Επιβραδύνονται οι εξελίξεις και περιπλέκεται η κατάσταση γύρω από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, καθώς η επιπλέον πίεση για την οριστικοποίηση των γεωπολιτικών σφαιρών επιρροής, απαντάται κυρίως από τη Συμφωνία Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ (MDCA), με το εμπορικό σκέλος να υποχωρεί, εξαιτίας της αβεβαιότητας για την πορεία της οικονομίας και διαφορών στην αποτίμηση, ενώ παράλληλα οι ενδιαφερόμενοι φαίνεται να επανεξετάζουν τη στάση τους..
Τα δεδομένα έχουν μεταβληθεί ουσιωδώς, ιδιαίτερα μετά και την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής του FSRU από την Gastrade της οικογένειας Κοπελούζου. Επίσης, δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία και η αλλαγή στάσης από την κοινοπραξία της International Port Investment.
Σε κάθε περίπτωση, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών από το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται ότι δίνει χρόνο για ανασύνταξη και επαναξιολόγηση των δεδομένων και των πολιτικών και γεωπολιτικών εξελίξεων. Ζήτημα, αλλά μικρότερης εμβέλειας, αποτελεί και η ανάγκη υλοποίησης εκτεταμένου επενδυτικού πλάνου για την αναβάθμιση του λιμανιού προκειμένου να είναι σε θέση να πραγματώσει τις εμπορικές προοπτικές του.
Η Black Summit έχει… χαθεί
Η κυβέρνηση, επίσης, προβληματίζεται για το ύψος του προσφερόμενου τιμήματος από τους αμερικανούς της κοινοπραξίας INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρίες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο ΟΛΘ. Το σχήμα αυτό καθοδηγείται κυρίως από τους ελληνοαμερικανούς αδελφούς Χαραλαμπάκη, τον John και τον Joel, οι οποίοι διέθεταν άμεση σύνδεση με τον τέως πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, αλλά οι φήμες για τις σχέσεις τους με τον νέο πρέσβη Τζόρτζ Τσούνη, δεν είναι οι καλύτερες, παρά το γεγονός ότι είναι αμφότεροι ομογενείς.
Εσχάτως, η κινητικότητα στελεχών και παραγόντων της Black Summit αλλά και γενικότερα της κοινοπραξίας International Port Investments έχει πειροριστεί έως και… παγώσει. Οι συχνές επισκέψεις στην Αλεξανδρούπολη έχουν περιοριστεί, το ίδιο και οι επαφές τους με τους παράγοντες του λιμανιού και του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο Κοπελούζος στο προσκήνιο
Πλέον, δυναμική αρχίζει να αποκτά η έτερη κοινοπραξία QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, η κοινοπραξία CAMERON S.A – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS, στην οποία συμμετέχει η οικογένεια Κοπελούζου, η οποία διαθέτει ήδη αιολικά πάρκα στην περιοχή, αναπτύσσει το πρώτο FSRU me thn Gastrade, έχει λάβει άδεια για δεύτερο και ελέγχει μεγάλο μέρος της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία, μέσω της Prometeus Gas.
Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ
Προβληματισμό προκαλεί πάντως σε πολλούς η στάση του ΤΑΙΠΕΔ, όπως αυτή εκφράζεται μέσω του εκπροσώπου του Άγγελου Βλάχου. Ο κ. Βλάχος, όντας μέλος του διοικητικού συμβουλίου, έχει λάβει αποστάσεις από τους χειρισμούς της διοίκησης, έχει δημιουργήσει κωλύματα και έχει φέρει αντιστάσεις ακόμα και σε ήσσονος σημασίας ζητήματα. Υπό αυτό το πρίσμα, εγείρονται ερωτηματικά για την ατζέντα του, την ευθυγράμμιση με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση…
Ωστόσο, πολλά θα εξαρτηθούν από την επικείμενη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, καθώς στην κορυφή της ατζέντας τόσο των ηγετών όσο και των ομάδων εργασίας βρίσκονται τα ενεργειακά, οι κόμβοι logistics και η διαμόρφωση ολοκληρωμένων δικτύων.
ΠΗΓΗ: crisismonitor.gr