Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2024

Π. Μιχαηλίδης: «Είναι σε εξέλιξη η τελευταία πράξη της υπόθεσης για την Δυτική Χερσαία Ζώνη»

Στο ζήτημα του αποχαρακτηρισμού της Δυτικής Χερσαίας Ζώνης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης επανέρχεται ο ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος και επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – Ο ΔΗΜΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ», Παύλος Μιχαηλίδης. Συγκεκριμένα αναφέρει:

Π. Μιχαηλίδης: Με επίσημα έγγραφα η αποκατάσταση της αλήθειας για την δυτική χερσαία ζώνη και η κρίσιμη συνεδρίαση της διοίκησης του Ο.Λ.Α.

Λίγες ώρες μετά την ιστορική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για τον αποχαρακτηρισμό της δυτικής χερσαίας ζώνης, επιχειρείται μια επικοινωνιακή προσπάθεια να μετατεθούν οι ευθύνες πέρα του ίδιου του δημάρχου της Αλεξανδρούπολης και στο σύνολο του δημοτικού συμβουλίου συμπεριλαμβανομένης και της αντιπολίτευσης. Θυμίζω πως η κρίσιμη αυτή απόφαση η οποία πάρθηκε χωρίς την συγκατάθεση της δημοτικής αρχής, για πρώτη φορά μεταβιβάζει επίσημο γραπτό αίτημα του Δήμου προς την διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), με σκοπό την διεκδίκηση της κυριότητας της δυτικής χερσαίας ζώνης του λιμένα. Συγκεκριμένα για ολόκληρη την περιοχή του παραλιακού μετώπου κάτω από Φάρο (από τον Άγιο Εύπλου μέχρι και το κτίριο των Ναυτοπροσκόπων) στην οποία ανήκουν τόσο το ΛΟΥΝΑ ΠΑΡΚ, όσο και ο υπαίθριος χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, καθώς και τμήμα της πλατείας του Φάρου μαζί με την παραλιακή ζώνη νότια της Βασιλέως Αλεξάνδρου (περιλαμβάνει και το καφέ «ΦΛΟΙΣΒΟΣ»).

Για την αποκατάσταση της αλήθειας, οφείλω να σημειώσω πως από το 2017 μέχρι και σήμερα, ήταν σε γνώση όλων των διοικήσεων του Ο.Λ.Α., οι επίσημες θέσεις μου τόσο εγγράφως όσο και σε κατ’ ιδιαν συναντήσεις. Συγκεκριμένα το 2017 ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του τότε Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης κ. Χρήστου Δούκα για την συμμετοχή μου σε διαβούλευση με στόχο την επικαιροποίηση του MASTER PLAN του λιμένα Αλεξανδρούπολης, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μαζί με στελέχη της δημοτικής παράταξης της ΑΝΑΣΑ, του κατέθεσα εγγράφως το ακόλουθο  υπόμνημα σε ότι αφορά το τμήμα της δυτικής χερσαίας ζώνης:

[Το με αριθμ.πρωτ.3113.6/28669/17 -20.4.2017 έγγραφο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, με θέμα «ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ ΧΩΡΩΝ ΜΕ ΖΩΝΗ ΛΙΜΕΝΑ καλεί τον Οργανισμό Λιμένα να αποχαρακτηρίσει κάθε περιοχή που δεν εξυπηρετεί ή δεν σχεδιάζεται να εξυπηρετήσει λιμενικούς σκοπούς, εφαρμόζοντας έτσι τη διαδικασία του άρθρου 21 του Ν. 2971/2001.

Ως δημοτική παράταξη στον δήμο της Αλεξανδρούπολης, πιστεύουμε πως με τα σημερινά δεδομένα το σύνολο του χώρου που αφορά την δυτική χερσαία ζώνη του Λιμένα (περιοχή κάτω από τον Φάρο) δεν εξυπηρετεί λιμενικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένου και του υπαίθριου χώρου ψυχαγωγίας- Λούνα Πάρκ. Ως εκ τούτου θα πρέπει ο χώρος αυτός να αποχαρακτηριστεί  και να αποδοθεί σε πλήρη κυριότητα στον Δήμο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Σε περίπτωση που αποφασισθεί από πλευράς του Οργανισμού στην περιοχή αυτή να γίνει η χωροθέτηση για μαρίνα τουριστικών σκαφών μαζί με τις ναυταθλητικές δραστηριότητες, υπενθυμίζουμε πως απαιτούνται από τον νόμο (παρ. 3 του άρθρου 31 του Ν.2160/1993) οι απαραίτητες χερσαίες εγκαταστάσεις, εμπορικά καταστήματα αλλά και χώροι εστίασης και ψυχαγωγίας. Κάτι τέτοιο ακυρώνει όμως την επιχειρούμενη ανάπλαση της περιοχής από πλευράς του δήμου την οποία και έχει εγκρίνει ο Ο.Λ.Α., μια και η μελέτη δεν λαμβάνει υπόψη της μια τέτοια σημαντική χωροθέτηση, έχοντας εντελώς ασύνδετες παρεμβάσεις.

