Με δεδομένο το γεγονός, ότι φέτος η Αλεξανδρούπολη κατέγραψε μια ανέλπιστη κινητικότητα και δυναμική παρουσία επισκεπτών και τουριστών από τις γειτονικές χώρες, καταδεικνύει μια κατακτημένη πραγματικότητα, την επιλογή δηλαδή, της πόλης ως τουριστικό προορισμό, σχεδόν καθ’όλη την διάρκεια του χρόνου, με αποκορύφωμα αναμφισβήτητα το καλοκαίρι.
Μάλιστα μετά την Αθήνα, που κρατά τα σκήπτρα του city break και την Θεσσαλονίκη που έπεται αλλά είναι πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών, οι τρεις πόλεις που έχουν πολύ ανεπτυγμένο “city break” τουρισμό, είναι το Ναύπλιο, η Καλαμάτα και η Αλεξανδρούπολη, σύμφωνα με τα όσα έχει πει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων.
Η εξίσωση της επιτυχίας που η Αλεξανδρούπολη έχει κατακτήσει τον τίτλο του “city break” προορισμού έχει πολλές συνισταμένες. Η Αλεξανδρούπολη είναι μια πόλη, στην οποία μπορεί εύκολα να έχει κανείς πρόσβαση μέσω της Εγνατίας Οδού και των απευθείας πτήσεων από Αθήνα. Είναι μια όμορφη πόλη, με εξαιρετική γαστρονομία, αρχιτεκτονική και καλές υποδομές. Υπάρχουν καταλύματα για όλα τα γούστα και τα βαλάντια. Συγχρόνως, οι επαγγελματίες και έμποροι της περιοχής, που συνδέονται άμεσα και έμμεσα με τον τουρισμό, είναι ιδιαίτερα εξωστρεφείς και συνδράμουν στην προβολή της πόλης.
Τη σημαντική θέση του εμπορίου στο “οικοσύστημα” του τουρισμού επιβεβαίωσε προσφάτως και η έρευνα που παρουσιάστηκε από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας με αντικείμενο τις πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι επισκέπτες από την γειτονική χώρα της Τουρκίας δείχνουν ιδιαίτερη αδυναμία στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών, κινητής τηλεφωνίας και στα πολύ γνωστά καταστήματα που υπάρχουν στην πόλη. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές άλλωστε οι επιχειρήσεις έχουν και ένα πιο διευρυμένο ωράριο λειτουργίας. Οι τούρκοι βρίσκουν οικονομικότερες τις τιμές σε αυτού του είδους τα προϊόντα και σε συγκεκριμένες μάρκες – εταιρείες. Μικρότερο μερίδιο στην αγορά έχουν τα εμπορικά καταστήματα τα οποία παραμένουν αγκυλωμένα στο παραδοσιακό ωράριο λειτουργίας χωρίς να δείχνουν καμία διάθεση ευελιξίας.
Χαρακτηριστικό και πρόσφατο παράδειγμα ενός Τούρκου επιχειρηματία που δαπάνησε 27.000 ευρώ για να αγοράσει χύτρες ταχύτητας, από μεγάλη αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών στην Αλεξανδρούπολη, ενώ και η εικόνα των γεμάτων σούπερ μάρκετ από Τούρκους και Βούλγαρους καταναλωτές δεν μπορεί να την προσπεράσει κανείς εύκολα.
Τα δεδομένα αυτά δείχνουν τη σημασία της προσέλκυσης επισκεπτών με εισόδημα αλλά και την κρισιμότητα της σταθερής και συνεχόμενης εξυπηρέτησης της εξωτερικής ζήτησης, που σε πολλές περιπτώσεις οι τουρίστες δεν μπορούν να την βρουν, καθώς η αγορά λειτουργεί σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, σε αντίθεση με άλλες χώρες του εξωτερικού που τα ωράρια των μαγαζιών είναι προσαρμοσμένα και στις ανάγκες του τουριστικού ρεύματος. Οι ώρες επίσκεψης και πρόσβασης στην αγορά της Αλεξανδρούπολης πολλές φορές πέφτει στο κενό, “σκορπώντας” με αυτόν τον τρόπο απογοήτευση στους επισκέπτες, οι οποίοι θα επιθυμούσαν να έβρισκαν τα καταστήματα ανοιχτά και με διευρυμένο ωράριο για να κάνουν τις αγορές τους, όπως δηλαδή αρμόζει σε μεγάλες ευρωπαϊκές τουριστικές περιοχές.
Επιπρόσθετα, η χαρτογράφηση των δυναμικών τουριστικών προϊόντων της πόλης αναδεικνύει το πόσο σημαντική είναι μια νέα εξειδίκευση που θα επιταχύνει τη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο και κατ’ επέκταση την λεγόμενη “δημιουργική” οικονομία . Είναι σημαντικές οι επιδράσεις του τουρισμού στην ελληνική οικονομία, καθώς η Ελλάδα καταγράφει το τέταρτο υψηλότερο ποσοστό ταξιδιωτικών εισπράξεων ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και φυσικά δεν πρέπει να παραβλέπουμε και το γεγονός, ότι ο τουρισμός δίνει σημαντική ώθηση στην απασχόληση και σε άλλους κλάδους με το λιανικό εμπόριο να είναι δεύτερος, τη τάξη μεταξύ αυτών, γι’ αυτό και η ενδυνάμωση της σχέσης εμπορίου και τουρισμού στην περιοχή κρίνεται απαραίτητη και ίσως σε ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο.