Περισσότερα από 15 παιδιά και νέοι (ηλικίας 0-17 ετών) σκοτώνονται σε δρόμους στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά μέσο όρο κάθε εβδομάδα και πάνω από 11.000 έχουν σκοτωθεί την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).
Τα δεδομένα δείχνουν ότι ενώ η οδική ασφάλεια έχει βελτιωθεί την τελευταία δεκαετία για αυτήν την ηλικιακή ομάδα, η ασφάλεια των παιδιών και των νέων διαφέρει μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών.
Παρά τις βελτιώσεις στις υποδομές που έχουν γίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, 809 παιδιά και νέοι σκοτώθηκαν στο δρόμο μόνο το 2020. Το 50% περίπου των θυμάτων ήταν νέοι ηλικίας 15, 16 και 17 ετών.
Οι περισσότεροι νέοι(42%) σκοτώνονται σε τροχαίες συγκρούσεις με αυτοκίνητο, ενώ το 1/3 των νέων (κυρίως αγοριών) χάνουν τη ζωή τους ως αναβάτες ή επιβάτες μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων και σκούτερ.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η κυκλοφοριακή αγωγή στην Ευρώπη, αν και είναι ευρέως διαδεδομένη στα παιδιά που μαθητεύουν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εντούτοις αυτή υποχωρεί όταν το παιδί περνάει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτή η μετατόπιση συμβαίνει τη στιγμή που τα παιδιά αρχίζουν να κυκλοφορούν ανεξάρτητα, μακριά από τους γονείς τους και όταν αποκτούν πρόσβαση σε μηχανοκίνητα οχήματα ή και σε ποδήλατα. Τέλος, η ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι η παιδική και νεανική θνησιμότητα από τροχαία αγγίζει περισσότερο τα αγόρια.
Ο αντίκτυπος αυτών των θανάτων και των τραυματισμών είναι ανυπολόγιστος και σε περίπτωση που θα συμβεί αλλάζει ριζικά η ζωή των οικογενειών τους.
Ωστόσο, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι χρήστες του δρόμου. Δεν έχουν εμπειρία κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είναι περισσότερο παρορμητικά, ενώ στις μικρότερες ηλικίες είναι λιγότερο ορατά στους άλλους χρήστες του δρόμου λόγω του μικρού τους αναστήματος, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσοστό των παρασύρσεων.
Τα παιδιά συχνά αγνοούν τους κινδύνους και γίνονται αθώα θύματα. Από την άλλη οι γονείς θα πρέπει να δείχνουν την ανάλογη παιδεία κατά την διάρκεια της οδήγησης, παίρνοντας όλα εκείνα τα μέτρα (παιδικά καθίσματα, ζώνες κ.α.) προκειμένου να αυξήσουν τα επίπεδα ασφαλείας.
Στοιχεία σοκ
Στον Κόσμο σήμερα:
➜ Ένας νεκρός στην άσφαλτο κάθε 24 δευτερόλεπτα.
➜ 150 νεκροί κάθε μία ώρα.
➜ 1.350.000 άνθρωποι νεκροί και πολλαπλάσιοι ανάπηροι κάθε χρόνο από τροχαίες συγκρούσεις.
➜ Πάνω από το 50% των θυμάτων είναι ευάλωτοι χρήστες: πεζοί, ποδηλάτες, δικυκλιστές.
➜ Το 93% των θυμάτων είναι πολίτες χωρών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
➜ Κάθε δεκαετία ένα σχέδιο που αποτυχαίνει να περιορίσει τις συγκρούσεις και τους τραυματισμούς.
Στη χώρα μας:
➜ Το 2021 (608 νεκροί) στην 22η χειρότερη θέση σε αριθμό θυμάτων ανάμεσα στις 27 χώρες της ΕΕ.
➜ Επί δεκαετίες στις πρώτες θέσεις σε αριθμό νεκρών και αναπήρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
➜ Πιθανότητα θανάτου στο οδικό δίκτυο: τετραπλάσια από ότι στη Νορβηγία, τριπλάσια από τη Μάλτα και την Σουηδία, υπερδιπλάσια από την Ελβετία, τη Δανία και το Ην. Βασίλειο.