Ως γνωστόν πριν από λίγο καιρό η δημοτική αρχή με ανακοίνωσή της, γνωστοποίησε πως στο πλαίσιο της υπ. αρ. 2069/ΑΜΘ38 πρόσκλησης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ε.Π. Περιφέρειας ΑΜΘ, με τίτλο “Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ)“, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης έχει υποβάλλει τις μελέτες ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνεται και η “ΑΝΑΠΛΑΣΗ της ΔΥΤΙΚΗΣ ΧΕΡΣΑΙΑΣ ΖΩΝΗΣ ΛΙΜΕΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ” συνολικού προϋπολογισμού 2.332.789,63 € (με ΦΠΑ).

Επισημαίνουμε πως στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) από το 1999 προβλέπεται στην περιοχή της Απολλωνιάδος η χωροθέτηση για την Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.

Ως δημοτική παράταξη συμφωνούμε απολύτως με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ν. Έβρου, αλλά και με το πολυβραβευμένο δίδυμο αρχιτεκτόνων Bernard Cuomo και Πρόδρομο Νικηφορίδη (οι μελετητές της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη), οι οποίοι στην ημερίδα που διοργανώσαμε τον Μάρτιο του 2017, σχολίασαν την απουσία μιας ολοκληρωμένης σχεδιαστικής πρότασης για την συνολική ανάπλαση της παραλιακής μας ζώνης, από πλευράς του Δήμου.

Από τα αποτελέσματα αυτής της ημερίδας αλλά και από τις συζητήσεις που είχαμε με το δίδυμο των Αρχιτεκτόνων της Νέας Παραλίας της Θεσσαλονίκης, πλέον και τεχνικών συμβούλων για την μετατροπή του στρατοπέδου του «Παύλου Μελά» σε Μητροπολιτικό Πάρκο στην Θεσσαλονίκη, έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

Οχλούσες χρήσεις-δραστηριότητες (οδική αρτηρία, πάρκινγκ κλπ) μπορούν να μεταφερθούν ή και να παραμείνουν κάτω από τον Φάρο ως σκεπαστοί χώροι, το δώμα των οποίων θα είναι βατό έτσι ώστε να γίνει εκμετάλλευση της υφιστάμενης υψομετρικής διαφοράς.

Διαμορφωμένο το δώμα με πρανή και βαθμιδωτά επίπεδα, θα βοηθήσει στην ομαλή _σταδιακή_ μετάβαση προς την θάλασσα αλλά και πιθανώς σε μια Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών εφόσον αυτή αποφασισθεί να χωροθετηθεί στην περιοχή.

Με την πεζοδρόμηση της Β. Αλεξάνδρου από το ύψος της Τράπεζας της Ελλάδος- κτίριο ναυτοπροσκόπων μέχρι την πλατεία Ελευθερίας (Αστικά), ενοποιούνται η Ακαδημία, το πάρκο Ανεξαρτησίας με όλο το παραλιακό μέτωπο μέχρι την θάλασσα, η πλατεία του Φάρου και η περιοχή της οδού Κουντουριώτου.

Η παραλιακή οδός θα πρέπει να εκτραπεί (διπλής κυκλοφορίας μόνο για αυτοκίνητα και τουριστικά λεωφορεία) αρχικά από το ύψος των ναυτοπροσκόπων (με κλειστό Τούνελ) μέχρι και το σημερινό πάρκινγκ, κατά μήκος του υπάρχοντος τοιχείου.

Στο σημείο αυτό και σε μεγάλο του τμήμα, είναι ήδη σήμερα διαμορφωμένος ο δρόμος και το Τούνελ θα βοηθήσει έτσι ώστε να «πατήσει» πάνω του το πρανές και τα βαθμιδωτά επίπεδα. Στην συνέχεια ως ανοιχτή οδός (όπως είναι σήμερα διαμορφωμένη) θα συνεχίζει μπροστά από τις αποθήκες του Ο.Σ.Ε. μέχρι και τον επιβατικό σταθμό, μπροστά από τον κυκλικό κόμβο.

Εδώ λοιπόν είναι που χρειάζεται η από κοινού συνεργασία δήμου και Ο.Λ.Α. με τελικό στόχο να οριστικοποιηθούν όλοι αυτοί οι κατευθυντήριοι άξονες που θα καθορίσουν την φυσιογνωμία αλλά και τις αναπτυξιακές προοπτικές Λιμένα και Πόλης για τις επόμενες δεκαετίες.

Στην συνέχεια το τελικό αποτέλεσμα θα προκύψει μέσω ενός Πανελλήνιου η και Πανευρωπαϊκού Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών (μέχρι και τις τελικές μελέτες εφαρμογής) με σκοπό να καθορίσει την συνολική διαμόρφωση όλων αυτών των αξόνων, ως ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο υψηλών προδιαγραφών όπως πρέπει να αρμόζει σε μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη.

Κάθε αποσπασματική ενέργεια όπως αυτή επιχειρήθηκε στο παρελθόν ή και σήμερα από την παρούσα δημοτική αρχή, μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει, όπως για παράδειγμα το κλείσιμο της οδού Κύπρου της κύριας οδού που οδηγεί στο λιμάνι, γεγονός για το οποίο δικαίως αντέδρασε η διοίκηση του Ο.Λ.Α.

Ανάλογα προβλήματα και σε ακόμη μεγαλύτερη έκταση θα προκληθούν, από την εκφρασμένη πρόθεση του δημάρχου για μονοδρόμηση ή και πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού Βασιλέως Αλεξάνδρου, αν δεν βρεθούν πρώτα τα κυκλοφοριακά ισοδύναμα και δεν ληφθούν υπόψη οι συγκοινωνιακές ανάγκες τόσο του πολεοδομικού συγκροτήματος όσο και του λιμένα.

Συνεπώς μόνο με την δημιουργία νέας χάραξης και την εκτροπή της παραλιακής οδού μέσα από τον υφιστάμενο χώρο της δυτικής χερσαίας ζώνης, μπορεί να γίνει η πεζοδρόμηση και ενοποίηση τμήματος του παραλιακού μας μετώπου.

Η απαραίτητη αυτή συνθήκη θα επιτρέψει μελλοντικά και εφόσον δημιουργηθεί η περιφερειακή οδός ακόμη και την πεζοδρόμηση της κεντρικής οδού Λ.Δημοκρατίας από το πάρκο της Εθνικής Ανεξαρτησίας (Ακαδημία) μέχρι πιθανώς και την οδό Τζαβέλλα.]

Ακριβώς τις ίδιες θέσεις (σε επόμενο χρόνο) εξέφρασα και στην νέα (σημερινή) διοίκηση του Ο.Λ.Α., στην κατ’ ιδιαν συνάντηση που είχα τόσο με τον πρόεδρο όσο και με τον διευθύνοντα σύμβουλο του οργανισμού. Από πλευράς των νέων διοικούντων εισέπραξα ταύτιση απόψεων σε ότι αφορά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, διαφωνήσαμε παρόλα αυτά στο θέμα της κυριότητας του χώρου. Το σημαντικό όμως της όλης συζήτησης ήταν το παράπονο της διοίκησης του Ο.Λ.Α. όπως αυτή μου εκφράστηκε, σε ότι αφορά στην αδιαφορία από πλευράς του δημάρχου της Αλεξανδρούπολης για την εξέλιξη της υπόθεσης της δυτικής χερσαίας ζώνης.

Στο δια ταύτα μια και είναι σε εξέλιξη η τελευταία πράξη της υπόθεσης αυτής, πέρα από τις αδιαμφισβήτητες ευθύνες του κ.Ζαμπούκη, η τύχη της πόλης βρίσκεται πλέον στο επταμελές διοικητικό συμβουλίου του Ο.Λ.Α., μια και σε επόμενη συνεδρίαση είναι πλέον «αναγκασμένοι» να απαντήσουν στο επίσημο αίτημα του δημοτικού συμβουλίου της Αλεξανδρούπολης για τον αποχαρακτηρισμό της δυτικής χερσαίας ζώνης ως αυτή περιγράφεται στο συνημμένο τοπογραφικό διάγραμμα της τεχνικής μας υπηρεσίας.

Ευελπιστούμε στην θετική τους ανταπόκριση μια και δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση από πλευράς του οργανισμού που να χαρακτηρίζει την έκταση αυτή ως χώρο που να εξυπηρετεί λιμενικούς σκοπούς, ιδιαίτερα μετά και την πρόσφατη θετική προφορική έστω ανταπόκριση του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας.

Κάθε τι άλλο σχετικό με τον χρόνο υποβολής του συγκεκριμένου αιτήματος, αφορά αποκλειστικά και μόνο τις διοικήσεις Δήμου και  Ο.Λ.Α. οι οποίες τα τελευταία 2,5 χρόνια δεν μπόρεσαν να μπουν σε κανένα επίπεδο συνεννόησης, το οποίο γεγονός δεν ήταν σε γνώση του δημοτικού συμβουλίου με ευθύνη του ιδίου του δημάρχου.  

«Μπορούμε να αποφύγουμε τις ευθύνες μας, δεν μπορούμε να αποφύγουμε τις συνέπειες επειδή αποφύγαμε τις ευθύνες μας».

Παύλος Α. Μιχαηλίδης

Δημοτικός Σύμβουλος

Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης

«ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – Ο ΔΗΜΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ»

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

◉ Διαβάστε ακόμη