Η τηλεπρακτική ή τηλεθεραπεία έχει αναγνωριστεί από τον Αμερικανικό σύλλογο Λογοπαθολόγων και Ακουολόγων (ΑSHA) ως μία κατάλληλη μέθοδο παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας και ακουολογίας εξ΄αποστάσεως.
Αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο διεξαγωγής συνεδριών προκειμένου να ξεπεραστούν εμπόδια απόστασης όταν υπάρχουν λόγοι που δεν επιτρέπουν την δια ζώσης εκτέλεση τους.
Περιπτώσεις διαταραχών που μπορεί να έχουμε στον παιδιατρικό πληθυσμό είναι διαταραχές όπως:
- Αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές
- Γλωσσικές διαταραχές
- Απραξία λόγου
- Μαθησιακές δυσκολίες
- Διάφορα σύνδρομα
Πολύ σημαντικό για την επιτυχή εφαρμογή μίας τηλεθεραπείας είναι να λάβουμε υπόψη μας το γνωστικό δυναμικό, το επίπεδο συγκέντρωσης, τη σοβαρότητα της διαταραχής και το εκάστοτε περιβάλλον που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή του θεραπευόμενου.
Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι κατάλληλη τέτοιου είδους εκπαίδευση για όλες τις ειδικές ομάδες. Δεν μπορεί για παράδειγμα ένα παιδί με αυτιστική διαταραχή ή σοβαρή νοητική υστέρηση να ακολουθήσει την τηλεθεραπεία. Αφού είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του θεραπευτή και η σωματική επαφή προκειμένου να περιοριστούν συμπεριφορές ή να παροτρυνθούν άλλες αφού ο πολύ-σύνθετος ψυχισμός παιδιών με ειδικές ικανότητες χρειάζεται ιδιαίτερο χειρισμό και συνεχόμενες προσαρμογές.
Θα μπορούσαμε να διαχωρίσουμε την τηλεθεραπεία σε δύο βασικές κατηγορίες:
Α) Την σύγχρονη ( συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο μέσω βιντεοκλήσης)
Β) Και την ασύγχρονη (μοίρασμά αρχείων όπως βίντεο ή άλλο υλικό ετεροχρονισμένα).
Η διάρκεια της συνεδρίας μπορεί να προσαρμοστεί στον εκάστοτε μαθητή σύμφωνα με τις δυνατότητες του και ιδιαίτερα την ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης που διαθέτει για να μπορεί να ακολουθήσει το ρυθμό του θεραπευτή.
Πολλές φορές είναι απαραίτητη η παρουσία του γονέα παράλληλα για να μπορεί να συντονίζει το παιδί και να εξομαλύνει τυχών δυσκολίες που προκύπτουν λόγω της απόστασης.
Επίσης το περιβάλλον που θα διεξαχθεί θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο εξαλείφοντας τους διασπαστικούς παράγοντες (τηλεοραση,ραδιοφωνο) αλλά και έχοντας το κατάλληλο υλικό έτοιμο προς χρήση (όπως τετράδια, μολύβια κ.α.)
Ακόμη το ασκησιακό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για την συνεδρία με τον εκάστοτε μαθητή θα πρέπει να είναι εκ των προτέρων ετοιμασμένο και να σταλεί στον μαθητή είτε μέσω e-mail είτε με άλλον τρόπο για να είναι διαθέσιμο την ώρα διεξαγωγής της συνεδρίας.
Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι η τηλε-εκπαίδευση θα μπορούσε να εφαρμοστεί εναλλακτικά όταν δεν είναι εφικτός άλλος τρόπος εκτέλεσης συνεδριών αλλά δεν ενδείκνυται για όλους και δεν μπορεί να είναι το ίδιο αποδοτική όπως η δια ζώσης εκπαίδευση, αφού μια θεραπευτική συνεδρία χρειάζεται συνεχής προσαρμογές τόσο όσον αφορά το εκτελεστικό αλλά και το συμπεριφορικό μέρος αφού το κάθε παιδί έχει άλλες δυνατότητες διαφορετικό χαρακτήρα και ανάγκες.
Πατσιούρας Νίκος Msc,Ba,Λογοπεδικός & Ειδ.Παιδαγωγός
Βαλσαμίδου Φανή Phd( cand) Msc,Ba,Λογοπεδικός & Ειδ.Παιδαγωγός
Καραολή-Δημητρίου & Τυρολόης, Αλεξ/πολη,2551084034
www.kentrologoualexandroupoli.gr
F: Πρότυπο Κέντρο Λόγου & Μαθησιακών Δυσκολιών