Τη πρότασή της για τον αγωγό Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς, δηλαδή τον οδικό χάρτη για τη βιωσιμότητα και πορεία υλοποίησης του σχεδίου, εκτιμώμενου ύψους 400 εκατ ευρώ, πρόκειται να αποστείλει τις επόμενες ημέρες στο ΥΠΕΝ, η Σόφια.
Η βουλγαρική πρόταση, που έρχεται σε συνέχεια της πρόσφατης συνάντησης στις 24 Μαρτίου των δύο υπ. Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και Ρόσεν Χριστόφ, θα εξιδεικεύει τεχνικά και οικονομικά ζητήματα, με έμφαση στη σύσταση της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού, η οποία και θα αναλάβει τη σχετική προμελέτη σκοπιμότητας του έργου, συνολικού μήκους 260 χλμ., κατ’ εαφρμογή του MUO του Φεβρουαρίου.
Καθώς, η χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 10 εκατ. τόνοι αργού, έναντι των 35-50 εκατ. του 2007, σημαίνει ότι απαιτούνται σωλήνες διαμέτρου 10 ιντσών, μικρότερου όγκου δεξαμενές και μικρότεροι συμπιεστές έναντι του αρχικού σχεδίου. Και φυσικά οι δύο πλευρές καλούνται να επικαιροποιήσουν τις αρχικές περιβαλλοντικές μελέτες της περιόδου (2007-2011), τις οποίες και είχαν εκπονήσει οι όμιλοι Κοπελούζου και ΕΛΠΕ (Helleniq Energy), οι οποίοι και θα είναι οι φορείς υλοποίησης του project.
Ο οδικός χάρτης για τη βιωσιμότητα και την πορεία υλοποίησης του σχεδίου είχε απασχολήσει την προ δεκαημέρου συνάντηση των δύο υπ. Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και Ρόσεν Χριστόφ, με τα επιτελεία τους, στην Αθήνα, όπου και συμφωνήθηκε η σύσταση της ομάδας εργασίας, που θα τρέξει το project. Εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, η βουλγαρική πλευρά εκτιμά ότι υλοποίησή του θα μπορούσε να ξεκινήσει σε 1-2 χρόνια από σήμερα και η έναρξη λειτουργίας του, πιθανόν σε 3-4 χρόνια.
Η Σόφια επίγεται να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, για δύο λόγους. Τόσο γιατί εντείνονται οι δυτικές πιέσεις να απεξαρτηθεί από το ρωσικό πετρέλαιο που συνεχίζει να τροφοδοτεί το διυλιστήριο του Μπουργκάς, όσο και για να απαλλαγεί από τα «αλμυρά» τέλη διέλευση των τάνκερ στα Στενά του Βοσπόρου.
Στενά, στα οποία συνωστίζονται για ώρες τα τάνκερ που θέλουν να τα διαπλεύσουν, γεγονός που ανεβάζει τα κόστη για τους πελάτες των πετρελαικών φορτίων, καθιστώντάς τα μια ολοένα και πιο προβληματική οδό διέλευσης. Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η τουρκική κυβέρνηση έχει εξαγγείλει εδώ και χρόνια ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει τη Διώρυγα της Κωσταντινούπολης, (Kanal Istanbul), από την οποία θα περνά ο κύριος όγκος των πλοίων που σήμερα εγκλωβίζεται στα Στενά. Τα ναύλα για τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα αναμένεται ότι θα είναι ακόμη ψηλότερα από αυτά που πληρώνουν σήμερα όσοι διέρχονται από το Βόσπορο, γεγονός που εκτιμάται ότι θα καταστήσει άκρως ανταγωνιστικό τον αγωγό Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.
Η βουλγαρική πλευρά δείχνει να βιάζεται, ωστόσο ένα ερώτημα αφορά το κατά πόσο το πολιτικό αδιέξοδο στην γείτονα θα επηρεάσει το έργο. Οιι πέμπτες εκλογές μέσα σε δύο χρόνια δεν δείχνουν να ξεκαθαρίζουν το τοπίο, οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα βρίσκονται σε χαμηλό βαρομετρικό και ο μέχρι πρότινος πρωθυπουργός Κιρίλ Πετκόφ δεν πρόκειται να συνεργαστεί με τον Μπόικο Μπορίσοφ (GERB). Ανθρωποι πάντως με γνώση των ισορροπιών στη γείτονα, δεν βλέπουν για ποιό λόγο η παρούσα αβεβαιότητα μπορεί να επηρεάσει ένα έργο εθνικού συμφέροντος για τη χώρα, πόσο μάλλον όταν ο βασικός του υποστηρικτής, Κ.Πετκόφ, φαίνεται ότι θα έχει κάποιο ρόλο και στην επόμενη μέρα της βουλγαρικής πολιτικής. Εξάλλου, ο αγωγός έχει χαρακτηριστεί από τη βουλγαρική πλευρά ως η μοναδική λύση για τη διασφάλιση φθηνού πετρελαίου και για τη μακροχρόνια λειτουργία του διυλιστηρίου της Lukoil στο λιμάνι του Μπουργκάς.
Το μεγαλύτερο διυλιστήριο των Βαλκανίων έχει κατασκευαστεί ώστε να λειτουργεί μόνο με ρωσικό πετρέλαιο, και η Σόφια έχει πάρει εξαίρεση από την ΕΕ, ώστε να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό αργό έως το τέλος του 2024. Μέχρι τότε τα προϊόντα διύλισης που παράγονται στο εκεί διυλιστήριο της Lukoil, θα αφορούν αποκλειστικά την εσωτερική κατανάλωση και απαγορεύεται να μεταπωλούνται σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Τη πρότασή της για τον αγωγό Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς, δηλαδή τον οδικό χάρτη για τη βιωσιμότητα και πορεία υλοποίησης του σχεδίου, εκτιμώμενου ύψους 400 εκατ ευρώ, πρόκειται να αποστείλει τις επόμενες ημέρες στο ΥΠΕΝ, η Σόφια.
Η βουλγαρική πρόταση, που έρχεται σε συνέχεια της πρόσφατης συνάντησης στις 24 Μαρτίου των δύο υπ. Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και Ρόσεν Χριστόφ, θα εξιδεικεύει τεχνικά και οικονομικά ζητήματα, με έμφαση στη σύσταση της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού, η οποία και θα αναλάβει τη σχετική προμελέτη σκοπιμότητας του έργου, συνολικού μήκους 260 χλμ., κατ’ εαφρμογή του MUO του Φεβρουαρίου.
Καθώς, η χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 10 εκατ. τόνοι αργού, έναντι των 35-50 εκατ. του 2007, σημαίνει ότι απαιτούνται σωλήνες διαμέτρου 10 ιντσών, μικρότερου όγκου δεξαμενές και μικρότεροι συμπιεστές έναντι του αρχικού σχεδίου. Και φυσικά οι δύο πλευρές καλούνται να επικαιροποιήσουν τις αρχικές περιβαλλοντικές μελέτες της περιόδου (2007-2011), τις οποίες και είχαν εκπονήσει οι όμιλοι Κοπελούζου και ΕΛΠΕ (Helleniq Energy), οι οποίοι και θα είναι οι φορείς υλοποίησης του project.
Ο οδικός χάρτης για τη βιωσιμότητα και την πορεία υλοποίησης του σχεδίου είχε απασχολήσει την προ δεκαημέρου συνάντηση των δύο υπ. Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και Ρόσεν Χριστόφ, με τα επιτελεία τους, στην Αθήνα, όπου και συμφωνήθηκε η σύσταση της ομάδας εργασίας, που θα τρέξει το project. Εφόσον δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, η βουλγαρική πλευρά εκτιμά ότι υλοποίησή του θα μπορούσε να ξεκινήσει σε 1-2 χρόνια από σήμερα και η έναρξη λειτουργίας του, πιθανόν σε 3-4 χρόνια.
