Είναι γνωστό σε όλους μας οτι εδώ και αρκετούς μήνες οι διακινητές παράνομων μεταναστών, προκειμένου να αποφύγουν τη σύλληψή τους, χρησιμοποίησαν την πρακτική να οδηγούν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Εγνατίας Οδού. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να κλείνουν τα ρεύματα κυκλοφορίας κατά περίπτωση και να ταλαιπωρούνται χιλιάδες οδηγοί και επιβάτες, αλλά και την πρόκληση δυστυχημάτων με νεκρούς.
Αυτή η αναστάτωση, αν και μειώθηκε την περίοδο των πυρκαγιών, εξακολουθεί να προβληματίζει και να προκαλεί ανησυχία στους κατοίκους του Έβρου και όλης της Θράκης. Προηγήθηκαν έντονες διαμαρτυρίες από φορείς και τοπικούς εκπροσώπους, καθώς και σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή.
Ήταν τόσο έντονη η ανησυχία, που ο Εισαγγελέας Εφετών Θράκης είχε συγκαλέσει σύσκεψη όλων των αρμοδίων στην Κομοτηνή για να εξεταστούν λύσεις. Μεταξύ αυτών ήταν και η χρήση συστημάτων με “καρφιά” στην Εγνατία, ώστε να ακινητοποιούνται τα οχήματα των διακινητών. Μετά τη σύσκεψη αυτή και την ενημέρωση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, υπάρχουν πλέον συγκεκριμένες οδηγίες προς όλους τους Εισαγγελείς της Ελλάδας. Την απόφαση αυτή γνωστοποίησε σε απάντηση σχετικής ερώτησης της προέδρου της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκου Βελόπουλου και του βουλευτή Έβρου Παράσχου Παπαδάκη, ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης.
Η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, γνωστοποιεί όλες τις ενέργειες που γίνονται, θα γίνουν ή μπορεί να γίνουν για το ζήτημα αυτό.
Η Εγνατία Οδός ΑΕ, θα εγκαταστήσει μεγαλύτερες και ευκρινέστερες πινακίδες σε κόμβους και κλάδους του αυτοκινητόδρομου.
Επίσης, θα προμηθευτεί και θα εγκαταστήσει ειδικό ηλεκτρονικό σύστημα μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2023. Αυτό το σύστημα θα ανιχνεύει αυτόματα την οποιαδήποτε αντίθετη κίνηση κυκλοφορίας.
Ένα άλλο σύστημα θα μπει σε δοκιμαστική λειτουργία μέχρι τα τέλη του 2023, το οποίο θα ειδοποιεί μέσω κινητής τηλεφωνίας για κίνδυνο τέτοιων συμβάντων τους οδηγούς, από τον δυτικό κόμβο της Κομοτηνής μέχρι τους Κήπους.
Η Εγνατία Οδός ΑΕ, απορρίπτει ως επισφαλή τη χρήση μόνιμων μηχανισμών με “καρφιά”, όχι όμως παρόμοιους φορητούς μηχανισμούς, για τους οποίους λέει οτι την ευθύνη της απόφασης έχουν οι αστυνομικές αρχές.
Η Ελληνική Αστυνομία από τη μεριά της έχει ήδη λάβει μέτρα. Σε 24ωρη βάση αστυνομικές μονάδες ελέγχουν τους κόμβους και τους κλάδους της Εγνατίας για αντίθετη κίνηση οχημάτων και αν την αντιληφθούν, εκτρέπουν ή σταματούν την κίνηση των υπολοίπων οχημάτων.
Διενεργούνται συνεχείς περιπολίες αστυνομικών οχημάτων στην Εγνατία.
Υπάρχουν σταθερές μονάδες στα διόδια για έλεγχο ύποπτων οχημάτων.
Εάν αποτύχουν όλα τα μέτρα και οι ενέργειες των αστυνομικών για ακινητοποίηση του παράνομα κινούμενου οχήματος, τότε μπορεί να γίνει χρήση φορητού συστήματος ακινητοποίησης με “καρφιά”.
Με βάση τα παραπάνω, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου θεωρεί επιτρεπτή τη χρήση τέτοιων φορητών συστημάτων με “καρφιά” (και όχι μόνιμα τοποθετημένα), από ειδικά εκπαιδευμένο αστυνομικό προσωπικό και πάντοτε ως “έσχατη λύση”.
Σημειώνει επίσης την υποχρέωση διακοπής της κυκλοφορίας πριν τη χρήση “καρφιών” για να μην κινδυνεύσουν αθώοι οδηγοί, καθώς και την αποφυγή χρήσης σε μεγάλες ευθείες ή στροφές, για να μην υπάρξουν σοβαροί τραυματισμοί ή ανθρώπινες απώλειες.
Τέλος, τονίζει οτι οι οδηγίες αυτές ισχύουν μέχρι να υπάρξει σχετική υπουργική απόφαση που να ρυθμίζει τη χρήση τέτοιων συστημάτων από την Ελληνική Αστυνομία.