Αυτή ήταν μια ημερίδα που απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς και γονείς αφού το θέμα της ήταν η ενδοοικογενειακή βία και η παιδική κακοποίηση. Η εκδήλωση διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη από τον σύλλογο διδασκόντων και τον διευθυντή του 11ου δημοτικού σχολείου, σε μια προσπάθεια και με την βοήθεια των ειδικών να μιλήσουν για ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας ολοένα και αυξάνει. Φαινόμενο που απασχολεί επιστήμονες, νομικούς, ιατρούς, κοινωνιολόγους, κυρίως λόγω των διαστάσεων που λαμβάνει καθώς και λόγω της πολυπλοκότητας των παραγόντων που το πυροδοτούν.
Στην πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση, αποτυπώθηκαν όλες οι διαστάσεις του φαινομένου με τους παρευρισκόμενους να εκφράζουν απορίες και προβληματισμούς. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αυτό που τονίστηκε ήταν το γεγονός, ότι καθίσταται κρίσιμος, ο εντοπισμός και η αναγνώριση προβληματικών ή και παθολογικών συμπεριφορών απ όλους τους φορείς που σχετίζονται καθημερινά με τα παιδιά, όπως εκπαιδευτικοί, οι οποίοι οφείλουν να αξιολογούν την βαρύτητα της κάθε κατάστασης, να συνεργαστούν με άλλους φορείς και να παράσχουν τις κατάλληλες συμβουλές και κατευθύνσεις προς την επίλυση τους.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι σημαντικός, καταλυτικός και απαραίτητος στην αντιμετώπιση της βίας, για αυτό και υπάρχει ανάγκη εξειδικευμένης και συνεχιζόμενης επιμόρφωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να αναλαμβάνουν ενεργότερο ρόλο και να συνεργάζονται λειτουργικά στα σχολεία τους.
Οι δάσκαλοι, οι καθηγητές, οι ψυχολόγοι και γενικότερα όσοι υπηρετούν το εκπαιδευτικό σύστημα, στο πλαίσιο κυρίως του κοινωνικού τους ρόλου, είναι σημαντικό έως και αναγκαίο να συνεισφέρουν στην πρόληψη του φαινομένου της ενδοοικογενειακής βίας, στην αποκάλυψη, τη διαχείριση αλλά και την αντιμετώπισή του. Το σχολείο άλλωστε αποτελεί τον χώρο που τα παιδιά παραβρίσκονται καθημερινά και όπου μπορούν να εντοπιστούν αλλαγές στη συμπεριφορά τους.
Στο σχολικό πλαίσιο ενδείξεις μπορούν να δημιουργήσουν την υποψία στους εκπαιδευτικούς πως ένα παιδί κακοποιείται ή παραμελείται. Οι ενδείξεις μπορεί να είναι σωματικές, συμπεριφορικές ή να αφορούν τους γονείς ενός παιδιού – θύματος και την σχολική του επίδοση.
Στην εκδήλωση, ανάμεσα σε άλλα έγινε και η περιγραφή του θεσμικού πλαισίου σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, η ανάδειξη του ρόλου της δυναμικής των ομάδων, η διαχείριση του σχολείου και της σχολικής τάξης, η συνεργασίας μεταξύ των επαγγελματιών στο φαινόμενο, δίνοντας έμφαση στην αναγκαιότητα ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής για την αντιμετώπιση της κακοποίησης και της βιας. Παρουσιάστηκαν κατάλληλες προσεγγίσεις και μέθοδοι παρέμβασης και επιχειρήθηκε η ανάδειξη καλών πρακτικών πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου.
Οι ομιλητές τόνισαν πως, είναι σημαντικό οι επαγγελματίες όλων των ειδικοτήτων να δίνουν έμφαση στη διεπιστημονικότητα στο σχολικό περιβάλλον και στη διασύνδεση αυτού με εξειδικευμένες εξωτερικές υπηρεσίες. Επίσης, μέσα από την επαφή τους με το υπόλοιπο προσωπικό να διαμορφώνεται ένα κατάλληλο θετικό κλίμα ώστε ομαδικώς να διαμορφώνουν αιτήματα σε συλλόγους και υπηρεσίες για την κατάλληλη εκπαίδευση και καθοδήγηση τους στην αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων όπως η ενδοοικογενειακή βία.
Η βία αυτή, ενώ μοιάζει να αφορά το κάθε σπίτι, στο τέλος της ημέρας μας έχει επηρεάσει όλους ως σύνολο ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και μιας ολόκληρης κοινωνίας, με τρόπο που η απειλή και τα αποτελέσματά της αφορούν τις ζωές όλων μας.