Για τις γαλακτοβιομηχανίες και τους παραγωγούς γάλακτος η περσινή χρονιά ίσως ήταν η δυσκολότερη των τελευταίων ετών. Η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας οδήγησε προς τα πάνω το κόστος παραγωγής και την τιμή στο ράφι και συμπαρέσυρε προς τα κάτω την κατανάλωση. Οι πωλήσεις σε όγκο γάλακτος και προϊόντων γιαούρτης κατέγραψαν μονοψήφια πτώση, ενώ άνω του 15% ήταν οι απώλειες στην κατανάλωση φέτας. Αυτό ανάγκασε αρκετές τυροκομικές επιχειρήσεις να στοκάρουν τη φέτα και να τη βγάλουν εφέτος προς πώληση με έντονο προωθητικό πρόγραμμα.
Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση της Εβροφάρμα. Η γαλακτοβιομηχανία από το Διδυμότειχο που ιδρύθηκε το 1991 και ξεκίνησε τη βιομηχανική της δραστηριότητα το 1994 -ο όμιλος αποτελείται από τη μητρική, τη θυγατρική CAMPUS και τη συγγενή εταιρεία ΑΛ.ΜΑΡΩ ΙΚΕ- κατάφερε πέρυσι να αυξήσει τον όγκο πωλήσεων κυρίως φέτας ΠΟΠ και στραγγιστού γιαουρτιού, τον αριθμό του ζωικού πληθυσμού, του λειτουργικού κέρδους, των εξαγωγών και να εμφανίσει και κέρδη.
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου αυξήθηκε πέρυσι 24% στα 45,381 εκατ. ευρώ, τα EBITDA σχεδόν τριπλασιάστηκαν στα 3,595 εκατ. ευρώ (προσαρμοσμένα εκτός προβλέψεων ανήλθαν σε 3,706 εκατ. ευρώ), ενώ εμφάνισε ενοποιημένα καθαρά κέρδη 1,419 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 355 χιλ. ευρώ το 2021.
Σε αυτά τα αποτελέσματα βοήθησε και η σημαντική αύξηση των εξαγωγών από 3,192 εκατ. ευρώ το 2021 σε 4,467 εκατ. ευρώ, με οδηγό τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε Μεγάλη Βρετανία (+225,2%), Ιταλία (+72,58%), Ιρλανδία (+359,3%) και Δανία (+2.133%). Στα θετικά της περσινής χρονιάς, για τη γαλακτοβιομηχανία από το Διδυμότειχο, ήταν και η σημαντική μείωση της μέσης περιόδου πιστώσεις που παρασχέθηκε στους πελάτες σε 82 μέρες από 118 που ήταν του 2021 για τον όμιλο – στην μητρική διαμορφώθηκε στις 80 μέρες από 114 ημέρες.
Πάντως ο Ορκωτός Ελεγκτής στην έκθεσή του για την ανακτησιμότητα εμπορικών και λοιπών απαιτήσεων (εταιρικές και ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις) αναφέρει πως οι συνολικές απαιτήσεις 11,716 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και 8,625 εκατ. ευρώ για την εταιρεία, μετά από σωρευμένες απομειώσεις 3,631 εκατ. ευρώ και 3,493 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα, στην περίπτωση που οι πελάτες καταστούν αφερέγγυοι και αδυνατούν να καλύψουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, ο όμιλος εκτίθεται σε πιστωτικό κίνδυνο.
Στο ανωτέρω πλαίσιο, η διοίκηση του ομίλου εκτιμά την ανακτησιμότητα των εμπορικών και λοιπών απαιτήσεων για τις οποίες υφίστανται αντικειμενικές ενδείξεις απομείωσης, σε εξατομικευμένη βάση, ώστε αυτές να απεικονίζονται στο ανακτήσιμο ποσό τους. Επίσης, εκτιμάται η απαιτούμενη πρόβλεψη απομείωσης και για τις αναμενόμενες πιστωτικές ζημίες.
Για τη φετινή χρονιά, η διοίκηση της Εβροφάρμα κρατά επιφυλακτική στάση λόγω της πτώσης στην κατανάλωση, ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού. Ο στόχος είναι η διατήρηση του όγκου πωλήσεων και στον βαθμό που είναι εφικτό, την αύξηση του όγκων των πωλήσεων, αξιοποιώντας κυρίως το δίκτυο των εξαγωγών. Αυτό αναμένεται να πιέσει προς τα κάτω τις τιμές πώλησης των προϊόντων και για τον λόγο αυτό η διοίκηση θα επιδιώξει αντίστοιχη μείωση στις τιμές αγοράς α’ και β’ υλών παραγωγής.
Η αύξηση στο εργοδοτικό κόστος και στο κόστος δανεισμού αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά το περιθώριο κέρδους. Με τη διοίκηση να εστιάζει στη βελτίωση του ενεργειακού κόστους και του κόστους διάθεσης, στον βαθμό βέβαια που οι τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και καυσίμων υποχωρήσουν σε σχέση με το 2022.
Πηγή: euro2day.gr