Η μείωση του πληθυσμού στα ακριτικά χωριά -ιδίως του μαθητικού- αλλά κι η εσωτερική μετανάστευση μαθητών προς τα σχολεία της πόλης, αποτελούν τους δύο βασικούς παράγοντες που ολοένα και περισσότερες δομές εκπαίδευσης σε χωριά της Ροδόπης αναστέλλουν τη λειτουργία τους.
Από το ερχόμενο σχολικό έτος 2021-22, στη λίστα σχολείων που τα τελευταία χρόνια έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους στη Ροδόπη, έρχονται να προστεθούν 13 σχολεία Πρωτοβάθμιας (εκ των οποίων όλα λειτουργούσαν μέχρι πέρσι, με εξαίρεση το ιδρυμένο μόνο στα χαρτιά 14ο Δημοτικό Κομοτηνής) και 2 σχολεία Δευτεροβάθμιας σε άλλοτε κεφαλοχώρια του Νομού, Νέο Σιδηροχώρι (Γυμνάσιο) και Ξυλαγανή (Λύκειο). Αναλυτικά, τα σχολεία που αναστέλλουν τη λειτουργία τους είναι τα εξής: Νηπιαγωγεία Φαναρίου, Άνω Βυρσίνης, Λαμπρού, Αρσακείου, 14ο Δημοτικό Κομοτηνής, Διθέσια Μειονοτικά Αράτου, Αρσακείου, Δρανιάς, Ηπίου, Θάμνας, Νεύρων, Πατέρων, Ριζώματος, Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου, Γενικό Λύκειο Ξυλαγανής. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των παραπάνω σχολικών μονάδων είναι πως βρίσκονται σε χωριά, αρκετά εκ των οποίων απομακρυσμένα, με ελάχιστο πλέον μαθητικό δυναμικό.
Μόλις 4 μαθητές γράφτηκαν στο Λύκειο Ξυλαγανής
Μόνο 4 μαθητές δήλωσαν ενδιαφέρον να φοιτήσουν στο Γενικό Λύκειο Ξυλαγανής το έτος 2021-22, αριθμός που δεν επέτρεψε τη λειτουργία του. Μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο βουλευτής Ροδόπης ΝΔ Ευριπίδης Στυλιανίδης κατέγραψε το τι προηγήθηκε και υποστήριξε πως είναι κι ευθύνη γονέων και μαθητών να στηρίξουν τη δομή της περιοχής.
«Το Λύκειο Ξυλαγανής θα έκλεινε πριν από πέντε χρόνια. Όταν ολοκλήρωσα με προσωπικές παρεμβάσεις τις Εργατικές Κατοικίες σε δύο δόσεις, ήρθαν 28 παιδιά στον οικισμό, εξαιτίας των οποίων έμεινε ανοιχτό το Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια κάποια παιδιά αποφάσισαν να μετακομίσουν σε σχολεία της Κομοτηνής, με αποτέλεσμα πέρσι να μην πληροί το Λύκειο Ξυλαγανής τις προϋποθέσεις λειτουργίας. Άσκησα τη μέγιστη δυνατή πίεση και κατάφερα να διασώσω το Λύκειο για ένα χρόνο.
Φέτος, θα έπρεπε να έχει κανονικά 15 μαθητές, αλλά οι 11 από τους 15 με αποφάσεις των ίδιων και των γονιών τους, μεταφέρθηκαν σε σχολεία της Κομοτηνής κυρίως Επαγγελματικά Λύκεια.
Έμειναν 4 μαθητές, οι οποίοι κατά το νόμο δεν δικαιολογούν τη λειτουργία ενός αυτόνομου Λυκείου. Κι η απόφαση που καταρχήν πάρθηκε ήταν να ανασταλεί η λειτουργία του.
Είχα μία επικοινωνία με την υφυπουργό Ζέττα Μακρή την οποία παρακάλεσα να λειτουργήσει τουλάχιστον με Λυκειακές Τάξεις, δηλαδή να στελεχωθεί το Γυμνάσιο με πρόσθετους καθηγητές και τα 4 παιδιά που έχουν επιλέξει να πηγαίνουν σχολείο στην Ξυλαγανή, να μπορέσει να παραμείνει ζωντανό το Λύκειο, γιατί αυτό μας δίνει τη δυνατότητα -αν του χρόνου γραφτούν περισσότερα παιδιά- να το ενεργοποιήσουμε ξανά», δήλωσε αναλυτικά, ενώ μετέφερε την εκτίμηση πως η υπουργός «ήταν θετική» ως προς την πρότασή του, η οποία όμως μπορεί να υλοποιηθεί από το μεθεπόμενο σχολικό έτος.
«Την ευθύνη για τη λειτουργία του Λυκείου Ξυλαγανής δεν έχει μόνο η Πολιτεία, αλλά κι οι ίδιοι οι γονείς και οι μαθητές. Αν θέλουν να έχει Λύκειο το χωριό τους, να μην πηγαίνουν να εγγράφονται στην Κομοτηνή», υποστήριξε, εξαιρώντας πάντως μαθητές που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια της πόλης.
«Κακόβουλοι» οι επικριτές, υποστηρίζει ο βουλευτής
Κληθείς να απαντήσει αναφορικά με την υποβάθμιση των υποδομών στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ξυλαγανή, όπου μετά την Τράπεζα Πειραιώς που κατέβασε ρολά, ανέστειλε τη λειτουργία του και το Λύκειο, ο βουλευτής απάντησε: «κακόβουλοι, που συνεχώς χωρίς να κάνουν τίποτα, από το καφενείο, θέλουν να τα φορτώνουν όλα στον βουλευτή που τους έκανε και πέντε πράγματα».
Σημείωσε πως η Τράπεζα είναι μία ιδιωτική εταιρία, η οποία «έμπαινε μέσα» και μπορεί να διασώθηκε σε πρώτη παρέμβαση, αλλά δεν κατέστη εφικτή η παραμονή της στο χωριό ελλείψει και επαρκών καταθέσεων.
Λόγω έλλειψης μαθητών κλείνουν και τα μειονοτικά
Αντίστοιχα με τα δημόσια σχολεία -όπως αποδεικνύεται από το παράδειγμα της Ξυλαγανής- έτσι και τα μειονοτικά αναστέλλουν τη λειτουργία τους, όταν δεν υπάρχουν αρκετοί μαθητές. «Μερικοί προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν εθνικά και πολιτικά», παρατήρησε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης, υπογραμμίζοντας πως οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για όλα τα σχολεία, δημόσια και μειονοτικά. «Η μόνη σκοπιμότητα που εξυπηρετείται από συνενώσεις σχολείων και μεταφορά μαθητών είναι η καλύτερη εκπαιδευτική εξυπηρέτηση των ίδιων των παιδιών. Μακάρι να μπορούσαν όλα τα σχολεία να έχουν παιδιά, να είναι γεμάτα και να λειτουργούν», δήλωσε.
Την ίδια πεποίθηση εξέφρασε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5fm κι ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κωνσταντίνος Μπαντίκος. «Ο ρόλος μας είναι η παροχή καλών εκπαιδευτικών πλαισίων για τους μαθητές», δήλωσε και εξήγησε πως κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται μόνο όταν υπάρχουν αρκετοί μαθητές, ώστε να μπορούν συγχρόνως να κοινωνικοποιούνται, αφού «το σχολείο έχει ένα πολλαπλό ρόλο ενδυνάμωσης όλης της προσωπικότητας του μαθητή».
«Υπογεννητικότητα κι εσωτερική-εξωτερική μετανάστευση», σύμφωνα με τον διευθυντή είναι οι παράγοντες που μείωσαν τους μαθητές στα χωριά, άρα και τα σχολεία.
Τέλος, κάλεσε όσους διαμαρτύρονται μεροληπτικά για την αναστολή μόνο μειονοτικών σχολείων, να πράττουν αντίστοιχα για όλα τα σχολεία του τόπου που κλείνουν.
Πηγή: xronos.gr