Η Σόφια επίγεται να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, για δύο λόγους. Τόσο γιατί εντείνονται οι δυτικές πιέσεις να απεξαρτηθεί από το ρωσικό πετρέλαιο που συνεχίζει να τροφοδοτεί το διυλιστήριο του Μπουργκάς, όσο και για να απαλλαγεί από τα «αλμυρά» τέλη διέλευση των τάνκερ στα Στενά του Βοσπόρου.
Στενά, στα οποία συνωστίζονται για ώρες τα τάνκερ που θέλουν να τα διαπλεύσουν, γεγονός που ανεβάζει τα κόστη για τους πελάτες των πετρελαικών φορτίων, καθιστώντάς τα μια ολοένα και πιο προβληματική οδό διέλευσης. Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η τουρκική κυβέρνηση έχει εξαγγείλει εδώ και χρόνια ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει τη Διώρυγα της Κωσταντινούπολης, (Kanal Istanbul), από την οποία θα περνά ο κύριος όγκος των πλοίων που σήμερα εγκλωβίζεται στα Στενά. Τα ναύλα για τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα αναμένεται ότι θα είναι ακόμη ψηλότερα από αυτά που πληρώνουν σήμερα όσοι διέρχονται από το Βόσπορο, γεγονός που εκτιμάται ότι θα καταστήσει άκρως ανταγωνιστικό τον αγωγό Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.
Η βουλγαρική πλευρά δείχνει να βιάζεται, ωστόσο ένα ερώτημα αφορά το κατά πόσο το πολιτικό αδιέξοδο στην γείτονα θα επηρεάσει το έργο. Οιι πέμπτες εκλογές μέσα σε δύο χρόνια δεν δείχνουν να ξεκαθαρίζουν το τοπίο, οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα βρίσκονται σε χαμηλό βαρομετρικό και ο μέχρι πρότινος πρωθυπουργός Κιρίλ Πετκόφ δεν πρόκειται να συνεργαστεί με τον Μπόικο Μπορίσοφ (GERB). Ανθρωποι πάντως με γνώση των ισορροπιών στη γείτονα, δεν βλέπουν για ποιό λόγο η παρούσα αβεβαιότητα μπορεί να επηρεάσει ένα έργο εθνικού συμφέροντος για τη χώρα, πόσο μάλλον όταν ο βασικός του υποστηρικτής, Κ.Πετκόφ, φαίνεται ότι θα έχει κάποιο ρόλο και στην επόμενη μέρα της βουλγαρικής πολιτικής. Εξάλλου, ο αγωγός έχει χαρακτηριστεί από τη βουλγαρική πλευρά ως η μοναδική λύση για τη διασφάλιση φθηνού πετρελαίου και για τη μακροχρόνια λειτουργία του διυλιστηρίου της Lukoil στο λιμάνι του Μπουργκάς.
Το μεγαλύτερο διυλιστήριο των Βαλκανίων έχει κατασκευαστεί ώστε να λειτουργεί μόνο με ρωσικό πετρέλαιο, και η Σόφια έχει πάρει εξαίρεση από την ΕΕ, ώστε να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό αργό έως το τέλος του 2024. Μέχρι τότε τα προϊόντα διύλισης που παράγονται στο εκεί διυλιστήριο της Lukoil, θα αφορούν αποκλειστικά την εσωτερική κατανάλωση και απαγορεύεται να μεταπωλούνται σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Η Ουάσινγκτον ωστόσο, η οποία μετά τον πόλεμο βλέπει τις σχέσεις της με τη Σόφια να έχουν αναβαθμιστεί, δεν καλοβλέπει τη βουλγαρική εξαίρεση από το εμπάργκο και τη πιέζει να κάνει ό,τι μπορεί, ώστε να απεξαρτηθεί νωρίτερα από το ρωσικό αργό.
Τέτοια δυνατότητα προσφέρει ο αγωγός Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς, ο οποίος θα μεταφέρει στην Βουλγαρία πετρέλαιο από διαφορετικές αγορές, συμπεριλαμβανομένου και του αμερικανικού.
ΠΗΓΗ: energypress.gr