Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Δύο αμερικανικοί όμιλοι «κονταροχτυπιούνται» για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης

Εντονότατο αμερικανικό, αλλά και ελληνικό ενδιαφέρον εκδηλώνεται για την εξαγορά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με τις σχετικές διεργασίες για τον σχηματισμό κοινοπραξιών στις οποίες θα συμμετέχουν τόσο λειτουργοί λιμένων όσο και επενδυτικοί όμιλοι να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Σημαντικό όμως είναι και το ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας. Τις διαδικασίες για την παραχώρηση των τριών λιμένων ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ στις 17 Ιουλίου δημοσιεύοντας τη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, και καταληκτική ημερομηνία για την επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι η 2α Οκτωβρίου.

Στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας παραχωρείται το 67% των οργανισμών λιμένων, ενώ στην Καβάλα ο διαγωνισμός αφορά την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β». Οι τρεις διαγωνισμοί τρέχουν ταυτόχρονα και προβλέπουν ταυτόσημες προθεσμίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά και υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε οποιονδήποτε θέλει να αποκτήσει δύο ή και περισσότερα εκ των τριών περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ να μπορεί να το επιχειρήσει. Στον διαγωνισμό για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, όπως και για την παραχώρηση του προβλήτα «Φίλιππος Β» στην Καβάλα, αναμένεται να κατέβουν τουλάχιστον δύο αμερικανικά σχήματα, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες της «Κ».

Σχήματα

Αν και ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα σχήματα τα οποία θα κατέβουν στον διαγωνισμό για την Αλεξανδρούπολη, αλλά και για την Καβάλα, οι μέχρι στιγμής πληροφορίες δείχνουν την – εδρεύουσα στις ΗΠΑ – ONEX, γνωστή από την εξαγορά των ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου και την εν εξελίξει επιχείρηση απόκτησης του ελέγχου των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμέσου του πτωχευτικού δικαίου, αλλά και την Black Summit Financial Group ως ενδιαφερόμενες. Όμως παγίως ακούγονται στην αγορά ως ενδιαφερόμενοι για την Αλεξανδρούπολη, είτε κατά μόνας είτε με συμμετοχή σε σχήμα τρίτων, και οι όμιλοι Δ. Κοπελούζου και Δ. Μελισσανίδη, που έχουν ήδη δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπλέον, οψίμως, ακούγεται – χωρίς όμως να επιβεβαιώνεται – και το ενδεχόμενο κάποιος εκ των ενδιαφερομένων να συμπράξει με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης για να λειτουργήσει ο τελευταίος ως port operator. Η ύπαρξη εμπειρίας operator είναι προϋπόθεση στον σχετικό διαγωνισμό. Πληροφορίες φέρουν και τον ΟΛΘ ως δυνητικό διεκδικητή και της Καβάλας. Η «Κ» αντιλαμβάνεται πως ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί τίποτα και οι σχετικές συζητήσεις είναι σε εξέλιξη, με τους συμμετέχοντες να κρατούν διαρκώς ενήμερη την αμερικανική πλευρά.

Εξάλλου οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA), ενώ ο ίδιος ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρεϊ Πάιατ, ο οποίος έχει επισκεφθεί πέντε φορές μέχρι σήμερα την Αλεξανδρούπολη, επεσήμαινε, λίγες ημέρες μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση, τον «στρατηγικό ρόλο αυτής της πόλης ως περιφερειακού κόμβου ενέργειας, μεταφορών και εμπορίου, με ζωτική σημασία για την ευρωπαϊκή σταθερότητα και ασφάλεια».

Τα εμπόδια που ξεπεράστηκαν για να φτάσουμε εδώ

Οι τρεις διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν παράλληλα με την ψήφιση από τη Βουλή ρυθμίσεων σχετικών με τη χερσαία ζώνη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και κάποιων άλλων θεμάτων που ξεκαθαρίζουν το καθεστώς που επικρατεί στα λιμάνια. Ειδικότερα, στα μέσα Ιουλίου, οι υπουργοί Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής και Ναυτιλίας Ιω. Πλακιωτάκης ανακοίνωσαν από κοινού τη διευθέτηση χρόνιων ζητημάτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η αξιοποίησή τους από το ΤΑΙΠΕΔ.

Δύο από τα βασικότερα προβλήματα του λιμένα Αλεξανδρούπολης ήταν η απαλλοτρίωση 195 στρεμμάτων, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, και η διευθέτηση της ζώνης της ΓΑΙΑΟΣΕ που βρίσκεται και αυτή εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Όσον αφορά τη διευθέτηση των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ και διαχείρισης ΓΑΙΑΟΣΕ, το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει πως η διαχείριση και η εκμετάλλευση των εν λόγω εκτάσεων περνάει στον οργανισμό λιμένος χωρίς να θίγεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΣΕ. Η διάταξη αυτή αφορά, εκτός από τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, και τον λιμένα του Βόλου, για τον οποίο επίσης έχει διατυπωθεί αμερικανικό ενδιαφέρον.

Πηγή: Καθημερινή

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email