➜ Η μοναδική ίσως ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030.
Όραμα Μηδέν:
➜ Οι πόλεις είναι για τους ανθρώπους και όχι για τα αυτοκίνητα.
➜ Οι δρόμοι είναι για επικοινωνία και όχι πεδίο ανταγωνισμού και εκτόνωσης.
➜ Ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους.
➜ Καμιά ανθρώπινη απώλεια-θάνατος ή αναπηρία δεν μπορεί να προβάλλεται ως αποδεκτή, σαν αναπόφευκτο τίμημα της «ανάπτυξης».
Δικαιοσύνη:
Φέτος Παγκόσμια σαν κεντρικό θέμα της Ημέρας Μνήμης έχει τεθεί το θέμα της Δικαιοσύνης.
Αν και στις περισσότερες χώρες του κόσμου υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στο θέμα της δικαστικής αντιμετώπισης των τροχαίων εγκλημάτων και των δικαιωμάτων των θυμάτων, η κατάσταση που υπάρχει στη χώρα μας στο δικαστικό επίπεδο ουσιαστικά νομιμοποιεί το φόνο στην άσφαλτο. Και όχι μόνο. Αποτελεί μια βασανιστική και προσβλητική διαδικασία για τα θύματα και τις οικογένειες τους.
Έχουμε ασχοληθεί επανειλημμένα με όλες τις πτυχές της υπόθεσης Δικαιοσύνη μετά το τροχαίο. Τόσο με προτάσεις νομοθετικών ρυθμίσεων όσο και με καταγγελίες συγκεκριμένων περιστατικών.
Ακόμα μια φορά λέμε ξανά: ΧΩΡΙΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ.
Σχετικά με την Ημέρα Μνήμης την Κυριακή 20 Νοεμβρίου:
Η τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου κάθε έτους μετά από απόφαση του ΟΗΕ αποτελεί την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων (WDR). Φέτος είναι η Κυριακή 20 Νοεμβρίου.
Είναι μια πολύ σημαντική παγκόσμια εκδήλωση Μνήμης για τα πολλά εκατομμύρια που έχουν σκοτωθεί και έχουν τραυματιστεί σοβαρά στους δρόμους του κόσμου και αναγνώρισης του πόνου όλων των πληγέντων θυμάτων, οικογενειών και κοινοτήτων. Εκατομμύρια προστίθενται κάθε χρόνο σε αμέτρητα εκατομμύρια που ήδη υποφέρουν: ένας πραγματικά τεράστιος συσσωρευμένος φόρος.
Η Παγκόσμια Ημέρα που είναι κάθε χρόνο η Τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη έχει πια μακρά ιστορία:
✦ Από το 1995, οργανώσεις θυμάτων τροχαίων της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων (FEVR) ξεκίνησαν εκδηλώσεις αυτήν την Ημέρα – αρχικά ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης, αλλά σύντομα ως Παγκόσμια όταν άρχισαν να συμμετέχουν οργανώσεις θυμάτων από την Αφρική, τη Νότια Αμερική και την Ασία.
✦ 10 χρόνια αργότερα – στις 26 Οκτωβρίου 2005 – η Παγκόσμια Ημέρα υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ως «η κατάλληλη αναγνώριση για τα θύματα τροχαίων ατυχημάτων και τις οικογένειές τους».
✦ Από τον Αύγουστο του 2021 προκειμένου να διασφαλιστεί η αυτονομία της και μια πολύ ευρύτερη εμβέλεια μέσω συστηματικής προβολής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και βοήθειας και συμβουλών στους διοργανωτές, η Παγκόσμια Ημέρα καταχωρήθηκε σαν Ίδρυμα.
✦ Τώρα η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης τιμάται σε όλες τις ηπείρους – όχι μόνο από οργανώσεις θυμάτων και Μη κυβερνητικές Οργανώσεις που υποστηρίζουν την οδική ασφάλεια και τα θύματα των τροχαίων, αλλά και από κυβερνήσεις και όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.
✦ Στην χώρα μας, μετά από προσπάθεια του SOS Τροχαία Εγκλήματα, η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης αναγνωρίστηκε επίσημα από την ελληνική κυβέρνηση το 2011.
Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα