Το μεγαλόπνοο και μεγαλεπήβολο πρόγραμμα, ύψους άνω των 4 δις ευρώ, για τα σιδηροδρομικά έργα «νέας γενιάς» φαίνεται, ότι θα υποστεί σημαντική περικοπή. Πρόκειται για έξι συμβάσεις έργων, για τις οποίες έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον στην πρώτη φάση της σχετικής διαδικασίας.
Παρότι, όπως τονίζουν στελέχη των εταιρειών, οι διαγωνισμοί δεν έχουν ακόμη ακυρωθεί, φαίνεται πως θα πρέπει να «κοπούν» ή να παγώσουν τα περισσότερα από τα έργα που δρομολογούνταν, τόσο λόγω της δυσκολίας στην εξεύρεση χρηματοδότησης για όλα, όσο και εξαιτίας της ανάγκης να εξοικονομηθούν πόροι για έργα που έχουν αποκτήσει πολύ υψηλότερη προτεραιότητα μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν την Θεσσαλία και μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Στο πλαίσιο αυτό, τα έργα για τα οποία καταβάλλονται προσπάθειες να υλοποιηθούν είναι δύο από τα συνολικά έξι. Πρόκειται κατ’ αρχάς για τη σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου, στον Έβρο, ένα έργο εκτιμώμενου κόστους άνω του 1 δισ. ευρώ, που προβλέπει τη βελτίωση των λειτουργικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών τής εν λόγω γραμμής, όπως επίσης και την ασφάλειά της. Αυτό σημαίνει, ότι θα αυξηθεί η επιτρεπόμενη ταχύτητα των συρμών, όπως επίσης και η χωρητικότητά της και θα εγκατασταθούν συστήματα ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης.
Το συγκεκριμένο έργο θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, διότι αναμένεται να συνδέσει την Αλεξανδρούπολη με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, καθώς αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού εμπορικού διαδρόμου Sea2Sea. Θεωρείται, δηλαδή ένα έργο που θα ενισχύσει σημαντικά τον ρόλο της περιοχής ως εμπορευματικού κόμβου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την οικονομική ανάπτυξη του Έβρου συνολικά.
Το άλλο έργο από το συγκεκριμένο πακέτο που προφανώς θα «διασωθεί» είναι και η ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου – Πάτρας, στο τμήμα Ρίου – Νέου Λιμένα Πατρών.
Αντιθέτως, μάλλον δεν θα προχωρήσει στην παρούσα φάση το μεγαλύτερο από τα έργα του πακέτου των 4 δις ευρώ, η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τους Τοξότες, ύψους 1,68 δις ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο, που αφορά στην κατασκευή μιας εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής, δαπάνη που θεωρείται δύσκολο να πραγματοποιηθεί όταν υπάρχουν τόσες ανάγκες για την ανάταξη συνολικά του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας σε πολλά σημεία.