούν τα 1.000 μόρια στα τμήματα της μεσαίας ζήτησης.
2ο Ε.Π. Θετικών Σπουδών: Πτώση 100 – 400 μόρια
Στο 2ο Ε.Π. των Θετικών Σπουδών οι διαγωνιζόμενοι ήταν λιγότεροι κατά 500 και σε συνδυασμό με τις επιδόσεις που παρατηρήθηκαν στα Μαθηματικά οδηγούν σε πτώσεις από 100 έως 400 μόρια.
3ο Ε.Π. Σπουδών Υγείας: Πτώση 100 – 250 μόρια
Στις Σπουδές Υγείας, παρά την αύξηση των υποψηφίων κατά 800, διαπιστώθηκαν χαμηλότερες επιδόσεις των ανταγωνιστικών υποψηφίων στις υψηλές βαθμολογικές κλίμακες στη Βιολογία, τη Φυσική και τη Χημεία.
Με τα δεδομένα αυτά στο 3ο Ε.Π. θα παρατηρηθούν μέτριες πτώσεις μορίων από 100 έως 250 μόρια σε όλα τα περιζήτητα τμήματα.
4ο Ε.Π. Οικονομίας και Πληροφορικής: Άνοδος στα μεσαία τμήματα
Στο 4ο Ε.Π. της Οικονομίας και της Πληροφορικής υπάρχει για μία ακόμη χρονιά άνοδος των υποψηφίων κατά 900 με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να είναι πλέον το 35% του συνόλου των διαγωνιζομένων από τα Γ.Ε.Λ.
Τα μεσαία τμήματα θα παρουσιάσουν άνοδο των βάσεων, το εύρος της οποίας δεν είναι εύκολο να εκτιμηθεί λόγω των νέων Συντελεστών Βαρύτητας.
Σημαντική πτώση στα ΕΠΑΛ
Οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν για τα Πανεπιστήμια από τα ΕΠΑ.Λ. μειώθηκαν από 16.039 πέρσι σε 14.579 φέτος (μείωση της τάξεως του 9%). Για τον λόγο αυτό αναμένεται σημαντική πτώση των βάσεων σε όλους τους Τομείς των ΕΠΑ.Λ., η οποία ενισχύεται και από την επαύξηση της βαθμολογικής συμμετοχής των Μαθηματικών και της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διαμόρφωση των μορίων.
Οι συντάκτες της έρευνας σημειώνουν ότι η ΕΒΕ αφήνει εκτός Πανεπιστημίων το 1/3 των αποφοίτων των ΓΕΛ, αποθαρρύνει τη συμμετοχή και δημιουργεί μετατοπίσεις του μαθητικού πληθυσμού από Προσανατολισμό σε Προσανατολισμό. Ο Προσανατολισμός των Ανθρωπιστικών Σπουδών και των Θετικών Σπουδών φθίνει ενώ ενισχύεται διαρκώς οι Προσανατολισμοί των Σπουδών Υγείας και Οικονομίας.
Η φετινή μείωση του αριθμού των διαγωνισθέντων για τα Πανεπιστήμια ήταν της τάξεως του 4% και η ΕΒΕ αποδεικνύεται βασική αιτία της μειωμένης συμμετοχής.
Εκτίμηση βάσεων για 38 περιζήτητα τμήματα:
https://drive.google.com/file/d/1-OWN6Us1SO3-37cW2HmZGnCwEOSDDKHS/preview?usp=drive_web Χατζητέγας: Να μπορούν τα τμήματα να θέτουν ΕΒΕ με συντελεστή 0,6
Ο εκπαιδευτικός Γ. Χατζητέγας σημειώνει ότι θα ήταν αναγκαίο να δοθεί η δυνατότητα στα πανεπιστημιακά τμήματα να ορίζουν ως χαμηλότερο συντελεστή για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το 0,6 αντί του ισχύοντος 0,8, ώστε να μην τίθενται στο περιθώριο μαθητές που μόχθησαν.
Και προσθέτει: “Δεν είναι δυνατόν, επί παραδείγματι, ένας μαθητής του Θετικού Προσανατολισμού με μέση επίδοση 9,4 στην απαιτητική θεματολογία των Πανελλαδικών Εξετάσεων να απορρίπτεται πανηγυρικά από την Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των χιλιάδων κενών θέσεων σε αξιόλογα τμήματα”.
Συγκεκριμένα, αναφέρει:
“Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ένα χρόνιο πριν, έγινε σε μια προσπάθεια να αποφευχθεί η είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις. Το γεγονός έτυχε μάλιστα μιας ευρύτερης κοινωνικής αποδοχής, καθώς οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είχαν εξελιχθεί σε έναν διαγωνισμό χωρίς ουσιαστικά αποτυχόντες με το 87,5% των μαθητών των Γενικών Λυκείων και του 50% των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. να εγγράφονται στα Πανεπιστήμια.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και ο τρόπος που αυτή συσχετίζεται με την μέση επίδοση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν μια θετική μεν απόφαση, η οποία όμως εφαρμόζεται λανθασμένα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς ο κατώτατος συντελεστής 0,8, που παραμένει, έχει προκαλέσει σωρεία προβλημάτων και αδικιών. Πέρυσι το 33% των αποφοίτων του Γενικού Λυκείου, δηλαδή 27.000 διαγωνισθέντες δεν πέρασαν τον πήχη προκαλώντας δηλαδή επαύξηση του ποσοστού της αποτυχίας κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ο αλγόριθμος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής μετά βεβαιότητας θα αφήσει και φέτος εκτός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό διαγωνιζομένων, αν προσμετρήσει κανένας και την μείωση των εισακτέων.
Είναι αναγκαία η άμεση νομική εξασφάλιση της δυνατότητας, σε όσα Πανεπιστημιακά Τμήματα το επιθυμούν να ορίσουν ως χαμηλότερο συντελεστή το 0,6 αντί του ισχύοντος 0.8. Όσοι βιώνουμε εκ του σύνεγγυς τον διαγωνισμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι είναι πολλές οι αδικίες και θέτουν στο περιθώριο μαθητές που πραγματικά μόχθησαν. Δεν είναι δυνατόν, επί παραδείγματι, ένας μαθητής του Θετικού Προσανατολισμού με μέση επίδοση 9,4 στην απαιτητική θεματολογία των Πανελλαδικών Εξετάσεων να απορρίπτεται πανηγυρικά από την Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των χιλιάδων κενών θέσεων σε αξιόλογα τμήματα. Με την προτεινόμενη διόρθωση αποφεύγεται και η εισαγωγή υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις, αλλά και η μαζική απόρριψη χιλιάδων διαγωνιζομένων.
Η εμμονή στη λάθος εφαρμογή της ΕΒΕ αποθαρρύνει τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, όπως προκύπτει από τη φετινή μείωση των υποψηφίων, προσανατολίζει τους απόφοιτους των Λυκείων μας στην αναζήτηση άλλων λύσεων, επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αδικεί πολλούς υποψηφίους που πραγματικά προσπάθησαν και είναι ικανοί να αποπερατώσουν Ανώτατες Σπουδές“. `
ΠΗΓΗ: thetoc.gr