Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Νευραλγικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια-Στόχος να ανταγωνιστεί τον Βόσπορο

Πώς αλλάζουν το εμπορευματικό τοπίο το ριζικό λίφτινγκ στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και η επέκταση του έκτου προβλήτα του ΟΛΘ- Οι νέες προοπτικές που αναδύονται και το μεγαλόπνοο εγχείρημα της Ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας

Ένα λιμενικό τρίγωνο ανάπτυξης που μπορεί να αλλάξει τις προοπτικές της Ελλάδας στον εμπορευματικό χάρτη στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης συνιστούν οι λιμένες Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τις επενδύσεις άνω των 300 εκατ. που έχουν μπει σε ρότα ανάπτυξης να αλλάζουν το τοπίο.

Με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να έχει μπει… στον αστερισμό των Γαλλοελβετών κροίσων Ντρέιφους οι οποίοι έχουν υποβάλει δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ, αν ανοίξουμε την εικόνα διαπιστώνουμε πως η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα εποχή των εμπορευματικών μεταφορών, την ώρα που οι γεωστρατηγικές και γεωπολιτικές προκλήσεις που αναδύονται απαιτούν διαρκή εγρήγορση.

ΟΛΘ: Έτος – ορόσημο το 2025 για την επέκταση του έκτου προβλήτα

Τους ορίζοντές του και το αποτύπωμά του στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, διευρύνει διαρκώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα dry ports (κέντρα διαμετακόμισης εμπορευμάτων τα οποία ενώνουν σιδηροδρομικώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την ευρύτερη βαλκανική γειτονιά) που ήδη διαθέτει στη Σόφια, το Νις (Σερβία) και την Βόρεια Μακεδονία να το καθιστούν κύριο πάροχο συνδυασμένων μεταφορών διεθνούς εμβέλειας.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ήδη το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι της Ελλάδας σε συμβατικό φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο με τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στην διακίνηση εμπορευμάτων να ενισχύεται περαιτέρω.

H πολυπόθητη εκκίνηση του έργου της επέκτασης του έκτου προβλήτα (το έργο θα τρέξει η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ -ΤΕΚΑΛ), μία επένδυση που λόγω και της ανόδου του κατασκευαστικού κόστους θα αγγίξει τα 200 εκατ. ευρώ, θα αλλάξει πίστα… στο λιμάνι Το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για το μεγαλόπνοο εγχείρημα αναμένεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, χωρίς βέβαια κανείς να βάζει το χέρι του στη φωτιά.

Από την στιγμή που θα ξεκινήσουν οι εργασίες η ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται σε 30 μήνες, συνεπώς… καλό 2027, ίσως και 2028.

Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα προσφέρει την δυνατότητα στο λιμάνι να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.

Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).

Eκτιμάται πως δέκα χρόνια αφότου ολοκληρωθεί η επέκταση του έκτου προβλήτα ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ θα παράγεται προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στη δημιουργία πάνω από 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.

Καβάλα

Σε τροχιά ανάπτυξης πλέει και το λιμάνι της Καβάλας που στοχεύει να αυξήσει τον αριθμό των εμπορευματικών φορτίων προς την Ανατολική Ευρώπη. Η εγγύτητα με τον άξονα της Εγνατίας Οδού, αλλά και η γειτνίαση με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης το καθιστά πόλο κρίσιμης γεωστρατηγικής σημασίας.

Παράλληλα αναμένεται και η δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώσει το λιμάνι της Καβάλας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, γεγονός που δίνει νέες δυνατότητες ειδικότερα για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.

Υπενθυμίζεται πως τον Νοέμβριο του 2023 έπεσαν υπογραφές στη σύμβαση παραχώρησης του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στην κοινοπραξία «International Port Investments Kavala» στην οποία συμμετέχουν οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Black Summit Financial Group και EFA Group.

Η συμφωνία προβλέπει την εφάπαξ καταβολή τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ, καθώς και υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 36 εκατ. ευρώ, για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα. Οι υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνουν την κατασκευή κτιρίων για την εξυπηρέτηση των αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας καθώς και τελωνειακό σταθμό.

Ο επενδυτής θα καλύψει επίσης τις δαπάνες βαριάς συντήρησης του λιμένα και θα προχωρήσει στην προμήθεια νέου εξοπλισμού, software, hardware κ.α. Η σύμβαση έχει διάρκεια 40 ετών.

Και κρουαζιέρα

Την έναρξη διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε τμήμα του κεντρικού λιμανιού της Καβάλας «Απόστολος Παύλος» ανακοίνωσε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ, με το ενδιαφέρον από εγχώριους και διεθνείς παίκτες να είναι ήδη ζωηρό.

Ο κεντρικός λιμένας Καβάλας «Απόστολος Παύλος» διαθέτει δύο θέσεις ελλιμενισμού για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων με μήκος άνω των 200 μέτρων. Η επιβατική κίνηση στον τομέα της κρουαζιέρας ανήλθε το 2023 σε 21.052,με προσεγγίσεις 36 κρουαζιερόπλοιων, κατατάσσοντας το λιμάνι της Καβάλας μέσα στα 20 λιμάνια κρουαζιέρας με τη μεγαλύτερη κίνηση το περασμένο έτος.

Κατά την Α’ φάση, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους υποβάλλοντας σχετική μη δεσμευτική έγγραφη επιστολή. Καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει οριστεί η 28η Φεβρουαρίου 2025.

Κατά τη Β’ φάση οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Νευραλγικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια, στόχος να ανταγωνιστεί τον Βόσπορο

Σε νέα ρότα ανάπτυξης έχει εισέλθει και το νευραλγικής γεωγραφικής και γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ο πλωτός γίγαντας υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) που έχει αγκυροβολήσει και παρέχει LNG και στην Ουκρανία έχει αναβαθμίσει το λιμάνι στα μάτια των ΗΠΑ, τοποθετώντας το στις ευαίσθητες υποδομές για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Δεν είναι τυχαίο πως ακυρώθηκαν οι όποιες σκέψεις υπήρχαν για ιδιωτικοποίησή του.

Στο πλαίσιο αυτό, τα 92 εκατ. ευρώ προσεγγίζουν οι επενδύσεις μέσω των οποίων το Υπερταμείο στοχεύει σε ριζικό λίφτινγκ οι οποίες πάσχουν σοβαρά.

Οι επενδύσεις, ύψους 91,7 εκατ. ευρώ, για την περίοδο 2024 – 2023, περιλαμβάνουν δράσεις όπως η αναβάθμιση λιμενικών υποδομών ύψους 18,2 εκατ. ευρώ, η διαχείριση σιτηρών/δημητριακών ύψους 27 εκατ. ευρώ, η διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων ύψους 44,5 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν και άλλες επενδύσεις 2 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, τρέχει και η σύμβαση ύψους 4 εκατ. ευρώ για το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό. Η υλοποίησή της θα συμβάλλει στην εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα απευθείας προς την Εγνατία Οδό και τη συνεπακόλουθη κυκλοφορική αποσυμφόρηση της πόλης, καθώς μέχρι σήμερα το αστικό οδικό δίκτυο επιφορτίζεται το σύνολο της κίνησης του λιμένος.

Απώτερος στόχος είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μπορεί να προσελκύσει ναυτιλιακή κίνηση που τώρα διέρχεται από τον Βόσπορο και να ανταγωνιστεί γειτονικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.

Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία

Τεράστιο ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου θα παίξει και η εκ βάθρων αναβάθμιση του μεγάλου ασθενή, του ελληνικού σιδηροδρόμου εφόσον προχωρήσει το εγχείρημα της Ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας ούτως ώστε το σιδηροδρομικό δίκτυο, να μπορεί να συνδέει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, με αντίστοιχα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, για τη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, παρακάμπτοντας τα Στενά.

Νέος εμπορευματικός χάρτης

Η Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία που θα μειώσει κατά πολύ τους χρόνους διακίνησης εμπορευμάτων, το logistic center που «ζυμώνεται» στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και η αναβάθμιση των υποδομών των τριών λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας αποτελούν μερικά μόνο από τα κομμάτια ενός αναπτυξιακού παζλ που αν «ενωθούν» σωστά μπορούν να εκτινάξουν την τοπική οικονομία, αλλάζοντας τον εμπορευματικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

ΠΗΓΗ:makthes.gr

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη