Στις 17 Δεκεμβρίου αναμένεται να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη ο Πλωτός Σταθμός Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), που απέπλευσε προ ημερών από τη Σιγκαπούρη.
Φυσικό αέριο: Πώς είναι το FSRU Αλεξανδρούπολης [εικόνα]
Αυτό ανέφερε ο Κωστής Σιφναίος, Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade, από πάνελ του 23ου World LNG Summit & Awards στο οποίο συμμετείχε από κοινού με τους Κωνσταντίνο Καραγιαννάκο, Εκτελεστικό Διευθυντή Εμπορικών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Νίκο Σάτρα, Διευθυντή της Μονάδας Φυσικού Αερίου της Motor Oil Hellas, Κάρλο Μάντζια, διευθυντή του τομέα FSRU της ιταλικής Snam και Βλαντιμίρ Μαλίνοφ, διευθύνοντα σύμβουλο της Bulgartransgaz.
Κατά την ομιλία του ο κ. Σιφναίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην πορεία προς τη δημιουργία του FSRU, κάνοντας λόγο για μια διαδρομή 14 χρόνων κατά την οποίαν χρειάστηκε να ξεπεραστούν διάφορα εμπόδια όπως το ότι δεν υπήρχε νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο για τους πλωτούς σταθμούς επαναεριοποίησης. «Το 2010 τα FSRU ήταν άγνωστα στη διοίκηση. Χρειάστηκαν 22 μήνες για να πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις», σημείωσε.
Χαρακτήρισε παράδειγμα συνεργασίας την Gastrade καθώς συμμετέχουν πέντε εταιρείες ως μέτοχοι (Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz, ΔΕΣΦΑ). Τόνισε δε ότι η δημιουργία εναλλακτικών ενεργειακών διαδρομών απαιτεί συνεργασία, καθώς κάθε αγορά από μόνη της είναι μικρή αλλά όταν μια ευρύτερη περιοχή όταν ενοποιείται μέσω διασυνδετηρίων αγωγών μετατρέπεται σε έναν μεγάλο εμπορικό κόμβο.
Τόνισε δε ότι πριν την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επικρατούσε ένα περιβάλλον επανάπαυσης στο ρωσικό αέριο, με αποτέλεσμα κανείς να μην αντιλαμβάνεται την ανάγκη για έναν άξονα νότου – βορρά. «Ήταν δύσκολο να πείσεις την αγορά για τη δυνατότητα» να υπάρξει ένας τέτοιος άξονας, ανέφερε.
«Θα μπορούσαμε να αντέξουμε χωρίς ρωσικό αέριο»
Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να διαχειριστεί τυχόν πλήρη διακοπή της εισαγωγής ποσοτήτων αερίου από τη Ρωσία διατύπωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής Εμπορικών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Κωνσταντίνος Καραγιαννάκος.
Αναφέρθηκε στις εξελίξεις των τελευταίων 15 ετών, σημειώνοντας ότι με την κατάλληλη υποδομή η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε κόμβο φυσικού αερίου. Προ δεκαπενταετίας η περιοχή των Βαλκανίων ήταν απομονωμένη, με 100% εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, είπε. Αλλαγή έφερε ο νότιος διάδρομος της ΕΕ με τον TAP και κατόπιν τον IGB. Όπως είπε το ενεργειακό παζλ της περιοχής συμπληρώνει αγωγός μεταξύ Βουλγαρίας και Σερβίας, ενώ τόνισε ότι μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης θα φτάνει φυσικό αέριο ως τη Μολδαβία, την Ουκρανία και την Ουγγαρία.
Το FSRU στους Αγίους Θεοδώρους
Στο σχεδιαζόμενο FSRU στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Κορινθίας, στις εγκαταστάσεις της Motor Oil, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Νίκος Σάτρας. Εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία του πρότζεκτ, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι ο σταθμός επαναεριοποίησης θα μπορούσε μελλοντικά να χρησιμοποιηθεί και για την εισαγωγή υδρογόνου. Υποστήριξε ότι χρειάζεται δεύτερη πύλη στον νότο της χώρας καθώς αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα στη Ρεβυθούσα θα προκύψει ζήτημα στον εφοδιασμό, ενώ η αγορά μεγαλώνει όσο προχωρά η απολιγνιτοποίηση. Όπως είπε, δε, νέο τερματικό εισαγωγής θα ωφελήσει τους καταναλωτές καθώς θα οδηγήσει σε μείωση τιμών.
Η περίπτωση της Ιταλίας
Ο Κάρλο Μάντζια αναφέρθηκε στην ανάπτυξη FSRU στη γειτονική Ιταλία, τονίζοντας ότι υπάρχουν πολλές ομοιότητες με την Ελλάδα. Τόνισε ότι η αλλαγή των πηγών εισαγωγής δημιουργεί ζητήματα ως προς τη διαχείριση του δικτύου, καθώς στην Ιταλία η ροή προερχόταν από τα βορειοανατολικά σύνορα προς τον νότο ενώ τώρα οι ποσότητες αερίου καταφτάνουν κυρίως από τον νότο και διαχέονται προς τον βορρά.
Βουλγαρικό ενδιαφέρον για δεύτερο FSRU
Τέλος ο Βλαντίμιρ Μαλίνοφ τόνισε ότι την ανάπτυξη των δικτύων αερίου στην ευρύτερη περιοχή ευνοούν τρεις παράγοντες: Η πλήρης απεξάρτηση από τη Ρωσία που κάλυπτε το 99% των εισαγωγών της Βουλγαρίας, η απεξάρτηση της περιοχής από τον άνθρακα και η γεωγραφική θέση της περιοχής. Υπογράμμισε ότι τεράστιες ποσότητες ενέργειας θα απαιτηθούν, μεταξύ άλλων, και για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας μετά τον πόλεμο.
Εξέφρασε το ενδιαφέρον της βουλγαρικής πλευράς για δεύτερο FSRU στη βόρεια Ελλάδα προς εισαγωγή αερίου από τη γειτονική χώρα, ενώ ανέφερε ότι οι έρευνες αγοράς δείχνουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον ακόμα και για διπλασιασμό της ροής από τη χώρα μας προς τη Βουλγαρία.
Όπως είπε, η Σόφια προωθεί τον διπλασιασμό της χωρητικότητας των μονάδων αποθήκευσης ενώ σημείωσε ότι μεγαλύτερο εμπόδιο υπήρξε η αλλαγή τρόπου σκέψεις και η υιοθέτηση της ανάγκης για έναν άξονα εισαγωγής αερίου από τον νότο.
Πηγή: ot.gr